أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۴۲۱۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۰۸ آذر ۱۳۹۳
در چهارمین روز شورش‌ها و اعتراضات علیه نژادپرستی، دولت آمریکا برای کنترل اوضاع هزاران پلیس را در شهرهای مختلف این کشور که درگیر ناآرامی هستند، مستقر کرد.
به گزارش پایگاه 598 ، شعله‌های آتشی که از روز  سه‌شنبه گذشته و در اعتراض به نژادپرستی پلیس و بی‌عدالتی دستگاه قضایی آمریکا در فرگوسن شروع شد به سرعت به همه جای آمریکا سرایت کرد و دیروز(جمعه) در چهارمین روز این اعتراضات 170 شهر در بیش از 35 ایالت، مردم یک صدا خواستار اجرای عدالت و پایان نژادپرستی شدند. تصاویر  منتشر شده از حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی در شهرهای آشوب‌زده آمریکا حاکی از تبدیل این شهرها به پادگان نظامی است. در برخی تصاویر دیده می‌شود، شمار نیروهای پلیس و نظامیان بیش از معترضان است.

دولت آمریکا برای کنترل اوضاع، هزاران پلیس را در این 170 شهر مستقر کرده و براساس گزارش‌ها، برخی شهرها به‌ویژه شهر فرگوسن که بیشترین درگیری‌ها از آن گزارش شده، تبدیل به پادگان نظامی شده است. براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی با استقرار گسترده نیروهای پلیس و گارد ملی در فرگوسن، آرامش‌ نسبی در این شهر حاکم شده اما حضور نظامیان تا دندان مسلح در این شهر هنوز ادامه دارد.

پلیس آمریکا تاکنون برای کنترل اوضاع ضمن سرکوب معترضان بیش از 400 نفر را در این آشوب‌ها دستگیر کرده است.

در حالی که تظاهرات در خود شهر فرگوسن به دلیل استقرار گسترده نیروهای پلیس آرام گزارش شده است، اما سایر شهرها مثل لس‌آنجلس و نیویورک شاهد تظاهرات گسترده علیه نژاد‌پرستی هستند.

در همین راستا  خبرگزاری فرانسه گزارش داد، بیش از ۱۸۰ معترض در شهر لس‌آنجلس، بزرگ‌ترین شهر ایالت کالیفرنیا در جریان تظاهرات اعتراضی به رأی هیئت منصفه دادگاه ایالات میسوری، توسط نیروهای پلیس بازداشت شدند.

«چارلی بک» رئیس پلیس شهر لس‌آنجلس، در کنفرانسی خبری جرم این معترضان را «اخلال در نظم عمومی» عنوان کرد.

در شهر نیویورک، شماری از معترضان توسط پلیس بازداشت شدند. تظاهرکنندگان با حرکت به سمت خیابان پنجم نیویورک شعار «عدالت نیست»، «آرامش نیست» و «پلیس نژادپرست نمی‌خواهیم و تمام سیستم لعنتی مقصر است»، سردادند. تظاهرکنندگان همچنین شعار «پلیس قاتل را محکوم و به زندان بفرستید»، سردادند. پلیس با شدت گرفتن اوضاع با برخی از تظاهرکنندگان درگیر شد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی پلیس نیویورک در این باره گفت: «تظاهرکنندگان که به شدت از تصمیم اتخاذ شده هیئت منصفه میسوری در خصوص «دارن ویلسون» مامور پلیس قاتل خشمگین هستند، به علت اختلال در نظم عمومی بازداشت شده‌اند.»

سانسور خبری
در همین حال، گزارش‌هایی در توییتر منتشر شده مبنی بر اینکه پلیس نیویورک به ایستگاه‌های تلویزیونی اعلام کرده نباید تظاهرات را نشان دهند. آمریکا خود را مهد دموکراسی دانسته و بهشت خبرنگاران می‌داند!

روز پنج‌شنبه نیز مقام‌های بیمارستانی اعلام کردند که حداقل ۲۴ نفر دیگر در جریان اعتراضات خشونت‌آمیز در سنت‌لوییس واقع در ایالت میسوری آمریکا زخمی شده‌اند.

به گفته یک مقام بیمارستانی «تاکنون حداقل 24 نفر برای مداوا به بیمارستان‌های سنت لوییس مراجعه کرده‌اند». یک مقام رسمی اجرای قانون در آمریکا نیز به ریانوستی گفت که نیروهای پلیس با استفاده از اسپری فلفل سعی در متفرق کردن معترضان در سنت‌لوییس داشته‌اند.

در تازه‌ترین درگیری‌ها پلیس سنت‌لوییس اقدام به بازداشت 3 نفر دیگر کرده است. پیش از این نیز پلیس در روز سه‌شنبه 44 نفر و شب قبل از آن نیز 61 نفر دیگر را بازداشت کرده بود.

پلیس سنت‌لوییس اعلام کرده «هرگونه حضور اعتراض‌آمیز در خیابان‌ها را «تجمع غیرقانونی» ارزیابی و معترضان را بازداشت خواهد کرد.»

«جی نیکسون»، فرماندار میسوری نیز تعداد نیروهای گارد ملی را از 770 به بیش از 2200 نفر افزایش داده است. در جریان این اعتراضات به اموال و اماکن شهر فرگوسن خسارات زیادی وارد شده است.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا نیز پروازها بر فراز این شهر را محدود کرده است. جان بلمار رئیس پلیس منطقه سنت لوییس تاکید کرده که ده‌ها ساختمان طعمه حریق شده‌اند.

گسترش اعتراض‌ها به لندن
از شهر لندن نیز گزارش می‌رسد، هزاران نفر در همبستگی با معترضان آمریکایی به خیابان‌ها آمدند و علیه نژاد‌پرستی در آمریکا شعار دادند. خبرهایی نیز از سرکوب معترضان به دست پلیس انگلیس منتشر شده است.

دوشنبه گذشته هیئت منصفه  دادگاه فرگوسن قاتل «مایکل براون»، نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی را بی‌گناه تشخیص داد. صدور این رای موجب شعله‌ور شدن آتش اعتراضات در این شهر و سایر شهرهای آمریکا شد. سیاه‌پوستان آمریکایی بر این باورند که مرگ براون نمادی از رفتار ناعادلانه‌ای است که با سیاه‌پوستان توسط اقلیت سفید‌پوست در آمریکا می‌شود. این در حالی است که «دارن ویلسون» پلیسی که براون را کشته است در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود  پس از تبرئه گفته است  از کار خود پشیمان نیست و اگر شرایط حادثه تکرار شود  دوباره همین کار را انجام می‌دهد! وی در این گفت‌وگو مدعی شد تنها وظیفه‌اش را انجام داده و عذاب وجدان ندارد. این مامور پلیس 28 ساله از زمان وقوع این حادثه به مرخصی فرستاده شده است.
این برای نخستین‌ بار نیست که آمریکا با چالش نژادی روبه‌رو شده است. بحران فرگوسن یک بحران آمریکایی است که ریشه در برده‌داری نژاد‌پرستانه و نژاد‌پرستی ساختاری در آمریکا دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها