يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۷۵۹۱۴
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۱۳ آذر ۱۳۹۳
نمایندگان: مگر دستمزدها 30درصد افزایش یافته که قوت غالب مردم 30درصد گران شود؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، نانواها هم نان را گران می‌فروشند، هم نایلونی را که مشتریان برای حمل نان درخواست می‌کنند. در بلبشویی که نانوایان تنورشان با نان گران‌تر داغ می‌شود، برخی واحدهای نانوایی از این فرصت استفاده کرده و نایلون‌های حمل نان را هم تا 100 درصد گران کرده‌اند. در این میان نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نان را مهم‌ترین غذای سفره کارگران و کشاورزان خواند. نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با فارس درباره افزایش 30 درصدی قیمت نان خاطرنشان کرد: سود حاصل از افزایش قیمت نان نه به جیب کارگر و نه به جیب نانوایی‌ها بلکه به جیب کارخانجات آرد کشور می‌رود. وی با تاکید بر مخالفت خود با افزایش قیمت نان اظهار داشت: نان مهم‌ترین قوت اولیه کارگران و کشاورزان است. قاضی‌پور با طرح این پرسش که کدام کارمند وسط سال 30 درصد به حقوقش اضافه شده است، گفت: افزایش قیمت نان به قشر کارمند و مستمری‌بگیر که عمده‌ترین مصرف‌کنندگان آن هستند، فشار می‌آورد. وی با تقاضا از دولت برای عقلانیت بیشتر در تصمیماتش، تصریح کرد: ابتدای سال بعد که حقوق را افزایش دادید متناسب با آن قیمت نان را هم افزایش دهید. وی با یادآوری افزایش ناگهانی قیمت شیر هم گفت: دولت به فکر تغذیه مستضعفان نیست.

در همین‌باره نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش قیمت نان گفت: نانوایان تنها ۷ درصد قیمت نان را گران کرده‌اند و بیشترین سود از افزایش قیمت اخیر نان نصیب کارخانه‌های آرد شده است. جبار کوچکی‌نژاد در جلسه علنی دیروز پارلمان در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 84، افزود:‌ باید در قیمت نان ملاحظاتی صورت گیرد به‌دلیل اینکه موضوع حساس است و نباید با نان مردم بازی شود. وی ادامه داد: گفته شده افزایش کیفیت نان دلیل افزایش قیمت آن است در حالی‌که قیمت هر کیسه آرد 34 هزار تومان رشد داشته و نانوایان تنها 7 درصد قیمت نان را گران کرده‌اند بنابراین کارخانه‌های آرد از افزایش قیمت نان بیشترین سود را برده‌اند. این نماینده مجلس در ادامه اضافه کرد: ناهماهنگی در افزایش قیمت نان سبب ایجاد مشکل برای نانوایان در بسیاری از شهرها شده که به عدم ارائه نان به مردم منجر شده است بنابراین مسؤولان باید مشکلات ایجاد شده در زمینه افزایش قیمت نان را حل کنند. از سوی دیگر نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی به کمیسیون اقتصادی مجلس مأموریت داد تا با دعوت از مسؤولان ذی‌ربط علل افزایش قیمت نان را بررسی کند. محمدرضا باهنر در جلسه علنی دیروز پارلمان با اشاره به اخطار قانون اساسی جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت درباره افزایش قیمت نان، گفت: برخی نمایندگان معتقدند بین افزایش مواد اولیه و هزینه نانوایی‌ها و قیمت نان تعادل به هم خورده که البته من اطلاعات دقیقی در این‌باره ندارم. وی بر همین اساس از کمیسیون اقتصادی مجلس خواست با دعوت از مسؤولان ذی‌ربط این مساله را بررسی کنند.

افزایش قیمت نان، بیش از 30 درصد  
در این میان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به افزایش بی‌رویه‌ قیمت نان تذکر داد. محمود شکری در تذکری شفاهی در جلسه علنی دیروز مجلس، گفت: آقای نوبخت مصاحبه‌ای کرده که دولت تصمیمی برای افزایش قیمت‌ نان ندارد، اما به نانوایان اجازه دادیم که قیمت نان را 30 درصد افزایش دهند. شکری ادامه داد: حالا دولت موافق است یا مخالف است؟ خیلی شفاف برای نمایندگان و مردم مشخص کنید که این افزایش قیمت توسط دولت صورت گرفته یا خیر؟ اگر نه این افزایش قیمت را چه شخص یا مرجعی دستورش را صادر کرده است. نماینده مردم تالش و ماسال در مجلس خاطرنشان کرد: در برخی استان‌ها 50 یا 60 درصد افزایش قیمت نان داشته‌ایم و باید یک نهاد مشخص تکلیف این قیمت را مشخص کند. شکری یادآور شد: زمانی که این افزایش قیمت صورت می‌گیرد با 45هزار تومان یارانه دهک‌های پایین چطور باید زندگی کنند؟ چه کسی مسؤول و پاسخگو است.  از سوی دیگر عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بین افزایش 30 درصدی قیمت نان و افزایش 10 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم تناقض آشکار وجود دارد، گفت: دولت حق کشاورزان را ادا نمی‌کند، نانوا باید حمایت شود و کشاورز به طریق اولی باید حمایت شود. 

 تعزیرات وارد می‌شود
ناهماهنگی در میزان افزایش قیمت نان در کشور و متفاوت‌بودن درصدهای افزایشی که گاه تا 60 درصد هم رسیده در حالی‌که کیفیت آن تغییری نکرده است، لزوم ورود یک نهاد نظارتی قوی را طلب می‌کند. بر این اساس مدیرکل تعزیرات حکومتی استان‌ تهران از اعلام آمادگی برای همکاری با دستگاه‌های مسؤول درباره نظارت بیشتر بر کیفیت نان‌ تولیدی پس از اصلاح قیمت‌ها خبر داد و به تسنیم درباره اقدامات این مجموعه برای کنترل و نظارت بر وضعیت کیفی نان‌های تولیدی پس از اصلاح قیمت‌ها اظهار داشت: تعزیرات حکومتی نهاد رسیدگی‌کننده به تخلفات است اما آمادگی لازم را دارد تا با انجام گشت‌های مشترک با دستگاه‌های مسؤول مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت به کنترل وضعیت کیفیت نان بپردازد. محمد محمدی در پاسخ به اینکه وضع شکایات از کیفیت نامناسب نان به چه شکلی است، تصریح کرد: شکایت از وضع کیفیت نان، جزو پرونده‌های همیشگی تعزیرات بوده و مربوط به این دولت و دولت قبل یا اصلاح اخیر قیمت‌ها نیست اما مردم این توقع را دارند که حداقل اگر قیمت نان افزایش می‌‌یابد، دیگر از حجم و کیفیت آن کاسته نشود. مسؤولان مربوط باید مکانیزم و روش‌های لازم را برای مطمئن‌کردن مردم درباره ارتقای کیفیت نان در نظر بگیرند.

برخورد با رانت آردی
رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران هم از اصلاح قیمت‌های ابلاغی در تهران خبر داد و گفت: باید با رانت آرد و نان و خلاف‌های این حوزه مقابله شود. محمدجواد کرمی در گفت‌و‌گو با تسنیم، با تاکید بر اینکه میزان عرضه آرد به نانوایی‌ها باید با توجه به میزان تولید آنها صورت گیرد، ادامه داد: باید رانت آرد و نان حذف شود اما باید شرایط و حمایت از مصرف‌کننده را مد نظر قرار داد. وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد با وجود نانوایی آزادپز در کنار نانوایی یارانه‌پز خلاف‌های مختلفی همچون خرید آرد از واحدهای نانوایی یارانه‌پز رخ دهد. کرمی یادآور شد: با آزادسازی کامل آن می‌توان از ایجاد مسائل مختلف جلوگیری کرد و این در حالی خواهد بود که بتوان هزینه خرید نان را برای خانواده‌ها فراهم کرد. وی تصریح کرد: افزایش قیمت نان آنچنان در کنار کیفیت حائز اهمیت نیست و باید به دنبال آن باشیم با افزایش قیمت کیفیت و وزن نان افزایش یابد. وی ادامه داد: باید به دنبال آن باشیم تا بعد از گذشت زمان کیفیت نان کاهش نیابد و نانوایان نان را با وزن چانه استاندارد و کیفیت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند. وی از تغییر نرخ ابلاغی خبر داد و گفت نان‌های لواش با قیمت 220 تومان و تافتون با قیمت 400 تومان عرضه خواهد شد و این در حالی است که قیمت نان‌های لواش 225 تومان و تافتون 425 تومان اعلام شده بود.

آزادسازی قیمت نان
اما بشنوید از قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت که صحبت‌های چند روز اخیر مبنی بر زمان آزادسازی قیمت نان تا قبل از پایان برنامه پنجم و ابلاغ افزایش قیمت ۱۰درصدی نان در سال ۱۳۹۲ را رد کرد. مجتبی خسروتاج در پاسخ به این پرسش که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت معتقد است افزایش قیمت 30درصد نسبت به قیمت سال 1392 اتفاق افتاده است، تأکید کرد: هیچ مصوبه رسمی در سال 1392 برای افزایش قیمت نان ابلاغ نشده است و اگر افزایشی بوده احتمال دارد به‌درخواست اتحادیه‌ها از استانداری‌ها باشد. وی در ادامه در واکنش به این موضوع که اتحادیه‌ها بر این عقیده هستند که 30 ماه افزایش قیمت نان رخ نداده است، بیان کرد: آخرین مصوبه رسمی برای افزایش قیمت نان در سال 1391 ابلاغ شده است. خسروتاج خاطرنشان کرد: برای مرحله دوم طرح اصلاح قیمت نان و آزادسازی قیمت نان در زمان خاصی تصمیم‌گیری صورت نگرفته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با آزادسازی قیمت نان تا پایان برنامه پنجم، گفت: در حال حاضر اعلام هر زمانی برای آزادسازی قیمت نان شایعه است.

دولت دوباره نان را گران می‌کند
جالب توجه آنکه رئیس اتحادیه نانوایان سنگک با اشاره به افزایش 30 درصدی قیمت نان گفت: در شب پیش از اعلام افزایش قیمت نان تا ساعت 23 در استانداری جلسه داشتیم و هر چند ما به دنبال افزایش50 درصدی قیمت نان بودیم، دولت نپذیرفت که امسال به این رقم تن دهد اما قول‌ داد سال آینده در 2 مرحله نان گران شود. محمدرضا نظرنژاد در گفت‌وگو با میزان، اعلام کرد: افزایش فعلی قیمت نان تنها مانند یک مسکن عمل خواهد کرد و در درازمدت بار دیگر کیفیت نان کاهش خواهد یافت. وی با اشاره به خواسته نانوایان از دولت برای افزایش قیمت نان در 3 سال گذشته، اضافه کرد: ثابت‌ماندن قیمت نان در این مدت باعث شد فشار آزادسازی آن روی دولت یازدهم بیفتد هرچند این دولت نیز به دنبال شیب ملایم در آزادسازی قیمت نان است. نظرنژاد با اشاره به جلسه استاندار و اصناف مرتبط با نان که در محل استانداری تهران برگزار شد، افزود: در آن جلسه مطرح کردیم وزن چانه نان سنگک باید نیم کیلو باشد تا کیفیت این نان حفظ شود. رئیس اتحادیه نانوایان سنگک ادامه داد: اما نمایندگان دولت که در جلسه حاضر بودند موافقت نکردند و تاکید داشتند با چانه 400 گرمی قیمت هر نان سنگک 700 تومان تعیین شود تا به مردم فشار وارد نشود. هر چند ما تاکید کردیم کم‌کردن از وزن نان از کیفیت آن بشدت می‌کاهد. وی خبر داد: با توافقات صورت‌گرفته قرار است سال آینده نیز نان گران شود تا قیمت آن واقعی شود و دولت مجبور به پرداخت دوباره یارانه نباشد چرا که در صورت آزادسازی قیمت نان مردم می‌توانند نان با کیفیت و با دور ریز ناچیز خریداری کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها