يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۷۴۹۸۸
زمان انتشار: ۱۷:۴۸     ۱۱ آذر ۱۳۹۳
تحلیل سی بی اس نیوز از عمر یک سال و نیمه ی دولت:
سی بی اس مدعی این سوال را مطرح می کند که چرا باید با کشوری مذاکره کنیم که پس از بازگشت نمایندگانش از گفتگوها، باز هم از خیابان های آن صدای شعار مرگ بر امریکا بلند می شود؟!/ وی در ادامه می نویسد ما هنوز هم با دو ایران و دو دیدگاه مواجه هستیم! یک وجه ایران همانی است که در مذاکرات می بینیم و وجه دیگر آن، مردمی است که هنوز هم امریکا را شیطان بزرگ می دانند و برای نابودی آن شعار سر می دهند!
به گزارش سرویس بین المل پایگاه 598، طی حدود یک سال و نیم زمانی که از عمر دولت یازدهم می گذرد و با توجه به رویکرد متفاوتی که از دولت پیشین در سیاست خارجی داشته است، رسانه های مختلف دست به انتشار تحلیل های متفاوت درباره ی تغییراتی می زنند که طی این مدت در کشور ایجاد شده است. بخشی از این تحلیل ها هدفمند بوده و جنبه ی القایی دارند؛ و طبیعتا با دروغهایی آمیخته می گردند تا هدف خود را محقق سازند (به عنوان مثال با استدلال های غیرمنطقی ایران را متمایل به داشتن بمب اتم معرفی می نمایند). اما دسته ای دیگر از تحلیل ها علاوه بر هدفمند بودن، برخواسته از ذهنیتی هستند که اقدامات متفاوت دولت یازدهم باعث به وجود آمدن آنان شده است.

خبرگزاری سی بی اس امریکا در تحلیلی که درخصوص وضعیت ایران از لحاظ سیاست داخلی و خارجی منتشر کرد مدعی شد پس از به قدرت رسیدن تفکر اعتدال گرا در ایران، برخی دیدگاه های پیشین در کشورمان تضعیف شده اند! الیزابت پالمر تحلیلگر و گزارشگر سی بی اس نیوز در گزارشی اجمالی اظهار داشت: ”تنها کسی که در ارائه ی دیدگاه های خود کماکان ثابت قدم ایستاده است رهبر ایران است."

اگرچه دیدگاه های مدنظر وی و دیگر ژورنالیستهای غربی، اصول و آرمان های انقلاب اسلامی هستند اما طبیعی است که نظیر دیدگاه های مذکور، برای آنان تند قلمداد شود.

نکته ی جالب توجه، تحلیلی است که وی از نمازجمعه ی تهران و تاثیرگزاری آن دارد. پالمر در این خصوص می نویسد: ”نماز جمعه ی تهران چیزی بسیار فراتر از یک مراسم ساده ی عبادی است! نماز جمعه تهران جایی است که معمولا رهبر ایران سیاستهای خود را درخصوص مسائل ملی و بین المللی با مردم در میان می گذارد."

سی بی اس مدعی است: ”بخشی از جامعه با سیاست های افراطی حکومت مخالفند –و این عده اخیرا افزایش محسوسی داشته اند-  این در حالی است که مذهبی های تندرو هنوز هم بخش قابل توجهی از جامعه ی ایران را تشکیل می دهند." (لازم به ذکر است پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب واژه ی اعتدال به عنوان شعار دولت، و همچنین با توجه به عقب نشینی از سیاست تهاجمی دولت پیشین درخصوص مسائل بین الملل، سیاسیون و رسانه های غربی به مراتب بیش از پیش از واژه ی افراطی و تندرو برای اشاره به قشر مذهبی جامعه ایرانی استفاده می کنند.)

پالمر یکی از نشانه های کمرنگ شدن برخی سیاست های ضد فرهنگ غربی را استفاده ی اعضای دولت از بخشی از فضای مجازی می داند که طبق قانون رسمی کشور، استفاده از آنان غیرقانونی است: ”استفاده ی رئیس دولت ایران از توئیتر به نوعی مسخره کردن قانون است اما به قول فیلمساز و منتقد ایرانی، نادر طالب زاده، این مسئله در برابر اتفاقات دیگری که در دولت رخ می دهد قابل توجه نیست."

البته پالمر مدعی است: ”با وجود روی کار آمدن دولتی که از مذاکره با امریکا استقبال می کند، هنوز هم جو ضد امریکایی در ایران حکمفرماست." وی در ادامه این سوال را مطرح می کند که چرا باید با کشوری مذاکره کنیم که پس از بازگشت نمایندگانش از گفتگوها، باز هم از خیابان های آن صدای شعار مرگ بر امریکا بلند می شود؟!

وی در پایان می نویسد ما هنوز هم با دو ایران و دو دیدگاه مواجه هستیم! یک وجه ایران همانی است که در مذاکرات می بینیم و وجه دیگر آن، مردمی است که هنوز هم امریکا را شیطان بزرگ می دانند و برای نابودی آن شعار سر می دهند!

مترجم: فاطمه کوره پز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها