أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۸۹۵۰
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۲۶ آذر ۱۳۹۳
استاد مردم شناسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا با تائید دورنگی دولت آمریکا در برخورد با موضوع حقوق بشر، از وجود تفکرات گسترده نژادپرستانه در سیستم های قضایی و پلیس ایالتی آمریکا پرده برداشت.
به گزارش پایگاه 598 ، انتشار اسناد شکنجه های سازمان سیا توسط کمیته اطلاعات سنا موجب شد تا بار دیگر جهانیان بر موضوع حقوق بشر و نژادپرستی موجود در ایالات متحده متمرکز شوند موضوعی که ادامه اعتراضات ضد نژادپرستی در ایالت های مختلف این کشور بیانگر وخامت اوضاع در آن است.
 
از همین رو خبرنگار تسنیم برای تشریح بهتر موضوع با پروفسور "ویلیام اورمان بیمن" استاد مردم شناسی دانشگاه مینه سوتا به گفتگو نشست.
 
متن این مصاحبه به شرح زیر است:
 
-آمریکا در روزهای اخیر  روزگار بدی را پشت سر می گذارد از یک سو اعتراضات ضد نژاد پرستی در این کشور همچنان ادامه دارد و از سوی دیگر انتشار گزارش کمیته اطلاعات سنا در مورد شکنجه افراد توسط سازمان سیا موجب شد تا نگرانی های زیادی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده شکل بگیرد، شما این وضعیت را چطور ارزیابی می کنید؟
برای توضیح این موضوع این نکته مهم است که بدانیم سیستم های قانونی در آمریکا چگونه عمل می کنند. در ایالات متحده چندین نوع جرم وجود دارد: جرم محلی، ایالتی و فدرال و البته قانون هر ایالتی نیز با ایالت دیگر فرق می کند. با هر یک از این نوع جنایات با توجه به قانون آن ایالت برخورد می شود از همین رو ممکن است یک جرم مشابه در دو ایالت مختلف در آمریکا رخ بدهد اما حکمی که دادگاه های هر ایالت در مورد آن صادر می کنند با یکدیگر متفاوت باشد. در مورد جرایم فدرال دادستانی کل آمریکا می تواند ورود کند اما در نهایت این قاضی است که تشخیص می دهد جرم انجام شده مستحق مجازات است یا خیر.  یک روش دیگر در این رابطه وجود دارد و آن اینکه شواهد به هیئت منصفه تحویل داده می شود. در این مورد اعضای هیئت های منصفه که از افراد آن ایالت تشکیل شده اند در جلسات محرمانه در مورد اسناد و شواهد موجود بحث و تبادل نظر می کنند و در نهایت تصمیم می گیرند که آیا این پرونده مشمول مجازات می شود یا خیر. در این مورد دادستانی آن محل در مورد فرد خاطی حکم می دهد و اگر وی محکوم شود دوره محکومیت وی آغاز می شود. اگر هیئت منصفه تشخیص دهد که پرونده مشمول مجازت نیست هیچ دادگاه دیگری نمی تواند این پرونده را محکوم کند.
 
-شما به روند بررسی پرونده ها در هیئت منصفه اشاره کردید، در دو رای که هیئت منصفه های میسوری و نیویورک صادر کردند افسران پلیسی که عامل قتل دو شهروند سیاه پوست بودند تبرئه شدند شما این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟
اساسا محکوم کردن پلیس در آمریکا و گناه کار شناختن وی امری مشکل است و از لحاظ تاریخی نیز این موضوع مشخص است. این وضعیت به آن دلیل است که اولا بر اساس قانونی که در اغلب ایالت های آمریکا از جمله میسوری  وجود دارد افسران پلیس زمانی که در حال انجام وظیفه هستند از هرگونه اتهامی مبرا هستند . در این میان نیز دادستان های محلی نیز برای جمع آوری شواهد در مورد پرونده ها نیازمند همکاری با پلیس هستند بنابراین آنها نمی خواهند که پلیس را ناراحت کنند. در میسوری و نیویورک بسیاری از مردم اعتقاد دارند که دادستان های محلی شواهد لازم برای محکوم شدن افسران پلیس را به هیئت های منصفه تحویل نداده اند. برخی دیگر پلیس و دادستان های محلی را متهم به نژاد پرستی در برخورد با رنگین پوستان می کنند. شواهد در مورد نژاد پرستی بسیار قوی هستند. بسیاری از آفریقای-آمریکای تباران و شهروندان هیسپانیک آمریکا (اسپانیایی تباران) بازداشت و کشته شده اند بطوری که آمار کشته ها و بازداشت شدگان این اقلیت ها در مقایسه با جمعیت آنها در آمریکا بسیار بالاست.
 
-آیا سیاه پوست بودن افراد کشته شده توسط پلیس تاثیری در آرای صادر شده توسط هیئت های منصفه دارد؟
بسیاری از مردم اعتقاد دارند که تفکرات نژادپرستانه در این رای ها تاثیر گذار بوده اما مشکل است که بتوان این موضوع را ثابت کرد.
 
-بسیاری از آمریکایی‌ها امیدوار بودند که با روی کار آمدن اوباما به عنوان یک رئیس جمهور سیاه پوست وضعیت خانواده های سیاه پوست در این کشور بهبود یابد اما تحولات یک ماه اخیر در ایالات متحده نشان داد که سیاهان نمی توانند چنین انتظاری را در آمریکا داشته باشند، نظر شما در این رابطه چیست؟
آمریکا تاریخی طولانی در پیش داوری های نژادپرستانه دارد تاریخی که به دوارن برده داری در قرن نوزدهم بازمی گردد. سیاهان آمریکا در سال های گذشته به موفقیت های زیادی در دفاع از حقوق خود و جلوگیری از پیش داوری هایی نژاد پرستانه رسیده اند اما با این وجود کاملا مشخص است که دوران پیش داوری های نژادپرستانه در آمریکا هنوز به پایان نرسیده وانتخاب باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده نیز به این امر پایان نداده است. بسیاری از جمهوریخواهان محافظه کار تلاش می کنند ادعا کنند که او (اوباما) آمریکایی نیست و حتی برخی از آنها تلاش می کنند که بگویند اوباما یک رئیس جمهور مشروع و قانونی نیست. این موارد حملاتی نژاد پرستانه علیه رئیس جمهور محسوب می شوند. می توان این جمله را ادعا کرد که بسیاری از مردم آمریکا فقط بخاطر اینکه اوباما سیاه پوست است از وی متنفر هستند. در حقیقت مادر او سفید پوست بوده و در رشته مردم شناسی مدرک دکتری داشت.
 
-گزارش سنا درباره شکنجه های سازمان سیا و آرای صادر شده توسط هیئت های منصفه نشان می دهد که حقوق بشر موضوعی بی معنی برای آمریکاست، شما این جریان را چطور ارزیابی می کنید؟
من با این عبارت که حقوق بشر برای آمریکا بی معنی است مخالفم اما باید بگویم که بسیاری از مردم آمریکا به طور عمیقی نگران حقوق بشر هستند و به همین دلیل بسیاری از مردم آمریکا در اعتراض به رای های صادر شده توسط هیئت منصفه میسوری و نیویورک به خیابان ها آمده و دست به تظاهرات زدند. علاوه بر آن اعتراض به برنامه های دولت بوش افزایش یافته است. با این وجود افرادی نیز وجود دارند که از اقدامات پلیس و همچنین شکنجه حمایت می کنند که از میان آنها می توان به "دیک چنی" معاون رئیس جمهور سابق آمریکا اشاره کرد. اما با این وجود اکثریت آمریکائی ها از حامیان سرسخت حقوق بشر هستند. قوانین آمریکا از حقوق بشر دفاع می کنند و اگر کسی آن را نقض کند تنبیه می شود اما این بدان معنی نیست که بگویم تمام کسانی که حقوق بشر را نقض می کنند مجازت می شوند. متاسفانه دادگاه ها در این رابطه متفاوت از یکدیگر رای صادر می کنند و از آن بدتر اینکه شکاف ها یا فضاهای زیادی برای بی عدالتی در آمریکا وجود دارد.
 
-این موارد نشان داد که دولت آمریکا احترام چندانی برای حقوق بشر قائل نیست اما چرا واشنگتن همواره از وضعیت حقوق بشر در کشورهایی همچون چین و روسیه انتقاد می کند؟
من با شما موافقم. در آمریکا دو رویی وجود دارد اما لطفا به یاد داشته باشید که در میان ایالت های مختلف دو رویی زیادی وجود دارد و دولت فدرال صلاحیت ورود در مسائل برخی از ایالت های خاص را ندارد. برای مثال در تگزاس که شاهد وقوع جنایات در سطحی گسترده هستیم دولت فدرال آمریکا در آنها ورود نمی کند.
 
-با این اوصاف شما اعتراضات سیاه پوستان آمریکا که در هفته های اخیر شاهد آن بودیم چطور ارزیابی می کنید؟
تظاهرات آمریکائی های در دسته های بزرگ نشان داد که آنها تصمیمات اتخاذ شده توسط مقامات قضایی نیویورک و میسوری را ناعادلانه می دانند. تظاهرات کنندگان در بسیاری از ایالت ها خواهان ایجاد اصلاحات در سیستم قضایی برای تحت تعقیب قراردادن پلیس هستند. یک پیشنهاد در این رابطه آن است که هر ایالتی یک واحد پیگرد ویژه و نه دادستانی کل دایر کند تا به جرایمی که توسط نیروهای پلیس انجام می شود رسیدگی کند.
 
-آیا می توان گفت که تحولات یک ماه اخیر آمریکا ثابت می کند که شکافی عمیق در جامعه این کشور وجود دارد؟
موارد و مسائل در ایالت های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. در برخی از ایالت ها در این مورد شکیبایی وجود دارد برای مثال در ایالت مینه سوتا که نماینده آن در کنگره "کیت الیسون" نام دارد فردی که سیاه پوست و مسلمان است. تعداد زیاد از قانونگذاران، مقامات و شهرداران آمریکایی سیاه پوست هستند اما با این وجود هنوز در مورد سیاه پوستان و هیسپانیک ها در آمریکا تفکرات نژادپرستانه و پیش داوری وجود دارد. هر چند که ما پیشرفت های زیادی در آمریکا داشته ایم اما با این وجود پیش داوری و ذهنیت غلط از اقلیت ها همچنان در این کشور وجود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها