کد خبر: ۲۷۹۹۲۵
زمان انتشار: ۱۷:۴۰     ۰۱ دی ۱۳۹۳
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛

بازارسهام

سومین فصل منفی بورس تهران

 

شاخص کل بورس روند منفی خود را در پایان آذر ماه نیز ادامه داد و با ثبت زیان 12 درصدی از ابتدای سال در رقم 69 هزار و 538واحدی ایستاد. این در شرایطی است که در آذر ماه نیز زیان 7.6درصدی را تجربه کرد. تمدید مذاکرات هسته‌ای که خوش‌بینی بازار را به لغو تحریم‌ها کم کرد و همچنین افت شدید قیمت نفت که اقتصاد کشور را تحت فشار قرار می‌دهد، مهم‌ترین عوامل روند منفی در ماه گذشته محسوب می‌شوند. به این ترتیب، در آذرماه تنها 4 صنعت (از 36 گروه بورسی) روند مثبتی را سپری کردند و در میان 50 شرکت فعال بورس نیز فقط 4 شرکت مثبت بودند. در این شرایط، گرچه احتمال افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی در کوتاه‌مدت پایین است؛ اما پایین بودن سطوح قیمت‌ها جذابیت نسبی را برای نمادها ایجاد کرده است.

پیشتازی بازار ارز در 9 ماه




در پایان آذر، دلار آمریکا رشد 8.1 درصدی را در مقیاس ماهانه به ثبت رساند و در پایان به قیمت 3 هزار و 520 تومان معامله شد. به این ترتیب، طی 9 ماه ابتدایی سال هر دلار آمریکا رشد 17.3 درصدی را تجربه کرد و توانست با پشت سر گذاشتن بازار پول (سپرده‌های بانکی) که در این مدت 16.5درصد سودآوری داشته است، بیشترین بازدهی را از ابتدای سال به ثبت برساند. تمدید مذاکرات هسته‌ای و کاهش قیمت جهانی کالاها به ویژه نفت مهم‌ترین عواملی هستند که نگرانی‌هایی را درخصوص عرضه دلار ایجاد کردند؛ این امر سبب شد قیمت ارز رشد قابل توجهی را به ثبت برساند. در این شرایط، بانک مرکزی عملکرد خود را در کنترل تغییرات ناگهانی قیمت ارز موفقیت آمیز می‌داند و معتقد است برخی عوامل خارجی نظیر سفته‌بازان موجب این رشد قیمت‌ها شده‌اند.

سکه بهترین بازار آذر ماه


در پایان معاملات ماه آذر، هر سکه طرح جدید توانست رشد 8.7درصدی را تجربه کند و به قیمت 996 هزار تومان معامله شود. به این ترتیب، سکه توانست بیشترین بازدهی آذرماه را در میان بازارها به خود اختصاص دهد. همچنین، از ابتدای سال نیز سکه توانست رشد 4.5درصدی را به ثبت برساند. هم‌جهت شدن حرکت ارز و طلای جهانی موجب این رشد قیمتی در بازار سکه شد. در این شرایط، بازار ارز همچنان با اقبال معامله‌گران همراه است که می‌تواند در این روزها مسیر افزایش قیمت را نوید دهد؛ اما در بازار طلای جهانی، با فرا رسیدن تعطیلات سال جدید میلادی و همچنین جدال عوامل مختلف، قیمت‌ها حرکت کم نوسانی را در نزدیکی 1200دلار تجربه می‌کنند. بر این اساس در روزهای پیش رو، احتمال حرکت سکه همگام با دلار بیشتر خواهد بود.

بازار طلای جهانی


یک ماه در محدوده 1200 دلاری

در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی به قیمت 1194.2 دلار بر اونس معامله شد تا یک ماه اخیر را در محدوده 1200 دلاری نوسان کند. در این شرایط، فدرال رزرو افزایش نرخ بهره در سال 2015 را تصویب کرد (سیاست انقباضی)، در حالی که بانک‌های مرکزی اروپا و آسیا همچنان سیاست‌های انبساطی خود را ادامه می‌دهند (مثلا سوئیس نرخ بهره خود را منفی کرد) که این اقدامات افزایش ارزش ارز آمریکا (شاخص دلار) را سبب می‌شود و بر قیمت طلا فشار وارد می‌کند. از سوی دیگر، ارزان بودن قیمت نفت با اثر کاهشی بر تورم و کاهش درآمدهای نفتی موجب افزایش تقاضا برای طلا شده است. به عبارت دقیق تر، تضعیف اقتصاد روسیه و اروپا و همچنین، نامشخص ماندن زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو از‌جمله پیامدهای نفت ارزان است که تقاضا برای طلا را افزایش می‌دهد.

بازار اوراق مسکن


ثبات «تسه»ها در کانال 80 هزار تومانی

در پایان آذر‌ماه، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت ملایم 2.8 درصدی را تجربه کردند و به قیمت 83 هزار و 161 تومان معامله شدند. این در شرایطی بود که در ماه گذشته، قیمت اوراق مزبور حتی تا حدود 73 هزار تومان نیز کاهش پیدا کرده بودند، اما مجددا با افزایش قیمت همراه شدند. با این حال، به علت کمبود تقاضا، نتوانستند مشابه تابستان به سطوح بالای 90هزار تومان برسند. به این ترتیب به نظر می‌رسد محدوده 90-80هزار تومانی برای حرکت «تسه»ها مناسب ارزیابی می‌شود و در شرایط فعلی تداوم حرکت در این قیمت‌ها منطقی باشد. با این حال باید در نظر داشت رکود در بازار مسکن همچنان ادامه دارد که علت اصلی آن نبود تقاضای کافی برای خرید مسکن است که اثر خود را مستقیما بر تقاضای تسهیلات مسکن منعکس می‌کند.

بازار نفت


امیدواری به تغییر مسیر نزولی نفت

در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا رشد نسبی را تجربه کرد تا بخشی از زیان ماهانه خود را جبران کند. با این حال، در آذر ماه هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 24.8 درصدی به قیمت 57.1دلار معامله شد. با نزدیک شدن به تعطیلات سال جدید میلادی، کارشناسان معتقدند عده‌ای قیمت نفت را در کف خود شناسایی کرده و با هجوم به این بازار رشد قیمت‌ها را سبب شده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، افزایش موقعیت‌های بلندمدت بازار آتی نفت نیز گواهی بر انتظار آنها برای بازگشت قیمت‌ها است. در این رابطه، وزیر نفت عربستان از افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار نفت ابراز اطمینان کرد و افزود: مازاد عرضه موجود در بازار نفت (2 میلیون بشکه) به علت عدم هماهنگی تولیدکنندگان غیراوپکی است و خارج شدن آنها از صحنه رقابت (هزینه بر بودن) موجب رشد مجدد قیمت نفت می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها