کد خبر: ۲۷۹۰۹۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۵     ۲۷ آذر ۱۳۹۳
آیت الله العظمی جوادی آملی:
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: ما مسئولیم که جامعه و ملت مان را حفظ کنیم همان طور که در برابر چشم و گوش خود از گناه مسئول هستیم.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 ، این مرجع تقلید بعد از ظهر امروز در آستانه روز «وحدت حوزه و دانشگاه» در دیدار جمعی از مسئولین و دانشجویان دانشگاه‌های قم ضمن خیرمقدم به اساتید و دانشجویان اظهار کردند: ائمه(ع) با سلاح، عقل و عدل آمدند و جهان را تنها با عقل و عدل می‌توان اداره کرد.

ایشان بابیان این که شناخت به بیرون ما کمک می‌کند درون را بشناسیم با طرح سوالی با این مضمون راز این که بعضی چیزی را می‌دانیم، ولی عمل نمی‌کنیم و عالم بی‌عمل داریم گفتند: تا از بیرون عبور نکنیم به درون نمی‌رسیم و اگر بیرون را اصلاح کنیم می‌توانیم درون را اصلاح کنیم.

ایشان با اشاره به این که ما سلسله اموری داریم که با آن‌ها می‌فهمیم و یک سلسله اموری داریم که با آن کار می‌کنیم تصریح کردند: کسانی که در هر دو بخش سالم اند و هم خوب می‌فهمند و هم خوب کار می‌کنند؛ اگر مشکلی ببینند خوب می‌فهمند و آن را درست می‌کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: کسی که عالم بی‌عمل است، رازش این است که در عمل مشکل دارد، مشکل را خوب می‌بیند، ولی قدرت نجات ندارد این شخص مشکل علمی ندارد بلکه مشکل عملی دارد.

ایشان مطرح کردند: گروهی از مردم با اینکه مشکلی در عمل ندارند ولی علم نیز ندارند این افراد مشکل را نمی‌بینند تا بخواهند آن را حل کنند و گروه بعدی کسانی هستند که هم مشکل عملی دارند و هم مشکل علمی.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر نیروی عملی شکست بخورد، عالم بی‌عمل می شود افزودند: این گروه در بخش اندیشه قوی هستند و هیچ مشکل علمی ندارند، امادر جنگ عقل و هوس دست و پا بسته هستند.

ایشان با بیان اینکه تعصب جاهلی و قدرت کاذب با شمشیر  ساوی است ابراز داشتند: داعشی ها کسانی هستند که دست و پای آن‌ها باز است، ولی چشم و گوش آن‌ها بسته است.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: خوارج صدر اسلام همین گونه بودند و داعشی ها هم همین طور هستند، قدرت دارند، ولی چشم باز ندارند.

ایشان با بیان اینکه حوزه و دانشگاه در برابر جامعه مسئولیت مشترک دارند گفتند: مسئولیم که جامعه و ملتمان را حفظ کنیم، همان طور که مسئولیم چشم و گوش خود را حفظ کنیم.

این مرجع تقلید بیان کردند: مردم به منزله چشم و گوش دولت هستند و دانشجو  چشم و گوش استاد است و باید آن را حفظ کنیم و اگر حفظ نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

*وحدت حوزه و دانشگاه سفارشی نیست

ایشان با اشاره به اینکه وحدت سفارشی نیست تصریح کردند: اگر در درون توانستیم بین نظر و عمل وحدت ایجاد کنیم و همان طور که می‌اندیشیم با انگیزه باشیم و خودمان واحد شویم با دیگری می‌توانیم کنار بیاییم و وقتی خودمان با خودمان مشکل داریم با دیگری نیز نمی‌توانیم یکی باشیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه حریت و آزادمنشی دستور دین است و پیامبر(ص) با این دستور آمدند ادامه دادند: امام حسین(ع) می‌فرماید انسان اگر مسلمان نباشد و کافر باشد باید عقل را مراعات کند.

ایشان با اشاره به اینکه بعضی چیزها شیرینی‌اش مقطعی است و تلخی هم دنبالش دارد و فراز و فرود زندگی برای همه است گفتند: زمانی که در شیرینی زندگی هستیم باید به فکر روزی که ممکن است به قسمت فرود زندگی برویم باشیم.

این مرجع تقلید بیان کردند: برای وحدت حوزوی و دانشجو باید با خودش واحد باشد تا وحدت به وجود بیاید.

ایشان مطرح کردند: وحدت حوزه و دانشگاه با بیان امام رضا(ع) حاصل می‌شود فرمودند؛ وقتی دور هم جمع شدید و حرف‌های ما را بزنید که شما را متحد می‌کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که  آنچه سنگ را روی سنگ بند می‌کند ملات است بیان کردند: امام رضا(ع) فرمود عاطفه، مهر، علاقه و انصاف ملات زندگی است که انسان‌ها را کنار هم جمع می‌کند.

ایشان عنوان کردند: در جامعه‌ای که قرض‌الحسنه در آن از بین برود و زیر میزی روح پیدا کند موجب می‌شود بیش از 10 میلیون پرونده  حقوقی و کیفری داشته باشی و این همه زندانی  در بند باشند.

منبع: حوزه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها