يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۷۵۴۶۹
زمان انتشار: ۲۳:۳۸     ۱۱ آذر ۱۳۹۳
خبر گران شدن ۳۰ درصدی نان کافی است تا مردم از روز گذشته نگران خرج نان مصرفی شان باشند و بارها قیمت نان را از حقوقشان کم کنند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازارخبر، شامگاه یکشنبه، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم در پایان جلسه هیئت دولت اعلام کرد برای حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از ۱۰ آذر نانواها اجازه دارند تا ۳۰ درصد قیمت نان تولیدی شان را افزایش دهند. افزایش قیمت اقلام غذایی همواره با واکنش های منفی مردم به خصوص قشر ضعیف همراه بوده است. قشر ضعیفی که حالا چند سالی است از سبد غذایی خود گوشت و مرغ را حذف کرده و جای آن را با نان و سبزیجات پر می‌کند. با این حساب بالارفتن قیمت قوت غالب مردم در هر زمانی و با هر بهانه ای همواره موجب نارضایتی مردم به خصوص قشر آسیب پذیر و افراد کم درآمد جامعه می شود و این ترس را در دلشان زنده می کند که مبادا نان نیز از سفره شان دور شود. این در حالی است که برخی گزارشات از فروش نان نسیه در برخی نقاط پایتخت خبر می دهند تا حاشیه های نان همچنان ادامه داشته باشد.

نان ۱۲درصد در آمد کم درآمدها

طبق نتایج آمارگیری مرکز آمار کشور ۱۲درصد درآمد ماهیانه یک خانواده کم درآمد به نان اختصاص دارد. باتوجه به اینکه حداقل حقوق کارمندان امسال ۴۰۰ هزارتومان تعیین شده است؛ با احتساب ۱۲درصد از کل این مبلغ، حدود ۴۸ هزارتومان از این مقدار برای خرید نان مصرف می شد که با افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان این هزینه نیز افزایش خواهد یافت و به ۱۶درصد یعنی حدود ۶۳ هزارتومان خواهد رسید. این موضوع می تواند فشار بیشتری را بر دوش قشر کم درآمد قرار دهد.

دهک های دهم بیشتر از دهک های اول نان می خورند

میزان مصرف نان بین دهک های مختلف جامعه متفاوت است و نتایج آمارگیری مرکز آمار کشور به خوبی نشان می دهد که قشر کم در آمد به علت ناتوانی مالی برای خرید گوشت و مرغ رو به مصرف بیشتر نان می آورد. طبق آمار اعلام شده دهک دهم و کم در آمد چندین برابر دهک اول و پردرآمد نان مصرف می کنند به طوریکه اختلاف هزینه خرید نان بین دهک دهم و دهک اول در سال گذشته ۲۲۶ هزارتومان در جوامع شهری است. همچنین در جوامع شهری دهک اول ۲۹۷هزار تومان، دهک دوم ۳۸۳هزارتومان، دهک سوم۴۱۸هزارتومان، دهک چهارم ۴۴۱هزارتومان، دهک پنجم ۴۵۰هزارتومان، دهک ششم ۴۷۸ هزارتومان، دهک هفتم ۴۸۷ هزارتومان، دهک هشتم ۴۹۲ هزارتومان، دهک نهم ۵۰۳هزارتومان، دهک دهم ۵۲۳ هزارتومان سالیانه نان می خرند و خانواده های شهری به طور متوسط حدود ۴۵۰ هزارتومان سالیانه برای نان هزینه می کنند.

روستایی ها بیشتر از شهری ها نان می خورند

 باتوجه به مصرف بیشتر نان در جوامع روستایی متوسط هزینه خرید نان در خانواده های روستایی در دهک های پایین، بالاتر است. به طوری که دهک دهم خانواده روستایی به طور متوسط حدود ۲۰۰ هزار تومان بیشتر از دهک دهم خانواده شهری نان مصرف می کند و همچنین اختلاف مصرف نان دهک اول روستاییان با دهک دهم حدود ۵۰۰ هزار تومان است. در خانواده های روستایی دهک اول ۲۳۷هزارتومان، دهک دوم ۳۷۵ هزارتومان، دهک سوم۴۳۵ هزارتومان، دهک چهارم ۴۵۶ هزارتومان، دهک پنجم ۴۹۴ هزارتومان، دهک ششم ۵۰۷ هزارتومان، دهک هفتم۵۳۴ هزارتومان، دهک هشتم ۵۹۱ هزارتومان، دهک نهم ۶۳۰ هزارتومان و دهک دهم ۷۳۵ هزارتومان است. خانواده های روستایی به طور میانگین حدود ۵۰۰ هزارتومان سالانه برای نان هزینه می کنند.

گرانی نان تا ۴۰درصد در برخی مناطق

 روز گذشته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان قیمت جدید هر نان را به تفکیک اعلام کرد. طبق این اعلام قیمت هر قرص نان سنگک ۸۰۰ تومان، بربری ۷۰۰ تومان، لواش ۲۲۰ تومان، تافتون ۴۰۰ تومان تعیین شده است.  ضمن اینکه قیمت انواع نان فانتزی نیز به طور متوسط ۳۰ درصد نسبت به دوره قبل از اصلاح قیمت افزایش یافته است. پیش از این، قیمت نان لواش ۱۶۰ تومان، بربری ۵۰۰ تومان، تافتون ۳۰۰ تومان و سنگک ۶۰۰ تومان بود. اما متاسفانه گزارش های مردمی حاکی از آن است که قیمت نان در برخی نانوایی ها تا ۴۰ درصد نیز افزایش قیمت داشته است. با این حساب بهتر است مسئولین بعد از افزایش قیمت برای کیفیت بهتر نان و رسیدگی به تخلفات نانوایی ها هرچه سریع تر اقدام کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها