أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۳۹۹۵
زمان انتشار: ۱۲:۱۳     ۰۷ آذر ۱۳۹۳
اگر چه هنوز زود است، از واکنش بازار مسکن به تمدید مذاکرات صحبت کرد، اما موضوعی که کارشناسان و مشاوران املاک به آن اذعان می‌کنند، این است که بازار مسکن باز هم در انتظار فرو رفت و خریدار چندانی برای مسکن پیدا نمی‌شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس: پس از تمدید 7 ماهه مهلت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای موسوم به 1+5 گمانه زنی مختلف در وضعیت آینده اقتصاد و به ویژه در بازار مسکن ایجاد شده است.

کارشناسان و مشاوران املاک معتقدند، این تمدید مذاکرات باعث می شود که بازار مسکن باز هم تا مدت 7 ماه در انتظار فرو برود. البته آنان معتقدند که هر نتیجه دیگری مثل توافق جامع و یا شکست در مذاکرات وین، قطعا بر روند فعلی بازار مسکن می توانست تغییر به وجود بیاورد.

*تمدید مذاکرات باعث افزایش نیافتن قیمت مسکن خواهد شد

برخی از مشاوران املاک نیز معتقد هستند که ماهها بود که بازار مسکن منتظر مشخص شدن وضعیت مذاکرات هسته‌ای بود، اما با تمدید مذاکرات تا 7 ماه آینده باعث شد تا بازار مسکن همچنان به وضعیت رکودی خود ادامه دهد.

البته برخی کارشناسان نیز هرگونه تاثیر ناشی از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران بر بازار مسکن را منتفی اعلام کرده و می‌گویند: تمدید مذاکرات هسته‌ای و امیدواری‌هایی که برای به نتیجه رسیدن توافق‌ ایران با گروه 1+5 وجود دارد، امسال نمی‌تواند اثر محسوسی در راستای افزایش قیمت مسکن داشته باشد.

هر چند حتی اگر این مذاکرات تمدید هم نمی شد، با توجه به وضعیت فعلی و چشم‌انداز آتی بازار مسکن تا پایان سال، روند معاملات به گونه‌ای است که به هیچ وجه پیش‌بینی افزایش قیمت را تا پایان سال 93 نمی توان متصور بود.

این تمدید مذاکرات را باید به نوعی خبر خوش برای متقاضیانی که می خواهند با بالا بردن قدرت خرید خود صاحب مسکن شوند، دانست.

چرا که تمدید مذاکرات هسته‌ای عملا تاثیر منفی و جهشی قیمتی و خروج بازار مسکن را از حالت رکود طی ماه‌های آتی در پی نخواهد داشت.

پس چون دولت تقریبا برنامه ها و حرکت های اقتصادی خود را مبتنی بر مذاکرات قرار داده است، می توان گفت که هرگونه تغییر در شرایط کنونی بازار مسکن بعید است. پس تا حدودی با قاطعیت می‌توان گفت که تغییر خاصی تا تابستان سال آینده در بازار مسکن رخ نخواهد داد.

*بازار مسکن منتظر خواهد ماند

بیت الله ستاریان عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این زمینه معتقد است که برای بررسی بیشتر واکنش بازار مسکن باید دید واکنش دولت به تمدید مذاکرات چگونه است.

وی ادامه داد: دولت تقریبا تمام حرکت‌ها و برنامه‌های اقتصادی را مبتنی بر این مذاکرات قرار داده است و اتفاقا بودجه را نیز بر نتیجه مذاکرات دیده است، پس اگر اقتصاد کشور از رکود خارج شد، مطمئن باشید که بازار مسکن نیز از آن تبعیت خواهد کرد.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد، اگر دولت منتظر بماند تا در 7 ماه آینده ببیند که موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 به کجا می رسد، مطمئن باشید که بازار مسکن نیز منتظر خواهد ماند و هیچ اتفاقی مبنی بر خروج بازار مسکن از رکود را شاهد نخواهیم بود.

ستاریان با اشاره به اینکه به هر حال انتظار بازار مسکن و انتظار اقتصاد کشور برای توافق جامع نمی‌تواند مثمرثمر باشد، تاکید کرد: متاسفانه وقتی تمدید مذاکرات رخ داد، هم خریدار و هم فروشنده مسکن به طور خودکار به یک انتظار ناخواسته کشیده می‌شوند و چون مسکن یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، نه خریدار و نه فروشنده تمایلی به ورود به بازار مسکن از خود نشان نمی دهد.

*بازار مسکن در حال حاضر یک بازار کاملا در تردید است

ستاریان تاکید کرد: بازار مسکن در حال حاضر یک بازار کاملا در تردید است و هیچ کسی هم دوست ندارد، در بازاری که تردید و انتظار وجود دارد، ورود کند پس همین روال ادامه یافته و رکود بر بخش مسکن بیش از پیش گسترش می یابد.

*پیش بینی افزایش قیمت تا پایان سال نداریم/مذاکرات امسال نمی تواند اثر محسوسی بر بازار مسکن داشته باشد

عقبایی رئیس اتحادیه املاک نیز معتقد است که با توجه به وضعیت فعلی و چشم انداز آتی بازار مسکن تا پایان سال روند افزایش حجم معاملات ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه به هیچ وجه پیش بینی افزایش قیمت تا پایان سال نداریم.

وی تاکید کرد: حتی نتایج مذاکرات هسته‌ای به هر شکل که باشد، امسال نمی‌تواند، اثر محسوسی بر بازار مسکن داشته باشد، چرا که تحولات در بازار مسکن برخلاف سایر بازارها به شکل کند و در طول زمان اتفاق می‌افتد.

*مذاکرات امسال نمی‌تواند اثر محسوسی در راستای افزایش قیمت مسکن داشته باشد

روشنی کارشناس مسکن نیز می گوید: تمدید مذاکرات هسته‌ای و امیدواری‌هایی که برای به نتیجه رسیدن توافق‌های ایران با گروه 1+5 وجود دارد امسال نمی‌تواند اثر محسوسی در راستای افزایش قیمت مسکن داشته باشد.

وی افزود: در حقیقت اگر توافق‌ نهایی میان ایران و 1+5 در مذاکرات هسته‌ای صورت می گرفت در بخش مسکن نیز اثرات مثبتی به لحاظ خروج از رکود و ایجاد رونق وارد می‌شود، اما حال که تمدید مذاکرات تا 7 ماه صورت گرفته است، باید گفت که اتفاق آن چنانی و جهشی قیمت را در بازار مسکن شاهد نخواهیم بود.

*اگر رونق اقتصادی در کشور حاکم شود، باید شاهد ورود تولیدکننده ها به عرصه ساخت و ساز باشیم

ایرج رهبر عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن تهران نیز در باره واکنش بازار مسکن به تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت: بخش مسکن وابستگی چندانی به خارج از کشور ندارد، اما به هر حال از لحاظ روانی بازار مسکن همانند سایر بازارها منتظر توافق نهایی مذاکرات هسته ای بود.

وی ادامه داد: قطعا اگر شاهد رشد اقتصادی باشیم، چون بخش مسکن موتور محرک اقتصادی است، این بخش نیز به تبعیت از اقتصاد می‌تواند با رونق اقتصادی رونق مناسبی بگیرد.

رهبر تاکید کرد: با تمدید مذاکرات هسته‌ای قرار نیست که اتفاق خاصی در بازار مسکن و ساخت و ساز رخ دهد، اما اگر رونق اقتصادی در کشور حاکم شود باید شاهد ورود تولیدکننده‌ها به عرصه ساخت و ساز باشیم.

وی ادامه داد: به هر حال انگیزه برای تولیدکننده‌ها بسیار مهم است، چرا که اگر انگیزه اقتصادی برای تولیدکننده وجود نداشته باشد، به هیچ وجه نمی توان به حضور تولیدکننده در عرصه ساخت و ساز امیدوار بود.

*متقاضیان مسکن با تمدید مذاکرات هنوز هم سردرگم و چشم انتظار باقی می مانند

جهانبخش مالکی یکی از مشاوران املاک نیز با بیان اینکه به هر حال متقاضیان مسکن منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای نشسته بودند، تا به هر حال اقدام عملی خود را با ورود به بازار مسکن آغاز کنند، گفت: متقاضیان مسکن با تمدید مذاکرات هنوز هم سردرگم و چشم انتظار باقی می‌مانند.

وی با اشاره به اینکه به هر حال خرید و فروش مسکن رونقی ندارد، گفت: اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد، بازار مسکن ثبات پیدا می‌کند و دست دلالان کوتاه می شود.

مالکی تاکید کرد: متاسفانه با ورود برخی افراد بی صلاحیت مثل پزشک و بازاری به عرصه ساخت و ساز، بازار مسکن ثبات پیدا نمی‌کند.

*تمدید مذاکرات فعلا هیچ تاثیری بر بازار مسکن نگذاشته است/بازار مسکن گنگ و سردرگم

مجتبی آقایی یکی دیگر از مشاوران املاک با بیان اینکه از ماه رمضان تاکنون بازار مسکن نتوانسته خود را پیدا کند، گفت: تمدید مذاکرات فعلا هیچ تاثیری بر بازار مسکن نگذاشته است، اما آنچه که به خوبی نمود دارد، این است که بازار مسکن وضعیتی گنگ و سردرگم پیدا کرده است.

*ورود زوج های جوان برای خرید/پرورش ماهی بهتر از ساخت و ساز

وی ادامه داد: بازار مسکن در حال حاضر به گونه ای شده که قبلا که به فروشنده ها التماس می‌کردیم اما الان به خریدار التماس می شود، اما هیچ علاقه ای برای خرید به وجود نمی‌آید.

آقایی گفت: این روزها بیشتر متقاضیان خرید مسکن زوج های جوان هستند، اما آنها نیز با دیدن قیمت ها که اتفاقا نسبت به گذشته هم پایین تر آمده است، استقبالی برای خرید نشان نمی دهند و مستاجری را ترجیح می‌دهند.

وی افزود: ساخت و ساز مسکن نیز این روزها داستان خوبی پیدا کرده است، به طوری که همان سازندگان می گویند، پرورش ماهی بهتر از ساخت و ساز سود می‌دهد.

* تاثیرپذیری بازار مسکن از تمدید مذاکرات از هفته آینده خود را نشان می دهد

سبک بار یکی دیگر از مشاوران املاک با بیان اینکه هنوز زود است در مورد واکنش بازار مسکن به تمدید مذاکرات اظهارنظر کرد، گفت: رکودی که هم اکنون در بازار مسکن است، فکر نمی کنم بدتر از این بشود.

وی افزود:به هر حال وقتی امنیت حاکم می شود، بازار مسکن اولین بازاری است که ثبات و رونق پیدا می‌کند، بنابراین تصور بنده این است که شاید تاثیرپذیری بازار مسکن از تمدید مذاکرات از هفته آینده خود را نشان دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها