يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۷۹۰۸۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۲۷ آذر ۱۳۹۳
سعید حدادیان با اشاره به مراسم شکوهمند اربعین امسال گفت: اربعین امسال، راهپیمایی برائت از مشرکین بود: «ای کاش شبیه اربعین امسال/ راه حرم فاطمه(س) هم باز شود».

 
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم -سعید حدادیان، مداح و شاعر اهل بیت(ع)، در برنامه تلویزیونی «سوگ عرشیان» که شب گذشته، 26 آذرماه، از شبکه قرآن سیما پخش می‌شد، با اشاره به سیره امام رضا(ع) و ضرورت عمل به بیانات و تأکیدات اهل بیت(ع) گفت: روزی یکی از مباشران امام رضا(ع) در انجام امور خیریه به نزد ایشان می‌آید و از وضعیت همسایه خود که در عین ارتکاب به باده‌نوشی، ادعای شیعه بودن دارد، شکایت می‌کند و از امام(ع) می‌خواهد تا راهی را پیش روی او بگذارند. امام(ع) می‌فرمایند که اگر شیعه ما یک قدم از صراط دور شود، ما او را برمی‌گردانیم.


سعید حدادیان ادامه داد: چند زمانی از آن ماجرا گذشت. روزی امام(ع) به مباشر خود فرمودند که برای انجام کار خیری باید 60 دینار بپردازد. فرد به دلیل عدم توانایی مالی ناراحت و پریشان‌حال می‌شود و از خداوند طلب کمک می‌کند. ناگهان همان همسایه به در خانه مباشر می‌آید و کیسه‌ای حاوی 60 دینار به او می‌دهد و می‌گوید این پول از راه حلال به دست آمده و من فکر کردم بهتر است این پول در جای بهتری خرج شود. این را شما بگیر و برای امام رضا(ع) خرج کن. ببینید، ما بد و خوب زیاد داریم، اما دستور امام رضا(ع) این است که با هم بسازید و همدیگر را بسازید.
 
فیض اول به دل امام(ع) وارد می‌شود، بعد به دل شاعر
حدادیان به دیگر سیره امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت رضا(ع) به شعرخوانی علاقه‌مند بودند. نقل شده زمانی شعرا در محضر ایشان بودند. شاعری شروع به قرائت سروده‌ای کرد که می‌گفت شب گذشته آن را به نظم درآوده است. به بیت هفتم که رسید، بیت را فراموش کرد. امام(ع) به جای وی، این بیت را خواندند و همینطور تعدادی از ابیات دیگر را. دیگر شاعران با تمسخر به وی نگاه کردند که چطور شعر شب گذشته را امام(ع) می‌داند؟ حضرت در پاسخ به پرسش ذهن حاضران فرمودند که فیض اول به دل امام(ع) نازل می‌شود و سپس از دل ما اهل بیت(ع) به دل شما می‌رسد.
 
صله‌ امام رضا(ع) به شاعر دربار مأمون
وی با بیان اینکه در دوره امام رضا(ع) تنها راه تبلیغ شعر بوده است، ادامه داد: حتی روایت شده که شاعری از دربار مأمون شعری در وصف امام(ع) خواند. ایشان بیت اول را که شنیدند به غلام خود فرمودند که هرچه به همراه دارد، به وی تقدیم کند. در بیت دوم، ایشان فرمودند که استری به شاعر دهند و در بیت سوم، ایشان ردای خود را به شاعر هدیه دادند. نقل شده است که شعردوستی در دیگر ائمه(ع) هم بوده است. به عنوان نمونه، امام حسین(ع) در شب عاشورا بسیاری از وقایع را با زبان شعر برای حاضران بیان کردند. حضرت سکینه(س) نیز جلسات شعرخوانی داشتند.
 
بخش دیگر سخنان حدادیان به مراسم شکوهمند اربعین امسال اختصاص داشت. وی در این‌باره گفت: راه‌پیمایی بزرگ اربعین امسال، راهپیمایی برائت از مشرکین بود؛ چراکه آنچه خداپرستی است در شیعیان امام حسین(ع) است. اربعین 20 میلیون زائر در کربلا بودند، اما 28 صفر، امام حسن(ع) زائر ندارد و حرم نبوی خلوت است. امیدواریم یک همچین روزهایی را هم در مدینه داشته باشیم:
 
ای کاش شبیه اربعین امسال
راه حرم فاطمه هم باز شود
 
وی در این برنامه سروده‌هایی را نیز به این شرح تقدیم آستان مقدس امام رضا(ع) کرد:
 
نداری‌های ما با آنچه داری جور می‌آید
به هر بیتی سلیمان می‌نشیند مور می‌آید
 
بشارت باد نزدیک اذان صبح دریا شد
صدای ربنای رودها از دور می‌آید
 
دعای مادرم در صحن گوهرشاد عطری شد
که از گهواره با من بوده و تا گور می‌آید
 
نمی‌دانم چه اسراری است در دربار این سلطان
که هرکس دلشکسته می‌رود مسرور می‌آید
 
ز چشم زائری هنگام رفتن در حرم خواندم
دل دریایی‌اش موسی شده از طور می‌آید
 
صلات ظهر هم از گوشه این صحن‌ها گویا
صدای ناله نیمه شب منصور می‌آید

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها