أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۴۱۵۴
زمان انتشار: ۱۰:۳۳     ۰۸ آذر ۱۳۹۳
حدود 400 معترض آمریکایی در جریان اعتراضات سراسری به حکم تبرئه پلیس سفیدپوست در فرگوسن دستگیر شده‌اند و این بازداشت‌ها در حالی صورت گرفت که هزاران تن در 170 شهر آمریکا دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، پلیس نیویورک اعلام کرد گروهی از فعالان حقوق بشر با برهم زدن رژه سالانه عید شکرگزاری علیه حکم هیات منصفه فرگوسن در تبرئه دارن ویلسون، افسر پلیس قاتل نوجوان 18 ساله دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

در همین حال، گزارش‌هایی در توییتر منتشر شده مبنی بر اینکه پلیس نیویورک به ایستگاه‌های تلویزیونی اعلام کرده نباید تظاهرات را نشان دهند.

در پی دو شب ناآرامی آرامش در یک روز برفی و بارانی تا حدودی به خیابان‌های فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا بازگشته است.

شماری از تظاهرکنندگان در نقاط مختلف آمریکا بازداشت شده‌اند و حضور پلیس پررنگ است اما حادثه‌ای بزرگ در روز پنج‌شنبه که مصادف با تعطیل روز شکرگزاری بود، گزارش نشد.

تصمیم چند روز قبل یک هیات منصفه عالی دایر بر اینکه شواهد کافی برای محاکمه یک مامور پلیس به خاطر کشتن یک نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست در فرگوسن وجود ندارد، باعث اعتراضات در محل و سراسر آمریکا شد. فرگوسن در حومه شهر سن لوئیس قرار دارد. خانواده مایکل براون، نوجوان کشته‌شده آمریکایی گفته‌اند که این تصمیم برای آنها "ویرانگر" بوده است. براون به ضرب شش یا هفت گلوله دارن ویلسون در ماه اوت کشته شد.

این مامور پلیس گفت که به خاطر ترس از جانش شلیک کرده اما شاهدان عینی گفتند که براون که مسلح نبود دستانش را درست پیش از تیراندازی بالا گرفته بود. دارن ویلسون به رسانه‌های آمریکا گفته است که وجدان او در پی آن حادثه که نهم اوت روی داد، "آسوده" است. مادر مایکل براون گفت که اظهارات این مامور "غیرمحترمانه است" و روایت وی از رویدادهای آن روز را باور نمی‌کند.

تصمیم تازه هیات منصفه عالی به بحث‌هایی در سراسر آمریکا در مورد رابطه جوامع سیاهپوست با اداره‌های پلیس دامن زده است.

تظاهرات چهارشنبه شب در فرگوسن آرام بود و حدود ۱۰۰ تن هنگام بارش برف راهپیمایی کردند. با این حال شاید بیش از ۱۰۰ تن در تظاهرات در لس آنجلس و اوکلند کالیفرنیا بازداشت شدند. پلیس اعلام کرد، تظاهرکنندگان در اوکلند اقدام به تخریب مغازه‌ها کردند و بیشترین افراد در این شهر دستگیر شدند.

در شهر پورتلند در ایالت اورگان هم پلیس از گاز اشک‌آور استفاده کرد و بعد از آنکه حدود ۳۰۰ تن مسیرهای حمل و نقل عمومی را مختل کردند، عده‌ای را بازداشت کرد. پیشتر در روز چهارشنبه تظاهرکنندگان به شهرداری سن لوئیس هجوم برده بودند.

گزارش می‌شود که بعضی از چهره‌های شناخته شده در آمریکا در اعتراض به حکم تازه خواستار بایکوت خرید در روز موسوم به "جمعه سیاه" هستند که به خاطر حراج محصولات یکی از شلوغ ترین روزهای خرید سالانه در آمریکاست.

پدر مایکل براون هم گفته که دادستان‌ها شخصیت فرزند وی را "مصلوب کرده‌اند" اما از تظاهرکنندگان خواست رفتاری مسالمت‌آمیز داشته باشند. دارن ویلسون گفت که پیش از تیراندازی مایکل براون وی را به طرف ماشینش هول داد، وی را زد و به اسلحه‌اش چنگ انداخت و "او احساس بچه پنج ساله‌ای را داشت که با هالک هوگان (کشتی گیر) گلاویز شده است." اما هواداران مایکل براون می‌گویند که وی سعی داشت تسلیم شود که هدف قرار گرفت. دادستان ایالتی می‌گوید که شواهد فیزیکی ناقض بعضی از اظهارات شاهدان عینی است.

بسیاری از اهالی فرگوسن خواستار متهم شدن دارن ویلسون به قتل بودند اما هیات منصفه عالی متشکل از 9 سفیدپوست و سه سیاهپوست تصمیم گرفت وی را متهم نکند. وزارت دادگستری آمریکا تحقیقاتی فدرال را در مورد اینکه آیا دارن ویلسون حقوق مدنی مایکل براون را نقض کرده یا نه به راه انداخته است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها