أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۹۳۲۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۲     ۲۸ آذر ۱۳۹۳
جدیدترین تحولات جاری در حلب از ورود ارتش سوریه به اردوگاه آوارگان فلسطینی «حندرات» حکایت دارد، تا گروه‌های تروریستی فعال در شهر حلب راهی جز فروپاشی و اضمحلال پیش رو نداشته باشند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، جبهه «حلب» در شمال سوریه چه در عرصه میدانی و چه در عرصه سیاسی همچون روزهای گذشته ملتهب نشان می‌دهد.

در عرصه میدانی ارتش سوریه روز گذشته موفق شد، در ادامه عملیات‌ خود جهت تکمیل محاصره بخش شرقی شهر حلب که تحت تصرف گروه‌های تروریستی مسلح است و به عملیات «رنگین کمان» معروف شده، وارد اردوگاه آوارگان فلسطینی «حندرات» شده و بر کوی «ترشیحه» در این اردوگاه سیطره یابد.

 

منابع نزدیک به گروه‌های تروریستی مسلح ضمن اذعان به این پیشروی ارتش سوریه اظهار داشتند که یگان‌های ارتش سوریه به همراه نیروهای دفاع ملی این کشور و همچنین «گردان فلسطینی القدس» این اردوگاه موفق شدند، در اردوگاه حندرات پیشروی کنند و پس از درگیری با عناصر دو گروه تروریستی تکفیری «جبهه انصار الدین» و «جبهه النصره» بر یکی از کوی‌های این اردوگاه سیطره یابند.

 

به موازات این عملیات، دیگر یگان‌های ارتش سوریه به عملیات گشت زنی خود در منطقه «الملاح» و محور جنوب شرقی اردوگاه حندرات ادامه می‌دهند و در این راستا ده‌ها بمب و مین کار گذاشته شده توسط گروه‌های مسلح در مسیرهای عمومی و ساختمان‌ها و بناهای مسکونی برای ممانعت از پیشروی ارتش در این مناطق را خنثی کردند. این درحالی است که دیگر نیروهای مستقر در منطقه الملاح نیز حمله عناصر مسلح وابسته به جبهه اسلامی به مزارع این منطقه را دفع کردند که در اثر آن درگیری‌های شدیدی بین 2 طرف بطول 5 ساعت رخ داد.

 

ارتش سوریه در منطقه الملاح حلب

اما در منطقه استراتژیک «کاستلو» یگان توپخانه ارتش سوریه تجمعات تروریست‌ها را در این منطقه هدف قرار داد که در اثر شمار زیادی از تروریست‌های مسلح را به هلاکت رساند.

در منطقه قدیمی حلب ارتش سوریه حملات تروریست‌ها به تعدادی از نقاط نظامی ارتش را دفع کردند که در اثر آن این منطقه شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش سوریه با تروریست‌های مسلح بود.

از منطقه شرقی و جنوبی شهر حلب و کوی‌های آن نیز گزارش می‌شود که با نزدیک شدن پایان محاصره این 2 نقطه از شهر، بسیاری از اهالی خانه‌های خود را طی 2 ماه گذشته ترک کردند، به گونه‌ای که هم اکنون تنها 120 هزار نفر (یک سوم جمعیت این مناطق) در کوی‌های شرقی و جنوبی حلب سکونت دارند و بنابر اظهار منابع محلی یک چهارم این عدد را تروریست‌های مسلحی تشکیل می‌دهند که اهالی آنها را «دزد» و «غارتگر» می‌نامند.

این منابع درباره دلیل این نامگذاری بر تروریست‌‌های مسلح کوی‌های شرقی و جنوبی حلب توضیح می‌دهند که اغلب این تروریست‌ها اقدام به غارت خانه‌ها و مغازه‌های مردم کرده، آنچه را که برای آنها کار برد دارد، مورد استفاده قرار می‌دهند و مابقی را به هر طریق ممکن بفروش می‌رسانند، به گونه‌ای که حتی کابل‌ها و سیم‌های برق منازل و مغازه‌ها و موسسات و دستگاه‌های دولتی و خصوصی را نیز از دیوارها بیرون آوردند تا مس آن را بفروش برسانند.

منابع مذکور تاکید می‌کنند که حتی فاضلاب‌ها و لوله‌های آب نیز از سرقت و غارت این تروریست‌ها در امان نمانده و پس از سرقت بفروش رسیده‌اند.

اما در عرصه سیاسی نزدیک شدن ارتش سوریه به تکمیل محاصره مناطق شرقی و جنوبی حلب، «استفان دی مستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را واداشته، فعالیت‌های دیپلماتیک خویش را برای جلب موافقت طرف‌های درگیر در سوریه با طرح پیشنهادیش جهت توقف درگیری‌ها و برقراری آتش بس در این شهر افزایش دهد، چون وی و کسانی‌که وی را به سوریه برای ارائه این طرح ارسال کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که شهر حلب جایگاه ویژه و مهمی در سوریه و بحران این کشور دارد.

شهر حلب دومین شهر سوریه از نظر وسعت و پایتخت اقتصادی این کشور بشمار می‌آید و از طرف‌های درگیر در سوریه هر طرف که بر حلب سیطره پیدا کند، بالطبع ابتکار عمل در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی را بدست می‌گیرد.

کسانی‌که روند بحران در سوریه و بطور خاص در شهر حلب را دنبال می‌کنند، به خوبی می‌دانند که ارتش سوریه عملیات‌های بسیاری را اجرا کرد تا  در نهایت موفق شد، راه امدادی و کمک‌رسانی برای خویش از «حماه» به «خناصر» و از آنجا تا منطقه «السفیره» باز کند.

منطقه استراژیک السفیره به جهت اینکه در نزدیکی بزرگترین کارخانه اسلحه سازی ارتش سوریه واقع شده، دارای موقیعتی بسیار مهمی در حلب است و با سیطره ارتش بر آن در واقع ارتش و نیروهای مسلح سوریه یک راه امدادی ایمن و مطمئن از حماه به مناطق تحت کنترل خود در شهر حلب باز کردند.

یکی از دلایل عملیات‌های موفق ارتش سوریه در طول سال 2014 که با پیشروی‌های قابل ملاحظه در مناطق مختلف استان حلب همراه بود، دست‌کم گرفتن توانمندی ارتش سوریه و عدم درک ابعاد استراتژیک عملیات‌های ارتش توسط گروه‌های مسلح مستقر در استان و شهر بود که بروز اختلافات زیاد و شکاف‌های عمیق در این گروه‌ها را صرف نظر از اختلاف در اهداف و چشم اندازها درپی داشت.

به این ترتیب ارتش سوریه موفق شد، بر تیپ 80 ارتش و شهرک صنعتی «شیخ نجار» تسلط یابد و راه خود را به سمت زندان مرکزی حلب همواره کند که در آستانه سقوط بدست گروه‌های تروریستی مسلح بود.

درحال حاضر عملیات‌های ارتش سوریه به سمت محاصره شهر حلب و سیطره ارتش بر بزرگراه «کاستلو» سوق یافته تا به این ترتیب امکان شکست محاصره 2 شهرک شیعه نشین «نبل» و «الزهراء» که کمتر از 10 کیلومتر با آن فاصله دارد، فراهم شود.

 

این درحالی است که گروه‌های تروریستی در شهر حلب در آستانه محاصره و از دست دادن تمام نقاط تحت تصرف خود در حلب قرار گرفته‌اند و ساده‌لوحانه است، اگر فکر کنیم که در صورت محاصره شهر حلب، این شهر می‌تواند، همچون شهر «حمص»، مرکز استان حمص 2 سال در برابر محاصره مقاومت کند، چون دیدگاه اهالی حلب به گروه‌های تروریستی مسلح با دیدگاه اهالی حمص نسبت به این گروه‌ها تفاوت بسیار دارد و این تروریست‌ها هیچ‌گاه با استقبال مردم حلب مواجه نشدند.

از سوی دیگر، وضعیت گروه‌های تروریستی نیز اجازه تحمل چنین محاصره‌ای را به آنها نمی‌دهد، چراکه اغلب این گروه‌ها بویژه در ریف‌های حلب و از جمله ریف شمالی حلب با یکدیگر درگیر و یا درحال مبارزه با گروه تروریستی تکفیری «داعش»‌ هستند.

همچنین نباید از رخنه نیروهای ارتش و نظام در مناطق مختلف حلب از جمله مناطق تحت تصرف تروریست‌ها و روند آشتی‌های ملی که با جدیت در این شهر و استان دنبال می‌شود، غافل بود، دو عاملی که هنگام محاصره نقش بارزی را در به زانو در آوردن گروه‌های مسلح ایفا خواهد کرد.

به این ترتیب می‌توان گفت، ارتش و نظام سوریه با محاصره شهر حلب تلاش دارد، چندین هدف را محقق کند:

- سیطره بر حلب و از بین بردن گروه‌های تروریستی و تامین امنیت مناطقی که اکنون بر آنها سیطره دارد و اغلب سازمانها و تاسیسات حکومتی و دوایر رسمی داخل این مناطق قرار دارند که در صورت تحقق این امر نظام سوریه پیروزی بزرگی نیز در عرصه سیاسی محقق خواهد کرد و به دشمنان خود ثابت خواهد کرد، طرف پیروز در بحران سوریه است، چون شهرهای اصلی کشور را در کنترل دارد.

- شکستن محاصره شهرک‌های نبل و الزهراء و ملحق شدن مبارزان این دو شهرک به نیروهای ارتش.

- تقویت روحیه ارتش و آماده کردن آن برای عملیات‌های بزرگ بعدی علیه گروه‌های تروریستی.

- قرار دادن شهر حلب بعنوان مرکز و نقطه شروع عملیات‌های جدید نظامی ارتش سوریه به سمت ریف غربی و شمالی حلب با هدف قطع راه‌های ارتباطی و امدادرسانی و لجستیکی که به اراضی ترکیه منتهی می‌شود که تماما به معنای تحت فشار بیش از پیش قرار دادن گروه‌های مسلح تروریستی در این منطه است.

امروز برای گروه‌های تروریستی مستقر در شهر حلب، تنها یک راه ارتباطی باقی مانده که ریف حلب را شهر حلب مرتبط می‌کند که همان بزرگراه کاستلو است و در حال حاضر زیر آتش ارتش سوریه است تا هیچ گزینه‌ای برای گروه‌های تروریستی مستقر در حلب برای مقابله با خطر محاصره قریب الوقوع حلب و مرگشان باقی نماند.

تمام آنچه گذشت، دلیل تکاپوی دی مستورا برای توقف عملیات نظامی و برقراری آتش‌بس در شهر حلب است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها