يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۷۹۲۹۹
زمان انتشار: ۱۰:۴۶     ۲۸ آذر ۱۳۹۳
اعلایی خاطرنشان کرد: استرس آبی به گیاه باعث می‌شود که دوام گل‎ها کاهش یابد و فرآیند پیری را در گیاه تشدید می‎کند.
ایسنا: یک کارشناس گیاهان آپارتمانی و زینتی اظهارکرد: عوامل مختلفی طول عمر گل‎های شاخه بریده را تحت کنترل قرار می‌دهند که از مهم‏ترین آن‌ها می‎توان به عوامل ژنتیکی، تفاوت ساختاری مثل طول ساقه و قطر و سختی آن ویژگی‎های فیزیولوژیکی و عوامل محیطی اشاره داشت.

"میترا اعلایی" گفت: از مهم‏ترین عوامل محیطی نیز می‎توان به نور، دما، تغذیه گیاه، آبیاری گل‎ها، رطوبت، کنترل آفات و بیماری‎ها، تولید اتیلن و آلودگی هوا و زمان برداشت اشاره کرد.

این کارشناس در خصوص نور مورد نیاز برای افزایش طول عمر گل‎های شاخه بریده، افزود: گیاهی که در نور بالایی فتوسنتز کرده باشد مواد غذایی بیشتری دارد و مواد غذایی بالا باعث می‌شود که گیاه طول عمر بیشتری داشته باشد.

وی یادآور شد: در نور کم گیاه خود را به سمت منبع نور می‎کشد و ساقه‎های طویل و باریکی ایجاد می‎کند و به علت سنتز نشدن کافی احتمال شکستگی و خم شدن زیاد می‌شود و خم‌شدگی در ناحیه گردن گل را خواهیم داشت.

این کارشناس همچنین افزود: دما فاکتور مهمی است و هر چه دما بالاتر باشد تنفس بیشتر است. مصرف ذخیره‎ غذایی بیشتر خواهد بود و تبخیر و تعرق بیشتر باعث هدررفت آب خواهد شد و این امر باعث کاهش عمر مفید گل خواهد بود که به ‌طور کلی برای کاهش ریزش برگ‎ها، بدشکلی گل‎ها و جلوگیری از پژمرده شدن گل‎ها باید از نوسانات شدید دمایی در گلخانه‎ها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه تغذیه گیاه یا کوددهی برای تولید گل‎های باکیفیت ضرورت دارد، افزود: باید یک برنامه کوددهی مدون وجود داشته باشد که میزان مصرف کود را تحت کنترل قرار دهد. برای مثال، مصرف بیش ‌از حد کودهای ازته در پرورش گل‎های شاخه بریده باعث می‌شود که بافت ساقه‌‎ها آبدار شود و ساقه را تردتر می‎کند که در پی آن خم‌شدگی ساقه و طویل شدن آن را خواهیم داشت که این امر باعث می‌شود که ساقه استحکام کافی را نداشته باشد و رشد کپک‎ها و باکتری‎ها و همچنین حساسیت به میکروارگانیسم‌ها را بیشتر خواهد کرد.

اعلایی خاطرنشان کرد: استرس آبی به گیاه باعث می‌شود که دوام گل‎ها کاهش یابد و فرآیند پیری را در گیاه تشدید می‎کند.

وی با بیان اینکه کنترل آفات و بیماری‏‌ها نقش مهمی در افزایش عمر گل‎ها دارد، افزود: آفت‌ها باید به‌وسیله آفت‌کش‎ها از بین روند و همچنین تولید اتیلن و از دست‌دهی آب در گیاهان از نکاتی است که باعث می‌شود تا بیماری در گیاهان افزایش یابد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها