يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۷۹۶۹۴
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۳۰ آذر ۱۳۹۳
سکوت معنادار دولت در مقابل جریان تضعیف کننده صنعت هسته‎ای/
به نظر می رسد با توجه به منطق رییس جمهور مبنی بر اینکه «هر دولتی که بخواهد غنی سازی در ایران را متوقف یا حتی برای بلند مدت تعلیق کند، سقوط خواهد کرد»، افکار عمومی بیش از هر زمان دیگر انتظار دارد اظهارات سخیف اصلاح طلبان در دانشگاه تهران از سوی آقایان روحانی یا ظریف پاسخ داده شود.
اظهارات اخیر سه تن از اصلاح طلبان در دانشگاه تهران در حمله به فناوری هسته ای کشور و تاکید بر لزوم متوقف ساختن تمام تاسیسات هسته ای، نه تنها از سوی رییس جمهور، وزیر خارجه، رییس سازمان انرژی اتمی و دیگر مسئولان ارشد دولت یازدهم بی پاسخ مانده است بلکه سکوت معنادار مسئولان در این باره منجر به پدید آمدن سوالات متعددی در افکار عمومی شده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، در حالی که تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان همچنان در حال مذاکره با 1+5 است و مذاکرات اخیر طرفین در ژنو نیز به دلیل زیاده خواهی های طرف مقابل بدون نتیجه باقی مانده است، احمد شیرزاد، داوود هرمیداس باوند و صادق زیباکلام که به دعوت انجمن به اصطلاح اسلامی دانشگاه تهران در دانشکده ادبیات این دانشگاه سخنرانی می کردند، اظهاراتی را بیان کردند که بدون شک در شرایط کنونی نتیجه ای جز «تضعیف» تیم مذاکره کننده هسته ای در شرایط فعلی مقابل 1+5 ندارد.

 در این نشست،  احمد شیرزاد عضو حزب منحله مشارکت گفت: «اگر جمهوری اسلامی ایران به جای 10 هزار دستگاه سانتریفیوژ 500 یا هزار و یا حتی 1 دستگاه داشته باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟»

صادق زیباکلام نیز تاکید کرد: «انرژی هسته ای چه گلی به سر ملت زده است و فقط به خاطر این مسئله برایمان پرونده درست شد ... من معتقدم آنقدر که هسته ای به ما ضرر زده است جنگ نزده است.»

هرمیداس باوند از چهره های ملی- مذهبی نیز گفت: «در کل هیچ گونه رابطه منطقی بین ملی کردن صنعت نفت و بحث هسته‌ای وجود ندارد و ما از آغاز انقلاب تا امروز هنوز بابت مسئله گروگان‌گیری سفارت آمریکا هزینه می‌دهیم.»

این اظهارات در شرایطی که تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان همچنان با زیاده خواهی های 1+5 روبروست، باعث می شود تا عملا دست مذاکره کنندگان ایرانی بسته شود زیرا به جای چانه زنی ظریف و کری درباره تعداد سانتریفیوژها، این مدل اظهارات اصلاح طلبان در داخل کشور باعث می شود تا 1+5 با استناد به این اظهارات، بر برچیدن کامل تاسیسات هسته ای ایران تاکید کنند و این موضوع را نه مطالبه خود، بلکه خواسته ی اصلاح طلبان و برخی حامیان دولت در کشور بیان کنند.

لذا به نظر می رسد همانطور که آقای روحانی و ظریف تاکنون بارها در برابر کوچکترین نقد منتقدان دلسوز دولت، واکنش نشان داده و حتی با ادبیات خاص خود، طعنه و کنایه های فراوانی را به آنها روا داشته اند، بجاست در برابر اظهارات «خیانت آمیز» نامبردگان در دانشگاه تهران نیز از خود واکنش نشان داده و مقابل هر گونه اظهارات غیر مسئولانه ای که منجر به تضعیف موقعیت تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان مقابل 1+5 می شود، ایستادگی کنند.

گفتنی است پیش از این طی سالهای 82 تا 84 که آقای روحانی تحت عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مسئولیت مذاکرات هسته ای ایران با 3 کشور فرانسه، انگلیس و آلمان را برعهده داشت نیز زمانی که کشورهای اروپایی با بیان برخی ادعاهای این روزهای اصلاح طلبان، در اصل نیاز جمهوری اسلامی ایران به فناوری هسته ای ایجاد تردید می کردند، با پاسخ محکم و روشن روحانی مواجه شده بودند.

در این باره رییس جمهور در صفحات 40 و 41 کتاب خاطرات هسته ای خود با عنوان «امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای» می نویسد:

«نگاه ها به تدریج و به شکل کارشناسانه تری به سمت نیازهای آتی کشور در حوزه انرژی، سوق می یافت و مقامات کشور را به این نتیجه می رساند که انرژی هسته ای باید در زمره اولویت های مسایل اقتصادی قرار بگیرد. بعدها که میان و غرب، چالش هسته ای پدید آمد این کارِ کارشناسی به کمک استدلال های علمی ما آمد و در پاسخ به یکی از ایراداتی که غربی ها در مذاکرات هسته ای مطرح می کردند مبنی بر اینکه شما با این همه ذخایر نفت و گاز، چه نیازی به انرژی اتمی دارید؟ به آن مباحث استناد و تکیه می کردیم.

 استدلال دیگر ما هم این بود که خود آمریکایی ها در رژیم سابق اعلام کرده بودند ایران به انرژی هسته ای نیاز دارد و نتیجه بررسی های موسسه تحقیقاتی استنفورد این بود که ایران به 23 هزار مگاوات برق هسته ای نیاز خواهد داشت. به آنها گفته می شد که خود شما اروپایی ها به چه دلیل و با چه آینده نگرای با رژیم سابق قرارداد تاسیس نیروگاه های هسته ای منعقد کردید؟ چرا در زمینه سوخت،  ایران را در اوردیف مشارکت داده بودید اما حالا اعتراض دارید؟ آنها پاسخ قانع کننده ای نداشتند.»

 دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی کشورمان در صفحه 400 این کتاب نیز ضمن اشاره به مذاکراتش با ژاک شیراک برای حل مساله هسته ای ایران در سال 83 می نویسد:

«از نظر مردم ما پذیرش توقف یا تعلیق بلند مدت غنی سازی تحقیر آمیز است و "غرور ملی" ما را خدشه دار می کند. لذا به هیچ قیمتی به آن تن نخواهد داد. این موضوع بدعتی خطرناک است که با حقوق تمامی کشورهای در حال توسعه مباینت دارد ... دولت فعلی و هیچ دولت دیگری در ایران این توان سیاسی و اختیار قانونی را برای توقف یا تعلیق بلند مدت ندارد و هر دولتی بخواهد به آن تن بدهد، سقوط خواهد کرد.»

به نظر می رسد با توجه به منطق رییس جمهور مبنی بر اینکه «هر دولتی که بخواهد غنی سازی در ایران را متوقف یا حتی برای بلند مدت تعلیق کند، سقوط خواهد کرد»، افکار عمومی بیش از هر زمان دیگر انتظار دارد اظهارات سخیف اصلاح طلبان در دانشگاه تهران از سوی آقایان روحانی یا ظریف پاسخ داده شود.

گفتنی است صادق زیباکلام پیش از این اعلام کرده بود که اسراییل را به رسمیت می شناسد، هرمیداس باوند نیز چندی قبل حکم قرآنی قصاص را در گفتگو با روزنامه آسمان زیر سوال برده بود و احمد شیرزاد نیز در مجلس ششم وقتی در مخالفت با برنامه هسته ای ایران سخنان آمریکا و اسراییل را تکرار کرد، با واکنش مهدی کروبی مواجه شد که به وی گفت این حرفها را رادیو اسراییل نیز نمی زند!


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها