کد خبر: ۲۷۶۰۸۷
زمان انتشار: ۱۰:۰۷     ۲۵ آذر ۱۳۹۳
یک سال اشتباهات پی‌درپی جنتی در کسوت وزیر ارشاد:
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی به مسند وزارت رسید که باید به وعده های رئیس جمهور جامه عمل می پوشاند اما نگاهی به وضعیت فرهنگی کشور حاکی از این است که تساهل و بی برنامگی باعث رخداد حوادث بسیار منفی شد. مجوز وزارت ارشاد به ناشرانی که به خاطر توهین به مقدسات توقیف شده بودند از اولین فعالیت های جنتی است. تا به حال وزارت فرهنگ از چندین شاعر و هنرمند مسئله دار تقدیر کرده است.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، بررسی وضعیت فرهنگی کشور در یک ساله اخیر کار بسیار دشواری می باشد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی به مسند وزارت رسید که باید به وعده های رئیس جمهور جامه عمل می پوشاند اما نگاهی به وضعیت فرهنگی کشور حاکی از این است که تساهل و بی برنامگی باعث رخداد حوادث بسیار منفی شد. در این گزارش سعی بر این داریم تا به بررسی حوزه فرهنگ در دوران وزارت علی جنتی بپردازیم.

ناشران مسئله دار و حمایت از هنرمندان ضد انقلاب

مجوز وزارت ارشاد به ناشرانی که به خاطر توهین به مقدسات توقیف شده بودند از اولین فعالیت های جنتی است. نشر چشمه -که به انتشار کتب ادبی مبتذل شهره است- از جمله این ناشران مسئه دار می باشد و همین ناشر نمایشنامه ای را به نام "روز حسین" که در آن به حضرت زینب سلام الله توهین شده منتشر کرد. این تسامحات حتی به جاپ چند کتب ضاله دیگر نیز رسید و کتابی با عنوان "دوازدهم" که صراحتا به مادر امام زمان علیه السلام توهین شده با مجوز وزارت ارشاد چاپ شد و بعدها ناشر کتاب نیز به این خاطر عذرخواهی دیرهنگامی کرد.

کتابی نیز در تکریم از شاعر ضددین و فراری از کشور به نام "به رسم حقیقت و زیبایی" به چاپ رسید و جندین کتاب از رضا براهنی نویسنده ضد انقلاب به سرعت چاپ و منتشر شد.

حمایت از عناصر مسئله دار و هتاک

تا به حال وزارت فرهنگ از چندین شاعر و هنرمند ضد انقلاب تقدیر کرده است. یدالله رویایی که از جمله شاعران حامی فتنه بوده که قرار بود به جشنواره شعر فجر دعوت شود اما با اعتراض فعالان انقلابی حوزه ادبیات و نشر کشور رو به رو شد که در نهایت به این جشنواره دعوت نشد. اما این شاعر هتاک در "جایزه شعر خبرنگاران" به عنوان شاعر پیشکسوت مورد تقدیر قرار گرفت و لوح سپاس و تندیس این دوره از شعر خبرنگاران به وی اهدا شد. حمایت های علی جنتی از محمد رضا شجریان که در ایام فتنه 88 نیز پرونده درخشانی دارد از جمله دیگر رفتارهای وزارت ارشاد می باشد.

مجوز به فیلم های حامی فتنه

چند فیلم توقیفی که در حمایت از فتنه 88 ساخته شده بودند توانستند مجوز اکران دریافت کنند. فیلم های مانند "آشغال های دوست داشتنی" و "عصبانی نیستم" از این جمله اند که فیلم اول به حدی ناهنجار بود که حتی خود وزارت نظرش را برگرداند و مجوز را پس گرفت. این مجوز ها مجلس را نیز وادار به واکنش کرد و احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره گفت " این اتفاق بدی است که مسئولان سینمایی ما برخی از ابتدایی ترین موارد را رعایت نمی کنند و حاضرند برای یک فیلمی که غیر منصفانه و تحریف آمیز به مقطعی از اتفاقات کشور پرداخته این طور هزینه سازی کنند. من نمی دانم در وزارت ارشاد خط قرمز دقیقا چیست چون احیاناً خط قرمز نظام برای آنها محلی از اعراب ندارد."

خوانندگی زنان با مجوز

گروه کنسرت موسیقی "گاسپل سیاه پوستان" با مجوز رسمی وزات فرهنگ در تالار وحدت چندین روز به اجرا پرداختند که در این گروه زنان خوانندگان اصلی بودند. کنسرت "آقای سماع" در تالار رودکی تهران نیز به مانند کنسرت قبل با خوانندگی برگزار شد. وزیر ارشاد در توجیه این رفتارها اظهار داشت " اظهارنظرهای مختلفی در خصوص تکخوانی خواننده زن در کنسرت‌ها وجود دارد اما طبق نظر برخی مراجع تقلید، اگر موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد". البته این سخنان بلافاصله توسط مراجع عظام تقلید مورد نقد قرار گرفت.

نارضایتی ادیبان و هنرمندان

برخی از هنرمندان و اهالی ادب نیز تا به حال به وزات ارشاد اعتراض کرده اند. پرداخت نشدن مطالبات بازیگران تئاتر و نامشخص بودن برنامه‌های تئاتر نارضایتی هنرمندان را در پی داشت و اهالی تئاتر در 31 تیرماه در مرکز هنرهای نمایشی ایران تجمع کردند. همچنین بيش از ۲۵۰ نفر از هنرمندان فارس طی نامه ای به انتصاب مديركل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس که فردی نظامی بوده اعتراض کردند. احمد نادعلیان که در زمینه هنرهای محیطی فعالیت می‌کند، در نامه‌ای به وزیر ارشاد نارضایتی خود را از عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دخالت این اداره در فعالیت‌های موزه خود ابراز کرد.

این گزارش ادامه دارد ...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۳
۰
۰
یک سال اشتباهات پی‌درپی جنتی در کسوت وزیر ارشاد! یک سال سکوت پی‌درپی مجلسی ها در کسوت نمایندگی!
پاسخ
حسن تقی زاده
UNITED KINGDOM
۱۷:۳۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۳
۰
۰
تا حالا ندیدم این اصطلاح اشتباهات پی در پی رو برای مثلا وزرای دو دوره ی آقای احمدی نژاد بکار برده باشید!
ایا آنان اشتباه نداشته اند؟ یا پی در پی نبوده است؟ اگر با عنوان پی در پی نام نبرده اید لطفا به من آدرس دهید بخوانم!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها