أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۹۰۰
زمان انتشار: ۲۰:۰۱     ۰۲ آذر ۱۳۹۰
نشست علمی و تخصصی زمینه ها و بایستگی های شیعه پژوهی، شامگاه روز گذشته در سالن نشست های مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار شد.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598 به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری، در این نشست علمی با اشاره به بایستگی های پژوهشی شیعه شناسی اظهارداشت: پژوهش در زمینه واژه شناسی، سیر تحول در شیعه شناسی بسیار اهمیت دارد، به عنوان مثال، شناخت واژه« شیعه» و سیر تحول این نوع واژه ها می بایست در مقدمه پژوهش ها به دقت مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد.

وی افزود: در شیعه پژوهی گاهی بدون اعتنا به شبهات، سوالات و نیازهای امروز شیعه، اعتقادات و معارفش شناخته و شناسانده می شود، که در این روش پژوهشی، وجه آرمان گرایی بسیار قوی است و گاهی نیز بر اساس نیازها و شبهاتی که مطرح شده اقدام به شناختن شیعه و شناساندن آن می گردد که در این روش پژوهشی واقع گرایی بیشتر حاکم است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در روش اول هدف ترویج تشیع و معارف و اعتقادات شیعی است و در روش دوم هدف دفاع از تشیع است، همچنین روش اول درونی و روش دوم بیرونی و ناظر به مسائل بیرون از نظام شیعی است.

عضو هیئت علمی مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی ادامه داد: در شیعه پژوهی باید به کلیات اعتقادات و معارف شیعی توجه داشت، همچنین مباحث تاریخی و تمدنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی گفت: تدوین کتاب شناسی های تخصصی ویژه شیعه شناسی یکی از مهمترین بایستگی های پژوهشی در زمینه شیعه شناسی است که طلاب و فضلا و محققین باید نسبت به آن توجه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین الویری ادامه داد: از دیگر موارد مهم پژوهشی در زمینه شیعه شناسی، انعکاس اخبار شیعه در کتاب ها و منابع رجالی و حدیثی اهل سنت است که با تحقیق و مطالعه در این زمینه پژوهش های قابل توجهی می تواند در راستای پاسخ گویی به شبهات و نیازهای جامعه اسلامی صورت گیرد.

وی اظهارداشت: احیا و زنده کردن منابع از دست رفته شیعی از دیگر محورهای مهم پژوهش در شیعه شناسی است و استخراج کتاب هایی که امروز دیگر وجود ندارند، بهترین روش گردآوری این نوع کتاب است.

 استاد تاریخ اسلام حوزه بیان داشت: تحلیل و بازشناسی منابع متقدم شیعی در شیعه شناسی بسیار اهمیت دارد، از مطالعه این کتاب ها به ویژه منابع کلامی، تفسیری، حدیثی و ... می توان به جامع شناسی منابع کلامی، تفسیری و حدیثی در شیعی رسید.

حجت الاسلام والمسلمین الویری ادامه داد: شناخت خاندان های شیعی و شناخت ادوار شیعی و سیر تحولی اندیشه های کلامی شیعی که بیشتر از منظر تاریخ مورد بحث قرار می گیرند در زمینه شیعه شناسی از محورهای مهم پژوهشی به شمار می رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محورها و موضوعات مورد بحث و تحقیق در عرصه شیعه شناسی ابعاد و زوایای متعددی دارد که موارد مطرح شده تنها ناظر به ابعاد تاریخی در تحقیقات شیعه شناسی است که با توجه به سوالات و شبهات فراوانی که در مورد شیعه مطرح شده، تحقیقات و پژوهش های حوزویان به صورت تخصصی در این زمینه الزامی و ضروری به نظر می رسد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
UNITED STATES
۱۰:۰۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۰
۰
۱
ببخشید ها خاندان خودش جمع است خاندان ها دیگر چه صیغه ای است ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۴ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۳
دوست گرامی خاندان اسم جمع است مثل طایفه ، قبیله ، دسته و غیره که می توان انها را با ها و ان جمع بست.
جدیدترین اخبار پربازدید ها