أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۹۰۶
زمان انتشار: ۱۹:۲۳     ۰۲ آذر ۱۳۹۰
کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون با حضور علمای شیعه و اهل‌سنت در قم برگزار می‌شود.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598 به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مبلغی عصرامروز در نشستی خبری با بیان این مطلب اظهار داشت:‌فراهم‌آوردن و بررسی نظرات علمی در خصوص رابطه فقه و قانون و بررسی مباحثات و مطالعات موجود در این زمینه از اهداف اصلی این کنفرانس می‌باشد.

وی افزود: انتخاب هوشمندانه مسیر فقهی دقیق برای قانون‌گذاری از دیگر اهداف این کنفرانس است.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: با توجه به این که در جهان اسلام نیز مطالعاتی در زمینه فقه و پوشاندن لباس قانون بر فقه انجام گرفته بود، لذا تصمیم بر آن شد تا با بین‌المللی برگزار کردن آن از این تجربیات نیز بهره برده شود.

وی همچنین به اهداف دعوت اندیشمندان خارجی مسلمان به این کنفرانس اشاره کرد و ابراز داشت: از آنجا که جهان اسلام سرنوشت و مشترکات واحدی داشته و امروز هم حرکت آنها در یک مسیر قرار گرفته است، لذا این کنفرانس می‌تواند فضایی برای مبادله نظرات و دیدگاه‌های اندیشمندان اسلامی را فراهم آورد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مبلغی تصریح کرد: اندیشمندانی از حوزه و دانشگاه کشور نیز در این نشست علمی حضور خواهند یافت.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با بیان این که در زمینه فقه و قانون تاکنون کار اساسی صورت نگرفته و به جز ذهنیت اولیه و کلی چیزی در دست نمی باشد، یادآور شد: برای این کنفرانس حداقل 20 مقاله سفارش شده است که افراد توانمند آن را با محورهای تعیین شده تهیه خواهند کرد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به محورهای این نشست علمی گفت: محور اول، ارتباط فقه با سیاست‌گذاری قبل از قانون‌گذاری است و از آنجاکه قانون به دنبال تدوین بخشی از سیاست کلی است، فقه باید نسبت به این سیاست نگاه عمیقی داشته باشد.

وی محور اصلی را ارتباط فقه با خود قانون دانست و اضافه کرد: هر چند رابطه فقه و قانون رابطه مأخذو آخذ است، اما این رابطه در هاله‌ای از ابهام فرو رفته که باید این موضوع بررسی و تبیین شود و به این سؤال که قانون از فقه استنباط می‌شود و فاصله‌ای بین آنها نیست پاسخ داده شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مبلغی تأکید کرد: ما با توجه به ویژگی‌های قانون می خواهیم بررسی کنیم که فقه را چطور در حوزه به روز کنیم که قانون در اخذ از فقه با خلأ مواجه نشده و به سراغ غیرفقه نرود.

وی فقه و سیاست‌گذاری را محور دیگر این کنفرانس خواند و یادآور شد: این کنفرانس برای نخستین بار امسال برگزار شده و درصدد هستیم تا در سال‌های دیگر نیز برگزار شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مبلغی 27 و 28 بهمن‌ماه سال جاری را زمان برگزاری این کنفرانس دانست و ادامه داد: در مراسم افتتاحیه این کنگره یکی از مراجع عظام تقلید و رییس مجلس شورای اسلامی سخنرانی خواهند کرد.

وی با اشاره به این که هنوز مکان خاصی برای این کنگره انتخاب نشده است، یادآور شد: در این نشست علمی از اندیشمندان اسلامی کشورهایی چون مصر، تونس، قطر، عمان، لبنان حقوق‌دانان برجسته اسلامی، فقهای برجسته و طراز اول اهل سنت و اندیشمندان آشنا به حقوق حوزه و دانشگاه کشور نیز دعوت شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها