أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۶۹۷۹
زمان انتشار: ۲۳:۴۰     ۱۷ آذر ۱۳۹۳
وزیر نفت با اشاره به گلوگاه‌های فساد در حوزه نفت و گاز به تشریح اقدامات انجام‌گرفته در این وزارتخانه برای جلوگیری از فساد پرداخت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس ؛  بیژن نامدار زنگنه در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد با بیان اینکه امروز باید برای مبارزه با فساد کفش آهنین و اراده پولادین داشت، در خصوص زمینة‌‌های بروز فساد در بخش نفت و گازش اظهار داشت: 5 منشأ شناسایی شده که شامل معاملات خرید کالا و خدمات، قاچاق فرآورده‌ها،‌تملک اراضی و تخصیص خوراک در زمان محدودیت خوراک،‌صادرات نفت خام و فرآورده‌ها است.
وی افزود: مهمتر از این که بخواهیم با مفسدان برخورد کنیم باید ساختارها را مورد توجه قرار دهیم و به جای تصمیمات فردی از قانون و خرد جمعی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این وزارتخانه برای جلوگیری از فساد اظهار داشت: درست است که تحریم ما از برخی ساز و کارهای قانونی و مشخص عبور می‌کند اما در شرایط فعلی هم باید قوانینی متناسب با موقعیت جدید طراحی و اجرا کنیم، عدم شفافیت اطلاعات که معمولاً در مناقصه‌ها و مزایده‌ها نمودار می‌شود باید به شفافیت اطلاعات و استفاده از افراد خوش‌نام در مسئولیت‌ها تبدیل شود زیرا زمانی می‌توان با فساد مبارزه کرد که افراد متولی، سالم و معتقد به مبارزه با فساد باشند.

وزیر نفت با بیان اینکه سیستم‌های نظارتی و بازخورد و واکنش به آنها مولفه دیگری است که در مبارزه با فساد مؤثر است.

وی با اشاره به فروش نفت خام در طول سال‌های گذشته گفت: از سال 64 که اوج جنگ تحمیلی است تا سال 89 حتی یک محموله نفتی نبوده که پول حاصل از فروش آن باز نگردد اما با اتفاقاتی که در خصوص ماجرای بابک زنجانی انجام شد در طول 4 ماه 4 میلیارد دلار معامله صورت گرفت که 2.7 میلیارد دلار آن به حساب دولت منظور نشده است.

وی با بیان اینکه از رئیس قوه قضائیه برای پیگیری این پرونده تشکر می‌کنیم، تصریح کرد: پرونده‌های دیگری هم در این زمینه وجود دارد که در دست پیگیری است و به همین دلیل تاکید می‌کنم که مجدداً  باید به سیستم توجه کنیم.

زنگنه ادامه داد: در همین راستا بود که اصرار کردیم تمام فروش نفت از طریق شرکت ملی نفت انجام شود و حتی در برخی مواقع سعی در راه‌اندازی بورس نفت و عرضه نفت خام در بورس کردیم.

وی نحوه عقد قرارداد و مناقصه‌ها را از دیگر گلوگاه‌های فساد دانست و تصریح کرد: در مناقصه‌ها مقرر کردیم تمام اطلاعات ارائه شود و همه شرکت‌کنندگان باید در مناقصه حضور داشته باشند هدف ما این بود که سلایق شخصی را حذف کنیم.

وزیر نفت راه‌اندازی نهاد رسیدگی به شکایات را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: هر چند ماه یکبار بنده و معاونان وزارت نفت با همه پیمانکاران پروژه‌های نفتی جلسه تشکیل می‌دهیم و هر مسئله‌ای که وجود دارد مطرح و بررسی می‌شود.

وی در خصوص قاچاق فرآورده‌های نفتی گفت:‌با ترتیباتی که اتخاذ شده امسال حجم قاچاق فرآورده‌های نفتی کاهش یافته و در سال‌های بعد هم کاهش خواهد یافت که این اقدام در چارچوب سامانه‌های نرم‌افزای انجام شده است.

وی درباره تملک اراضی و امکان بروز فساد در این بخش گفت: بعضی موارد دعاوی اراضی 40 تا 50 سال طول می‌کشد و رسیدگی به آن بسیار طولانی‌ است که به نظر می‌رسد اقدامات جدی‌تری در این زمینه باید انجام شود.

وزیر نفت گفت: یکی از پدیده‌هایی که در سیستم اداری به وجود آمده رواج حرام‌خواری است و متاسفانه این پدیده شیوع یافته است که بکارگیری افراد سالم می‌تواند این پدیده را از بین ببرد. نباید به خاطر دوستی یا مسائل سیاسی افراد را جابجا کنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها