کد خبر: ۲۷۴۳۹۵
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۱۰ آذر ۱۳۹۳
مردودی جدید در کارنامه عملکرد نعمت زاده؛
مدتی پیش وزارت صنعت اقدام به صدور مجوز برای واردات سیگار مالبرو کرد/صدور مجوز انحصاری برای واردات سیگار مارلبرو توسط یک شرکت، تنها باعث ثروت‌اندوزی آن شرکت می شود / وزارت اطلاعات طبق گزارشی اعلام کرد حدود ۳۵ شرکت ماهیت صهیونیستی دارند و شرکت فیلیپ‌ موریس نیز جزء آنهاست/ برخورد دوگانه دولت با مقوله قاچاق در مدل خود بی نظیر است، چرا که وزیر نفت قاچاقچیان سوخت را "صادرکننده خرد" می نامد اما وزیر صنعت از درآمد این تجار خرد نگران است!

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، مدتی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صدور مجوز برای واردات سیگار مارلبرو کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که سیگار مالبرو به دلیل نداشتن مجوز رسمی واردات طی سال‌های گذشته عمدتا به صورت قاچاق وارد شده و از این محل رقمی بالغ بر 5000 میلیارد ریال در سال به جیب قاچاقچیان و افراد مرتبط با آنها رفته است، در حالی که این رقم می‌توانست به حساب خزانه کشور برود.

بعد از صدور این مجوز حواشی زیادی نیز اتفاق افتاد و مخالفان زیادی هم در بین کارشناسان و هم در مجلس پیدا شد. انحصاری بودن واردات این کالا یکی از دلایل مخالفت های آنان بود. عزیز اکبریان عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به انحصاری بودن این کالا معتقد است که این مجوز تنها برای شرکت آن سود آور می باشد "واردات سیگار باید با نظارت شرکت دخانیات انجام شود و اگر قرار باشد یک محصول به کشور وارد شود، باید همه جوانب آن در نظر گرفته شود. صدور مجوز انحصاری برای واردات سیگار مارلبرو توسط یک شرکت، تنها باعث مال‌اندوزی و ثروت‌اندوزی برای آن شرکت خواهد داشت و به منفعت کشور نیست".

از طرف دیگر یک بام و دوهوای دولت تدبیر موجب شده تا تحلیلگران، تصمیمات دولت را غیر کارشناسانه و گاهی منفعت طلبانه بدانند؛ چرا که درحالی وزیر صنعت نگران قاچاق یک مدل سیگار به کشور است که وزیر نفت در برنامه زنده تلویزیونی، قاچاقچیان بنزین را "صادرکنندگان خرد" می‌نامد و برنامه وزارت نفت برای حمایت از آنها را تبیین میکند. حال این برخورد دوگانه با قاچاقچیان در دو وزارت خانه یک دولت چگونه توسط رییس دولت توجیه میشود جای سوال است!

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس بر این باور است که واردات سیگار مارلبرو غیرضروری بوده و وزیر باید پاسخگوی نمایندگان مجلس باشد "ما مانع واردات این کالای غیر ضرور خواهیم شد و اگر نیاز باشد تا وارداتی صورت گیرد، باید از طریق شرکت دخانیات باشد. اگر پاسخ های وزیر در این زمینه قانع کننده نباشد و نمایندگان قانع نشوند، حتما طرح استیضاح وی را تهیه خواهیم کرد و به دنبال عزل وی می رویم".

برخی از دیگر مخالفین این مجوز بر هویت صهیونیستی بودن شرکت فلیپس سازنده سیگار مارلبرو اشاره می کنند و این مجوز را بر خلاف تبصره ۱ ماده ۸ قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین می دانند. مصطفی افضلی‌فرد عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این باره می گوید "موضوع صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ‌ موریس از سال‌ها قبل مطرح بوده و سال گذشته در جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت خارجه‌، وزارت اطلاعات و وزارت صنعت قرار شد، گزارشی در مورد صهیونیستی بودن ۵۳ شرکت از جمله فیلیپ‌ موریس تهیه شود. پس از ارائه مهلت برای تهیه این گزارش، وزارت اطلاعات گزارشی ارائه کرد که طبق آن حدود ۳۵ شرکت از ۵۳ شرکت مطرح شده، ماهیت صهیونیستی داشتند و شرکت فیلیپ‌ موریس نیز جزء آنها بود".

وزارت صنعت در توضیحاتی عنوان کرد که این وزارت از کمیته‌ای تخصصی در وزارت امور خارجه درخواست نظر کرده و این کمیته در جواب اعلام کرد که مستنداتی دال بر صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس وجود ندارد. اما افضلی فرد در پاسخ به این توضیحات مطرح کرد که وزارت خارجه نمیتواند مبنای تعیین باشد" وزارت خارجه نمی‌تواند مبنای تعیین صهیونیستی بودن شرکت فلیپ‌ موریس باشد و نظر رسمی وزارت اطلاعات باید مد نظر قرار گیرد. وزارت اطلاعات نیز باید در مورد صدور مجوز واردات برای سیگار مارلبرو پاسخگو باشد".

با این وجود وزرات صنعت، معدن و تجارت تا کنون مجوز خود را لغو نکرده و معتقد است که قاچاقچیان که ضرری 500 میلیارد تومانی از این مجوز کرده اند این حواشی چند ماهه را به راه انداخته اند. هرچند از انحصاری بودن این کالا بگذریم اما نمیتوان فعالیت رسمی یک شرکت صهیونیستی را در جمهوری اسلامی نادیده گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۳
۰
۰
این جمله شما که نوشتید «چرا وزارت صنعت هم مثل وزارت نفت ، قاچاقچیان را صادر کننده خرد نمیداند و با آنها مقابله میکند» بسیار عجیب و تامل برانگیز است . متاسفانه انگار حق با معاون وزیر صنعت است که ادعا کرده بود منتقدان مشکل چندانی با سیگار مارلبورو ندارند و بیشتر ناراحتند که بازار قاچاقشان را از دست داده ند .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۸ - ۱۰ آذر ۱۳۹۳
۰
۰
علت این برخورد دوگانه کاملا مشهوده
آنجایی که .... باشد قاچاقچی میشود صادر کننده
....

قاچاقچی قاچاقچی است. اگر بد است (که به نظر ما هست) باید جلو همش گرفته شه
پاسخ
پایگاه خبری تحلیلی رادکانا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۳
۰
۰
ضمن عرض سلام خدمت مدیریت محترم پایگاه خبری 598

پایگاه خبری 598 در پایگاه خبری رادکانا لینک شده و روزانه از اخبار و رویدادهای این پایگاه خبری در رادکانا استفاده می شود.

شما هم می توانید ما را در پایگاه خبری 598 لینک کنید.

باتشکر

علی لیاقتی- مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی رادکانا
www.radkana.ir
پاسخ
حاج جواد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۳
۰
۱
چقدر این وزیر صنایع پر رو شده!؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها