امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۷۹۳۷۰
زمان انتشار: ۲۲:۱۸     ۲۸ آذر ۱۳۹۳
امير قطر و رئيس جمهور تركيه در ديداری در آنكارا،‌ تحولات جاری در منطقه خاورميانه را به بررسی گذاشتند.
به گزارش پایگاه 598، سایت مبادلات نوشت: شيخ تميم بن حمد آل ثانی امير قطر امروز جمعه با رجب طيب اردوغان رئيس جمهور تركيه در كاخ رياست جمهوری در آنكارا ديدار كرد و درباره راهكارهای تقويت همكاری های سياسی و اقتصادی با وی رايزنی كرد.

قرار است در جريان اين سفر،‌ شماری از توافقنامه های دوجانبه در حوزه اقتصادی نيز به امضا برسد.

دو كشور قطر و تركيه از جمله كنشگران اصلي سياست های منطقه ای در 4 سال اخير بوده اند و در تحولات و بحران هاي سوريه و قطر و تونس نقش مهمی را ايفا كردند و موضعي كاملا در تعارض با عربستان و كشورهای اقماری آن نظير امارات و بحرين درباره برخی از تحولات منطقه ای به ويژه مصر اتخاذ كردند.

يكي از مهم ترين محورهاي اين ديدار بررسي همكارها در دو حوزه انرژی و سرمايه گذاری خارج است. پيش بينی می شود كه در جريان اين ديدارها،‌ علاوه بر امضای تفاهمنامه هاي اقتصادي،‌ اعلاميه سياسي مشتركي درباره ايجاد شوراي همكاری استراتژيك قطری تركی در سطح بلندپايه نيز امضا شود.

ايجاد اين شورا نوعي به چالش كشيدن عربستان از سوي قطر تلقي مي شود كه در هفته هاي اخير،‌ در چارچوب توافقي مشترك،‌ اعلام كرد كه از مواضع خود درقبال برخي پرونده هاي محل اختلاف با عربستان كوتاه مي آيد و در پي آن نيز كشورهاي عربستان،‌ امارات و بحرين سفراي خود را به دوحه بازگرداندند.

دو كشور قطر و تركيه در ماه سپتامبر / شهريور گذشته به توافقي دست يافتند كه براساس آن تركيه يك ميليارد و 200 ميليون متر مكعب از گاز مايع قطر را براي زمستان 2014 و 2015 وارد كند.

مسئولان قطري همچنين اميدوارند سرمايه گذاري در پروژه آفيشن بستان را كه حدود 12 ميليارد دلار برآورده شده است به دست گيرند. مذاكرات در اين باره به آخرين مرحله خود رسيده است و احتمالا يكي از تفاهمنامه هاي امضا شده در اين سفر همين پروژه باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها