أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۹۴۰۷
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۲۹ آذر ۱۳۹۳
نانی که فقط گران شد:
10 آذر ماه بود که سخنگویی دولت از اجرایی مصوبه ای مبنی بر گران شدن نان خبر داد / قبل از اعلام رسمی دولت مبنی بر گرانی نان، برخی نانوایی ها خودسرانه قیمت نان را گران کردند و این نابسامانی و عدم نظارت حتی بعد از اعلام رسمی دولت نیز در قیمت ها و کم فروشی برخی نانوایی ها ادامه دارد.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، 10 آذر ماه بود که سخنگویی دولت از اجرایی مصوبه ای مبنی بر گران شدن نان خبر داد. این افزایش 30 درصدی قیمت نان برای ارتقای کیفیت و همچنین برای جبران هزینه های نانوایی ها بود. محمد باقر نوبخت سخنگویی دولت در این باره اعلام کرد "دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان ندارد و یارانه خرید گندم را همانند سابق پرداخت خواهد کرد...اما این اجازه را به نانواهایی ها در استان های مختلف نیز خواهد داد تا بر اساس اقتضائات هر استان به منظور جبران مابه التفاوت افزایش هزینه های جانبی، قیمت نان را تا حداکثر 30 درصد افزایش دهند".



بلافاصله پس از گرانی سی درصدی نان نمایندگان مجلس به این مصوبه اعتراض کردند. عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد و عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بر این باور است که به خاطر گران شدن آراد، دستمزد نانوایان افزایش پیدا نمی کند و این بر خلاف وعده دولت می باشد " امروز نان گران شده و علت گرانی را افزایش دستمزد عنوان کردند در حالی که این موضوع با توجه به گرانی آرد محقق نشده است و مجلس نیز از پاسخ‌های آقای نوبخت در جلسه 18 آذر، درباره افزایش قمیت نان قانع‌ نشده است".

دلیل دیگر گرانی نان افزایش کیفیت بود که این امر نیز محقق نشد و باعث نارضایتی مردم شده است. علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس معتقد است که افزایش کیفیت نان محقق نشده و مصوبه ای دولت برای گرانی نان با شرایط فعلی جامعه همخوانی ندارد "با توجه به شرایط کنونی جامعه، وقت مناسبی برای افزایش قیمت نان نبود و اینکه اعلام شده نان تا 30 درصد گرانتر می شود که با شرایط فعلی جامعه همخوانی ندارد. در حالی که دولت اعلام کرده هدف از افزایش قیمت نان ارتقای کیفیت است تاکنون تحولی در این خصوص مشاهده نشده است".

قبل از اعلام رسمی دولت مبنی بر گرانی نان، برخی نانوایی ها خودسرانه قیمت نان را گران کردند و این نابسامانی و عدم نظارت حتی بعد از اعلام رسمی دولت نیز در قیمت ها و کم فروشی برخی نانوایی ها ادامه دارد. برای مثال کارگروه آرد ونان استانداری تهران قیمت هر قطعه نان سنگک با چانه 650 گرمی 8000 ریال، نان بربری با چانه 600 گرمی 7000 ریال، نان لواش با چانه 170 گرمی 2250 ریال و نان تافتون سنتی با وزن 280 گرم 4250 ریال را مصوب کرد اما برخی نانوایی ها وزن چانه را کمتر از مقدار اعلامی اعمال میکنند و مردم شاهد بالا رفتن قیمت و آب رفتن قد و قواره ای نان می باشند.

نکته جالب دیگر تفاوت وزن چانه اعلامی در استانداری ها مختلف کشور است. وزن چانه بربری در تهران 600 گرم است اما در استان هایی چون قم و مازندارن 450 گرم اعلام شده است. در برخی از استان ها نیز نانوایی ها با کمبود آرد مواجه شده اند و موجب نارضایتی و شکایت نانوایان شده.

با وجود اینکه دولت سعی بر افزایش کیفیت نان دارد اما عدم توجه به زمان مناسب و نبود نظارت باعث شد نه کیفیت نان ها افزایش یابد و نه نانوایان به افزایش دستمزد برسند. از طرف دیگر مردم نیز با مشاهده وضعیت موجود دلسرد تر شده و ناراضی از وضع موجود می باشند. مردم بیشتر از گران شدند نان از نابسامانی ها و کم فروشی های برخی در بازار نان نگران می باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
mohammadreza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۳
۰
۰
جناب نوبخت در جلسه 18 آذر مجلسیان را درباره افزایش قیمت نان قانع نکرد؟؟؟؟..
پاسخ
نظر
ROMANIA
۱۱:۵۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۳
۰
۰
آقا این اتحادیه آرد و نان تهران چندتا دستگاه دریافت الکترونیک وجه تحویل نانوایی ها بده مردم با کارت مترو، نون هم بخرن
هر روز توی نونوایی ها دعوا سر پول خرده
نونوایی هم مجبوره جای پول خرد نون رو قسمت کنه بده که شاید کسی نون نخواد مگه اجباره
بابا یعنی اینقدر نصب یه دستگاه مشکل داره، از اتوبوس و تاکسی سختره؟
خدا رو شکر دستگاهش هم که هست نیازی به اختراع و فشار به مغزشون نیست
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۳
۱
۰
گند خورده تو کیفیت نان
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۴ - ۰۳ دی ۱۳۹۳
۰
۰
در آبادان قیمت نان بربری دقیق دو برابر شد سندش را هم دارم که اطلاعیه شورای ارد و نان ابادان است نان قبلا 500 تومان بود الان شده 1000 تومان البته معمولیش مبارکه باشد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها