أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۸۹۶۴
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۲۶ آذر ۱۳۹۳
در خصوص اجرای نقش شهید وصالی هم با توجه به این که ایشان صاحب ارزش های معنوی بالا بوده و حضوری ارزنده در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 در جبهه ها داشته اند، برایم بسیار مهم بود.
رسیدن به نگاه ارزش مدارانه انسان هایی ماندگار برای نقش آفرینان سینمایی بسیار مهم بوده و از این رو تجلی کاراکترهایی تقدس گرا همچون شهیدان بزرگوار عرصه ایثار، نگاهی فارغ از بُعد هنری را طلب می نماید. رزمندگانی که نگاه شان با حس همذات پنداری عاشقانه ای از سوی مردمان سرزمین ایران تلفیق شده است و می بایست در نقش و نگاری خالصانه از سوی هنرمندان به خروجی نگاه مخاطب در آید و از این رو تثبیت نقش برای بازیگر بسیار حساس و مهم جلوه می کند.

بابک حمیدیان به عنوان بازیگری جوان و خوش آتیه که در آثار متعددی حضوری ارزنده داشته است، در این مدت با ارائه نقش هایی ارزشی همچون شهید وصالی فیلم چ حاتمی کیا، به میزان توجهی خاص رسیده است و سخنان ارائه شده از سوی ایشان مبنی بر اهمیت جایگاه دفاع مقدس، کاراکتری متمایز را به او بخشیده است. از این رو مصاحبه ای اختصاصی را با او صورت دادم و از احوال درون به بیرون منظره فکری تماشایش رسیدم که متن آن ارائه می گردد.

متن مصاحبه بابک حمیدیان بازیگر فیلم شیار 143 با آوینی را در ادامه بخوانید

آقای حمیدیان در روزهای اخیر، گفتگوهایی ارزنده از شما را در خصوص جایگاه والای شهادت خواندیم و به نگاه خاص شما رسیدیم. در این خصوص بیشتر توضیح دهید.

به نظرم میزان ارادت ما نسبت به مقام ارزنده شهدا ، امری طبیعی است و بنده نیز در این مورد نمی توانم بی تفاوت باشم. در این باره نگاه شخصی خودم را هم دارم. چرا که بخش مهمی از زندگی کودکی ام در سال های جنگ گذشته است و خاطرات زیبایی از آن دوران مقدس به یاد مانده است. خانواده ما در آن سال ها به علت مسائل کاری در شهرهای تهران و تبریز در حال رفت و آمد بود و مسائل خاصی داشتیم. من به علت شدت اتفاقات رخ داده در طی جنگ تحمیلی بر علیه ایران، هنوز هم با دوست و همسایه خواندن عراق مشکل دارم و این سخن را به هیچ وجه برنمی تابم. چرا که همچنان بسیاری از خون ریزی ها و جنگ های منطقه از این کشور شکل می گیرد و نیمی از مشکلات مردم شیعه نشین عراق به علت بحران های شکل گرفته از جانب تصمیم گیران این کشور است. شاید این گفته هایم را برخی قبول نداشته باشند، اما من برایم بسیار مشکل است و بابت خشمی که از آن دوران تهاجم دشمن شکل گرفته است، این مساله را بیان می کنم. پیرو گفته هایتان باید بگویم که ضمن این که ما ایرانیان همگی صلح طلب هستیم، اما هرگونه تعرض را محکوم می کنیم و در هر شرایطی از کشور دفاع خواهیم کرد.

شما نقشی ارزنده از شهید وصالی را برای فیلم چ بازآفرینی کردید. این نقش آفرینی چه تفاوتی با دیگر بازی های تان داشته است؟

این را هم در نظر بگیرید که من علاوه بر نقش ارزنده شهید وصالی در فیلم چ، نقشی دیگر را در جشنواره سال گذشته بازی کردم و با توجه به حضور موثری که از چهره منفی یزید در فیلم رستاخیز داشتم، جایزه مشترک بهترین بازیگری را گرفتم. امیدوارم هر چه زودتر فیلم آقای درویش اکران شود تا در خصوص این فیلم هم صحبت شود. من به عنوان بازیگر دوست دارم نقش های مختلفی را تجربه کنم و به نظرم تفاوت در تکنیکال است که موجب پیشرفت هنری یک بازیگر می شود. در خصوص اجرای نقش شهید وصالی هم با توجه به این که ایشان صاحب ارزش های معنوی بالا بوده و حضوری ارزنده در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 در جبهه ها داشته اند، برایم بسیار مهم بود. البته به نظرم انقدر گفته ها در خصوص این نقش زیاد شده است که باید کمی سکوت کرد و با تامل فرصت انتخاب و تفکر به مخاطب را داد و این حق طبیعی بیننده است که در آرامش فیلم ها و بازی ها را گزینش کند.

به نظر می رسد این سخنان ارزش مدارانه از سوی شما، موجب تاویل های نادرستی از سوی برخی می شود؟

ببینید من در این مدت با نگاه های متفاوت و متضادی حتی از سوی همکاران خود روبرو شده ام که قضاوت های خطرناکی می کنند. تصور نادرست برخی شاید بر این باشد که من از این گفته ها به دنبال رسیدن به نقش و ثروت و تسهیلات می باشم. در صورتی که  من هنوز خانه ای از خود ندارم و اجاره نشین هستم. من از سوی نسل جوان در خصوص حفظ ارزش میهن حرف می زنم و شاید خیلی ها تعبیرهای دیگری از گفته های من کنند و حتی از سویی دچار یک کم کاری شوم، چرا که تعبیرها به سمتی دیگر می رود. همه باید این را در نظر داشته باشند که ما باید پاسدار ساحت شهیدان باشیم.

از نگاه من حتی قرار گرفتن در نقش شهیدی بزرگوار چون وصالی به شما بُعدی دیگر از شخصیت بخشیده است.

به دلیل این که جذبه و پتانسیل آن از قبل در من وجود داشت. هنرمند خود باید به کشف شخصیت برسد تا آن چه را دارای ارزش مناسبی است به جذب درآورد. وقتی جذبه ذهنی مناسبی وجود داشته باشد، می توان به لحاظ منشی و اخلاقی خود را  لبریز از آن نمود. من از قبل این تمایل را در وجود خود احساس کرده و حالا از نظر شما با ارائه نقش، آن را به عینیت درآوردم.

تعامل با آقای حاتمی کیا که معروف به سخت کاری است، در فیلم " چ " چگونه شکل گرفت؟

آقای حاتمی کیا در عین این که بسیار به کار حساس هستند، هنرمند گرامی و اخلاق مداری هم می باشند و حضور در آثار کارگردانان بزرگی چون حاتمی کیا و درویش برای من بسیار ارزنده بوده است. با همه سختی ها، خروجی این کارگردانان مناسب خواهد بود و من خوانندگان شما را به دیدن پشت صحنه فیلم چ که در شبکه نمایش حانگی موجود است، دعوت می کنم تا از تلاش های ارزنده گروه سازنده فیلم بیشتر آگاه شوند. پشت صحنه فیلم چ جزو بهترین موارد کاری من بوده است و فضای آرامی داشته است.

البته حاشیه هایی در خصوص آقایان حاتمی کیا و عرب نیا، به مسائلی دامن زده بود.

آن جریان اختلاف از ابتدا وجود داشت و در انتهای فیلمبرداری تشدید شد. در این باره من نمی توانم قضاوت کنم. چرا که هر دو بالغ هستند و وضعیت کاری را به خوبی درک می کنند. من بازیگرم و باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهم.

برگردیم به نقش تان. در این مدت خانواده شهید وصالی چه برخوردی با نقش ارائه شده توسط شما داشته اند؟
خوشبختانه از ابتدا بازخوردهای خوبی از طرف خانواده شهید وصالی و همسر ایشان که الان دارای خانواده جدیدی هستند، صورت گرفته است. برادر شهید وصالی نیز خیلی به من لطف داشته اند و هنوز هم دارند و این فیلم را پسندیده و دوست داشته اند. متاسفانه شهیدان بسیاری بوده اند که به محاق فراموشی رفته اند و مدیران فرهنگی باید تلاش بیشتری جهت شناسایی این بزرگان که بسیار هستند، به عمل آورند، چرا که سینما می تواند در این زمینه بسیار فعال باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها