يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۷۹۵۴۷
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۲۹ آذر ۱۳۹۳
اربعین ۲۰۱۴ از دید رسانه های بین المللی جهان:
برخی از رسانه ها طبق معمول سعی نمودند با نادیده گرفتن یا کوچک انگاری راهپیمایی اربعین، مخاطبین خود را از وقوع و یا ابعاد آن بی خبر بگذارند/ بخشی از خبرگزاری های بزرگ امریکایی و انگلیسی که مدعی پوشش خبری هر واقعه ای در هر نقطه از جهان هستند با به خطر انداختن وجهه ی رسانه ای خود روش حذف خبر را در پیش گرفتند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، به اقرار زوار، بومیان و عوامل رسانه ای حاضر در عراق، راهپیمایی اربعین 93 باشکوه ترین مراسم اربعین در سالهای گذشته بود. در این راهپیمایی میلیونی که علاوه بر مردم این کشور، از اقصی نقاط جهان نیز سیل عاشقان حسینی را در خود جای داده بود شیعه و سنی و حتی کلیمی و مسیحی حضور داشتند.

این راهپیمایی ویژگی های منحصر به فرد فراوانی داشت که هرکدام از آنها به تنهایی برای قرار گرفتن آن واقعه در صدر اخبار بین المللی کافی بود: بزرگترین تجمع مذهبی جهان، امن ترین تجمع مذهبی در عین مجاورت با ناامن ترین مکان ها (از لحاظ وجود تروریست های داعشی)، بزرگترین نمایش همدلی و مهربانی در جهان (در این مراسم، میلیون ها وعده غذای رایگان در اختیار زائرین قرار گرفت) و ... .


اما رویکرد رسانه های مختلف نسبت به این واقعه چگونه بود؟

برخی از رسانه ها طبق معمول سعی نمودند با نادیده گرفتن یا کوچک انگاری راهپیمایی اربعین، مخاطبین خود را از وقوع و یا ابعاد آن بی خبر بگذارند زیرا پخش خبر تجمع مذهبی شیعیان جهان در مراسم بزرگداشت چهلم شهدای کربلا، به نوعی تبلیغ فرهنگ عاشورا محسوب میشد. بدین ترتیب حذف خبر و همچنین انتشار خبر به صورت بسیار کوتاه و گذرا در دستور کار برخی رسانه ها قرار گرفت. بخشی از خبرگزاری های بزرگ امریکایی و انگلیسی که مدعی پوشش خبری هر واقعه ای در هر نقطه از جهان هستند با به خطر انداختن وجهه ی رسانه ای خود روش حذف خبر را در پیش گرفتند.

برخی دیگر نیز اگرچه خبر راهپیمایی و تجمع در کربلا و بین الحرمین را منتشر نمودند اما با القاء جو رعب و وحشت و یا کم اهمیت جلوه دادن آن و همچنین برجسته کردن ابعاد غیرضروری ماجرا، سعی نمودند از ابهت آن در چشم مخاطب غیر مسلمان و یا ناآشنا با فرهنگ شیعی بکاهند.

سایت خبری ایندیپندنت انگلیس در تیتری درشت پیش از شروع مراسم راهپیمایی اعلام کرده بود: ”بزرگترین و خطرناک ترین مراسم زیارتی جهان در شرف وقوع است." در مطلب مذکور سعی شده شرکت در راهپیمایی در کشور ناامن عراق امری غیرعقلایی و ابلهانه جلوه داده شود. در آن مطلب آمده است: ”میلیون ها مسلمان شیعه با به خطر انداختن جان خود در مراسم اربعین شرکت خواهند کرد... این در حالی است که در مراسم اربعین سال 2013 ده ها نفر در بمبگذاری های داعش کشته شده اند و خطر بمبگذاری همچنان ادامه دارد."

اما  بی بی سی طبق معمول رفتار همیشگی خود تلاش کرد با کم اهمیت جلوه دادن واقعه ی عاشورا و حتی تحریف تاریخ اسلام، بزرگداشت چهلم شهدای کربلا را غیرمنطقی جلوه دهد. بی بی سی نوشت: ”[حسین] در جنگ تصاحب حکومت مسلمانان در قرن هفتم کشته شد که سرمنشاء انشقاق و تفرقه بین شیعه و سنی بود. و شیعیان هر سال برای بزرگداشت او عزاداری می کنند."

برهم زدن وحدت بین شیعه و سنی، از ده ها سال پیش توطئه ی دیرین دشمنان مغرض دین مبین اسلام بوده است. این توطئه گاه در قالب آتش زدن مساجد شیعیان در پاکستان ظاهر شده است و گاه در قالب انفجارهایی در مراکز سنی نشین شرق کشور. در تمام موارد، سعی شده است طرف مقابل مقصر جلوه داده شود تا حرمت و وحدت بین برادران دینی که وحدتشان کمر دشمن را شکسته است از بین برود.

اما در راهپیمایی اربعین امسال (22 آذر) با هوشیاری پلیس عراق تمامی توطئه های تروریستی به حول و قوه ی الهی خنثی شدند تا امن ترین تجمع مذهبی سالانه ی جهان بدون هیچ حاشیه ی ناخوشایندی برگزار شود و بهانه ای به دست تفرقه افکنان داده نشود.

در این میان تایمز هندوستان در مطلبی منصفانه با اقرار به ذلت گریزی شیعه نوشت: ”شیعه از کشته شدن به دست داعش نمی هراسد." این همان رمز شکست ناپذیر بودن شیعه است که دشمن را در مواجهه با آن مستأصل نموده است. همچنین سایت امریکایی میدل ایست آی نیز به توصیف این مراسم پرداخت که در نوع خود توصیف جامع و مناسبی به شمار می رفت. یکی از مخاطبین این سایت در نظر خود که زیر مطلب درج شده است نوشت: ”من تمام فضای مجازی را به دنبال مطلبی درباره ی اربعین جستجو کردم تا حتی فقط یک مطلب کوتاه به روز به همراه تصاویر راهپیمایی را (در سایت های خبری بین المللی) پیدا کنم اما مطلب شما بهترین آنها بود. رسانه های جمعی اگرچه همه ی اخبار را پوشش می دهند اما چشم خود را بر تجمع عظیم اربعین بستند."

هافینگتون پست نیز در بخش تصاویر خود، تصویری از کربلا و منطقه ی بین الحرمین در شب اربعین را جزو برترین و زیباترین تصاویر هفته قرار داد. اما  رادیو آزادیترجیح داد فقط زمانی خبری از پیاده روی میلیونی اربعین روی سایت خود قرار دهد که یک حمله ی خمپاره ای بدون تلفات خاصی در کربلا رخ داده بود. جالب اینکه به اذعان حاضرین در کربلا، هیچگونه ترس و واهمه ای از وقایع اینچنینی در در زائرین حرمین وجود نداشت و حتی افراد بسیاری از واقعه مطلع نشدند!

علاوه بر این، سایت هایالمنار، المانیتور، العربیه، نیز به پوشش خبری گردهمایی بزرگ اربعین پرداختند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها