أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۵۰۰۴
زمان انتشار: ۱۸:۱۱     ۱۰ آذر ۱۳۹۳
در یادواره شهدای موسسه امام خمینی(ره) بیان شد:
استاد پناهیان اظهار داشت: در حالی که دشمن از ادبیات نو و فریبنده استفاده می کند، هنوز ما از ادبیات سنتی استفاده می کنیم؛ دشمن واژه های زیبائی چون حقوق بشر و آزادی را خلق می کند در حالی که هم حق امر بسیار خوبی است و هم آزادی امری مقدس است که خون ها برای آن ریخته شده است، اما دشمن از آن ها هوی و هوس را اراده می کند و به وسیله آن واژه ها، به ترویج آن می پردازد.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در یادواره شهدای موسسه امام خمینی (ره) در نقد ادبیات حاکم بر گفتمان انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از مسائل مهم و کلانی که باید همیشه به آن توجه کنیم و در جریان تبلیغ دین و گفتمان انقلاب اسلامی، مورد نظر داشته باشیم، مسأله ادبیات و فضای حاکم بر ادبیات و نوع گفتمانی است که برای تبیین حقیقت انتخاب می کنیم.

وی با اشاره به مثالی اظهار داشت: گاه چند کلمه، معنای واحدی را افاده می کنند، اما هرکدام نیز جایگاهی دارند که باید با توجه به فضا و جایگاه استعمال شود. از طرفی نیز باید توجه داشت که طبع انسان نوگراست و نوگرایی نیز قابل قبول و در بعضی موارد لازم است، لذا باید همان حقیقت و محتوای صحیح را با بیاناتی نو به جامعه عرضه کرد.



حجت الاسلام پناهیان با اشاره به این که حضرت امام (ره) از تولید کنندگان ادبیات بود، اظهار داشت: زمزم نور یا استعمال اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی از جمله ابتکارات ایشان بود که امام (ره) بسیار زیبا آن ها را تبیین کردند و در جامعه رواج دادند، امروز نیز مقام معظم رهبری همین گونه هستند.

وی ادامه داد: لذا اگر ما از شهدا به عنوان قهرمانان ملی یاد کنیم، امری مطلوب است و قرار نیست رواج ملی گرائی باشد؛ چرا که همین شهدا بودند که ملیت ما را حفظ کردند و همین شهدا هستند که به فرمایش رهبری مظهر قدرت ملت هستند.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: علی رغم این که نام امام حسین (ع) با مظلومیت عجین است، اما وقتی رهبری خواستند سالی را به نام امام حسین (ع) نامگذاری کنند، آن را سال عزت و افتخار حسینی نامیدند و نه مظلومیت حسینی. در واقع این نگاه رهبری، نگاه از زوایه ای است که حیات جامعه امروزی به آن نیازمند است.

وی با اشاره به این که متأسفانه به غیر از امام (ره) و رهبری، کمتر کسی برای عمق بخشی و بیان مفاهیم عمیق به ادبیات جدید و نوگرائی روی آورده است، اظهار داشت: در حالی که دشمن از ادبیات نو و فریبنده استفاده می کند، هنوز ما از ادبیات سنتی استفاده می کنیم؛ دشمن واژه های زیبائی چون حقوق بشر و آزادی را خلق می کند در حالی که هم حق امر بسیار خوبی است و هم آزادی امری مقدس است که خون ها برای آن ریخته شده است، اما دشمن از آن ها هوی و هوس را اراده می کند و به وسیله آن واژه ها، به ترویج آن می پردازد.

پناهیان با اشاره به این که گاه استفاده از ادبیات نو، سبب رفع سوء تفاهم ها می شود، خاطر نشان کرد: وقتی به قرآن می نگریم، متوجه می شویم گاه ادبیاتی به چشم می خورد که به ظاهر غیر ارزشی و منفعت طلبانه است مثلا « ان احسنتم، احسنتم لانفسکم » ؛ بر همین اساس در برخی مسائل روز مانند مذاکره ایران، نباید سریع مذاکره را رد کرد، بلکه مثلا باید عنوان کرد که مذاکره به نفع ایران است یا خیر؟ و بر سر این موضوع بحث کرد و البته در بحث نفع، مسأله ایمان، عزت و اقتدار را نیز مورد توجه قرار داد.

پناهیان با بیان این که امروز قدرت اسلام برای همه جهان روشن شده است، ادامه داد: از این رو، امروزه باید با قدرت و اقتدار سخن گفت؛ نه این که در معرض انفعال و پاسخگویی در برابر تهاجمات قرار گرفت. چرا که امروز بر همگان روشن شده که دین نه تنها افیون ملت ها نیست، بلکه ملت ها را بیدار کرده است.

وی افزود: امروز نباید ادبیاتی مظلومانه داشت که گویا اسلام در معرض خطر است، بلکه امروز باید با صلابت از مسئولیت خود در باره اصلاح بشریت و جهان و فراهم کردن زمینه ظهور حضرت مهدی (عج) سخن گفت. حتی در تربیت فرزندان نیز مراقب باشیم تا فرزندان خود را برای دوران غربت تربیت نکنیم، بلکه آن ها را برای دوران عزت اسلام و مسئولیت سنگینی که در پیش رو دارند، آماده کنیم.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که از حدود پنجاه سال پیش تا کنون مکتب و سخن جدیدی در دنیا بیان نشده است و این اسلام است که حرف تازه و البته کامل برای زدن دارد، خاطر نشان کرد: امروزه حتی دموکراسی و تفکر لیبرالی نیز مندرس شده و توسط خود غربی ها به نقد کشیده می شود و اگر هنوز رایج است، از آن جهت است که چاره ای ندارند و برای آن جایگزینی نیافته اند.

وی خاطر نشان کرد: ادبیات قرآن هم مظلومانه و منفعلانه نیست و حتی اگر در جایی از آزار و اذیت و مظلومیت پیامبران سخن به میان آورده، با قدرت بوده و همراه با فریاد واحسرتا بر مردم است و نه دلسوزی و رقت به حال انبیاء. لذا باید به قرآن بازگشته و با ادبیات قرآنی با جهان سخن بگوییم.

پناهیان تأکید کرد: امروزاسلام از دوران غربت بیرون آمده و به دوران قدرت رسیده است، لذا باید تغییر ادبیات غربت به قدرت نیز محسوس باشد. وی با اشاره به بخش هایی از وصیت نامه شهید محسن غفاری، ادبیات این شهید را مانند بسیاری از شهدا، قدرتمندانه و همراه با عزت خواند.

پناهیان خاطر نشان کرد: حتی کسانی که روزی می خواستند در این کشور غرب گرائی را ترویج دهند و اسلام را به غربت ببرند، امروز فهمیده اند که اسلام قدرتمند است و لذا حتی برای بیان مطالب کفر آمیز خود نیز سعی می کنند از سخنان علما شاهد مثالی بیاورند تا استدلال کنند !


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها