أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۷۷۸
زمان انتشار: ۰۵:۱۲     ۰۲ آذر ۱۳۹۰
9 ماه پس از سقوط حسنی مبارك در مصر كه به 'انقلاب 25 ژانویه' معروف شد، اعتراض های مردمی گسترده به عملكرد شورای نظامی حاكم، مصر را در آستانه تحول بزرگ دیگری قرار داده است، تحولی كه برخی از آن تعبیر به 'انقلاب در انقلاب' كرده اند.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري ايرنا :حال و هوای این روزهای مصر بی شباهت به 9 ماه پیش نیست؛ زمانی كه موج گسترده اعتراض های مردمی، شهرهای مختلف مصر را صحنه اعتراض به دیكتاتوری حسنی مبارك كرد و در نهایت وی را پس از 30 سال از صندلی قدرت به پایین كشید. چند ماه پس از این رخداد بزرگ، بار دیگر خیابان های شهرهای مصر شاهد موج گسترده اعتراض های مردمی است. اعتراض این بار به عملكرد شورای نظامی است كه پس از سقوط حسنی مبارك، زمام امور را در دست گرفته است.

ارتش مصر یكی از قدرتمندترین نهادهای حكومتی مصر از سال های دور تاكنون بوده است. این نهاد پس از آنكه در زمان اعتراض ها به حسنی مبارك، موضعی بی طرفانه اتخاذ كرد و دست به سركوب معترضان نزد، تنها نهاد توانمند و قابل قبولی بود كه می توانست قدرت را پس از سقوط مبارك در دست گیرد، البته برای مدتی كوتاه.

شورای نظامی به ریاست 'مشیر الطنطاوی' پس از اینكه زمام امور را در دست گرفت، وعده داد كه پاسدار انقلاب مردم و دستاوردهای دموكراتیك این انقلاب است و از همین رو به زودی قدرت را در اختیار غیرنظامیان قرار خواهد داد.

با این وجود معترضان شورای نظامی را متهم به پایمال كردن دستاوردهای انقلاب 25 ژانویه می كنند و معتقدند این شورا بیش از هر چیز به فكر حفظ سلطه خود بر فضای سیاسی مصر است. معترضان نسبت به افزایش نقش نظامیان در عرصه سیاسی به شدت نگرانند.

رسانه های مختلف شب گذشته تصاویر مردی را نشان دادند كه در میدان التحریر قاهره فریاد می زد: 'هیچ تغییری در كشور نمی بینیم؛ شورای نظامی قرار بود بعد از 6 ماه قدرت را واگذار كند ولی هیچ نشانه ای از رفتنش در میان نیست؛ چشممان از انتخابات هم آب نمی خورد؛ هیچ ناظر بی طرفی وجود ندارد؛ وزارت كشور هم كه همه كاره انقلاب است، در حال سركوب معترضان است'.

اعتراض های چهار روز گذشته كه در شهرهای مختلف مصر بویژه قاهره و اسكندریه انجام شده، به درگیری های خونینی انجامیده كه طی آن تاكنون نزدیك به 40 نفر كشته و 2000 نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

افزایش تلفات و اوج گیری خشونت ها، دامنه اعتراض ها را گسترده تر كرده است. هزاران معترض مصری كه بیشتر آنها از میان جوانان و فعالان اسلام گرا هستند- در میدان التحریر بست نشسته اند. پلیس مصر با شلیك گاز اشك آور و گلوله های پلاستیكی، رو در روی معترضان است.

مقام های شورای نظامی از عملكردشان در برخورد با ناآرامی ها دفاع كردند. در این زمینه 'سعید عباس' از فرماندهان شورای نظامی روز گذشته به خبرنگاران گفت: 'نیروهای مسلح به درخواست وزارت كشور به منطقه اعزام شدند. این تصمیم به تایید شورای نظامی هم رسیده است. نیروهای مسلح برای كمك به نیروهای امنیتی آمده اند نه برای متفرق كردن معترضان یا بیرون بردنشان از میدان تحریر'.

معترضان به طور مشخص، خواستار پایان قدرت شورای نظامی و انتقال قدرت به غیرنظامیان هستند. آنها همچنین با قانون جدیدی كه نظامیان را پاسدار قانون اساسی اعلام می كند مخالفند و می گویند نظامیان قصد دارند سلطه خود را بر فرایند سیاسی مصر حفظ كنند.

بحران سیاسی در مصر در حالی شدت گرفته كه قرار است از هفته آینده فرایند برگزاری انتخابات پارلمانی در این كشور كه طی سه ماه آینده برگزار خواهد شد، آغاز شود.

امروز همه در مصر بر برگزاری این انتخابات در موعد مقرر تاكید می كنند، اما برخی نگرانند كه ناآرامی ها منجر به تعویق انتخابات شود.

آخرین خبرها حاكی از آن است كه كابینه انتصابی مصر از سوی شورای نظامی، استعفای خود را تقدیم این شورا كرده است؛ اقدامی كه به نظر می رسد با هدف كاستن از اعتراض های موجود انجام گرفته باشد. با این وجود به نظر نمی رسد این اقدام تاثیر چندانی در مسیر اعتراض های اخیر داشته باشد. معترضان، مشكل اصلی را نه در كابینه بلكه در شورای نظامی می دانند كه از نظر آنها دیگر نه پاسدار انقلاب بلكه ضربه زننده به آن است.

آمریكایی ها ظهور یك مصر انقلابی و مستقل را خطری برای خود دانسته و تنها راه جلوگیری از آن را نظامیانی می دانند كه به جای مبارك بر مسند قدرت تكیه زده اند. دیدارهای پیاپی مقام های نظامی و امنیتی آمریكا با هدف هماهنگی بیشتر با نظامیان انجام شده است. دفع الوقت نظامیان حاكم برای انتقال قدرت و فرسایشی كردن روند واگذاری امور به مردم در همین راستا ارزیابی می شود.

ژنرال های مصری كه روزی مورد اعتماد مردم بودند، حالا رو در روی معترضان با چالشی بزرگ مواجه اند. معترضان می گویند تا ژنرال های نظامی قدرت را واگذار نكنند میدان التحریر را ترك نخواهند كرد. آیا انقلابی در انقلاب مصری ها رخ می دهد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها