أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۸۰۱۱۹
زمان انتشار: ۱۶:۵۱     ۰۲ دی ۱۳۹۳
مسئول اتحاديه دانش آموزي يزد در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
از همان ابتدا استانداري چندان رضايت نداشت البته گويا بعد ازآن راضي شده بود ولي معاون سياسي ايشان و فرمانداري هم مخالف بوده‌اند آنها كار را به شوراي تامين رساندند و ابراز مخالفت كردن./ همين بهانه آقايان شده بود كه چون مكان وقفي است نبايد شهدا را اينجا دفن كرد براي همين از حضرت آقا استعلام كردند و ايشان فرمودند بلامانع است شهيد به محل اعتبار و زينت مي‌بخش.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، ماجراي دفن شهداي يزد انسان را ناخودآگاه به ياد سريال «معراجي‌ها» مي‌اندازد؛‌ سريالي كه حالا شايد بهتر بتوان آن را فهميد كه دليل مخالفت‌ها و كوبيدن‌هاي ده‌نمكي براي پخش آن چه بوده است. اين اتفاق تقريبا همان سناريو را با شكل و شمايل ديگر دوباره تكرار كرد؛ سناريويي كه به نظر مي‌رسد درآن غير از سوءاستفاده‌هاي سياسي،‌ بازي رسانه‌هاي هم نقش پررنگي دارد.

گفته مي‌شود مخالفت‌ها به دليل حفظ ميراث فرهنگي يزد بوده اما گويا ماجرا چيز ديگري است كه خبرنگار پایگاه 598 آن را از زبان علي اكبر فرهيد جويا شده است.

چه شد كه پيكره شهداي گمنام را به يزد آوردند؟

از هشت ماه قبل بود كه اهالي و كسبه واصناف درخواست كرده بودند تا تعدادي از شهداي گمنام را به يزد منتقل كنند و در تكيه اميرچخماخ دفن نمايند برهمين اساس سردار باقرزاده در پاسخ با خواست آنها به يزد تشريف آورد. در جلسه‌اي با حضور نماينده ولي‌فقيه و نمايندگان مجلس و برخي مسئولان استان موافقت اوليه صورت گرفت تا تعدادي از شهدا دراين مكان تدفين شوند.

پس چرا حالا مخالفت مي‌كنند؟

امام جمعه و نماينده ولي فقيه موافق به كار بوده ولي از همان ابتدا استانداري چندان رضايت نداشت البته گويا بعد ازآن راضي شده بود ولي معاون سياسي ايشان و فرمانداري هم مخالف بوده‌اند آنها كار را به شوراي تامين رساندند و ابراز مخالفت كردن.

از قرار جاي ديگري را مشخص كرده‌اند؟

بله در ضلع شرقي تكيه، ‌تكه زمين پرت و دورافتاده‌اي است كه براي تدفين شهدا مشخص كرده‌اند كه محل اولا در شان جايگاه شهدا نيست و ثانيا داراي صاحب است. مالك سند آورده و گفته اين زمين متعلق به چهار نفر است و اجازه نمي‌دهيم مصادره شود.



(مخروبه ای که مدیران دولتی برای تدفین شهداء پیشنهاد داده اند)

گفته مي‌شود زمين وقفي است براي همين اجازه تدفين شهدا را نمي‌دهند؟

همين بهانه آقايان شده بود كه چون مكان وقفي است نبايد شهدا را اينجا دفن كرد براي همين از حضرت آقا استعلام كردند و ايشان فرمودند بلامانع است شهيد به محل اعتبار و زينت مي‌بخش.

اين‌كه مي‌گويند محل تاريخي است و تدفين شهدا باعث تخريب يك اثر تاريخي و قديمي مي‌شود چطور؟

بله اين ادعا را هم را دارند و اين‌كه يونسكو معترض مي‌شود؛ درحالي‌كه خودشان چند سالي است در دو ضلع غربي و شرقي ميدان دو ساختمان بزرگ ساخته‌اند و آبنماهايي كه حفاري زيادي داشت حالا براي تدفين شهدا كه سي متر با مناره‌ها فاصله دارد و چندان هم عميق نيست اين‌گونه مدعي هستند كه مبادا يونسكو معترض شود كسي نيست بگويد به فرض محال آسيبي هم ايجاد شود كه اصلا امكانش نيست بونسكو و يك بنا مهم‌تر است يا شهدايي كه به خاطر دين و ناموس و ملت جان خود را داده‌اند.

عكس‌العمل ميراث يزد به اين قضيه چه بوده است؟

تعدادي از سمن‌ها حدود بيست نفري بودند كه با پلاكارد جلوي استانداري تجمع كردند و خواستار دخالت استانداري براي حفظ ميزراث فرهنگي بودند كه البته حضورشان تاثيري نداشت.

به نظر شما محرك اصلي اين مخالفت‌ها چه كساني هستند؟

افرادي كه از زمان اصلاحات باقي مانده‌اند و نيات سياسي دارند. تابش-پسرخواهر خاتمي- در وایبر * خود پيام داده كه جناح مقابل را کنار بزنید از طرفي وقتي مقام ارشد استان با خاتمي ديدار مي‌كند نبايد بيش از اين انتظار داشت.

عكس‌العمل مردم و كسبه به اين قضايا چه بود؟

مردم متدين و خانواده‌هاي شهدا و علما همه خواستار تدفين شهدا بوده و هستند آنها بدون اين‌كه زير پرچم و نماد خاصي باشند از همان ابتدا خواستار دفن شهدا در تكيه بودند زيرا آنها را بركت محل مي‌دانند. در روز 28 صف جماعت زيادي در تكيه جمع شدند و نماز ظهر و عصر خوانده شد و مراسم زيارت عاشورا برگزار گرديد هشت قبر آماده كردند و تا صبح در ميدان ماندند و عزاداري داشتند.



(موقعیت تدفین شهداء در ورودی میدان و مقابل حسینیه امیرچخماق یزد)

چرا فقط پيكردوتن از شهدا را دفن كرديد؟

هدف اين بود تا آقايان را در عمل انجام شده قرار بدهند ولي بقيه شهدا را گذاشتند تا با مراسم تشييع و حضور جمعيت بيشتر مردم دفن كنند، زيرا شان و مقام شهدا خيلي بالاست و بايد با شكوه و عظمت تشييع شوند و بعد تدفين كنند براي همين قرار است روز شهادت امام رضا پيكر اين عزيزان را از محل امامزاده جعفريه تا تكيه امير چخماخ يعني محل تدفين، با برگزاري مراسم ‌تشييع بشوند.

اين اتفاق قبل ازاين هم در يزد رخ داده است؟

نه. پيش ازاين در دانشگاه پرستاري و ‌دانشگاه آزاد يزد و برخي مكان‌هاي ديگر شهداي گمنام دفن شده‌اند ولي اين براي اولين بار است كه چنين قبح‌شكني درباره شهدا مي‌شود.

براي اين‌كه ديگر شاهد تكرار چنين اتفاقات در يزد نباشيم چه بايد كرد؟

مردم از هر قشر و گروهي كه هستند بايد مراقب باشند و از شخصيت و هويت ديني خود به‌خصوص شهدا دفاع كنند تا ديگر چنين اتفاقاتي در شهر دارالمومنين يزد رخ ندهد. در كنار اين قضيه بايد بصيرت‌افزايي كرد؛ متاسفانه برخي حزب‌اللهي‌هاي ما كه بصيرت ندارند معترض هستند و مي‌گويند دفن شهدا دراين مكان بي‌حرمتي به شهداست اينجا توريست‌ها مي‌آيند وعكس مي‌گيرند خوب نيست درحالي‌كه اصلا اين مسائل اهميت ندارد. يادمان نرود شهدا اعتبار، عزت، هويت و فرهنگ زنده ما هستند كه بايد به هرقيمت ياد و نامشان حفظ شود.

* منظور آقای فرهید شبکه اجتماعی موبایلی بوده است.

مصاحبه از : معصومه طاهري


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۱ - ۰۲ دی ۱۳۹۳
۵
۴
مگر نه انكه ما هرچه داريم از شهداست
لياقت اين آقايان كاسه ليسي صداميان است همانطور كه رجوي خائن آخرش هم با هيمن كار زنده ماند
دست ده نمكي با سريال بجا و به موقعش درد نكنه كه مردم رو آگاه كرد و پيش بيني كرد اين تكرار ان روزها را در اين روزها
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۸ - ۰۲ دی ۱۳۹۳
۴
۱
مردک ...
اگر خیلی ادعات میشه بیا مسجد جامع رو دریاب که توریست با سگ و گربه میاد داخل!!!!
حالا اینکه توریست پاک هست یا ... بماند
9دی آخرین روز استعفای ....
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۰۳ دی ۱۳۹۳
۶
۱
بابا ول کنید یونسکو یونسکو..... اینهایی که تو یونسکو ثبت کردیم به در دنیامون خورده یا به درد آخرتمون .....برید از ترکیه یاد بگیرید که ضمن اینکه به یک سرباز ساده کشته شده در راه میهن ارزش بسیار فراوانی قائل است نحوه مدیریت توریسم و اماکن تاریخی رو هم به خوبی ایفاء میکنه....چرا ما همیشه از یه ور بوم باید بیفتیم؟؟؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۳
۴
۳
....
وقتي اين ... مدافع آن يهودي خارجي مي شوند تا در اصفهان و در يك ساختمان باستاني دفن شود
مسلم است كه با دفن شهداي انقلاب اسلامي مخالفت كنند !!!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۰۳ دی ۱۳۹۳
۸
۳
میراث فرهنگی ما این شهدا هستند که اگر نبودند میدان چخماخ که هیچ الان باید به صدام می گفتیم آق دایی
پاسخ
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۳
۷
۲
تو دانشگاه شاهرود،یک ساله دوتا شهید دفن شدن با کلی ماجرا
هنوز اجازه ندادن سنگ قبر براشون بذاریم... رو قبرشون "بنر" کشیدن
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۰۸ دی ۱۳۹۳
واي خداي من به كجا داريم مي ريم!!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۲ دی ۱۳۹۳
پس جنبش دانشجویی چی کار می کنه اونجا؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۳
۷
۲
شبی که قبور شهدا حفر شده بوده است یک خانم گردشگر آلمانی با ورود به قسمت مدفن مقداری از خاک قبور شهدا را برداشته است و گفته برای سوغات می خواهم به  آلمان ببرم و بگویم مه این خاک دلاورمردان ایرانی است و این عظمت شهدا است...
پاسخ
مهران محمدی فشارکی
United States
۱۱:۱۲ - ۱۲ دی ۱۳۹۳
۰
۱
فیلم معراجی ها راساختند تا معبری باشد که هر کاری خواستند بکنند و هرکس مخالفت کرد انگ همراهی با دشمنان و یا فریب خورده بهش بزنند!
مگر جا قحط هست بروند گلزار شهدا دفن کنند
اینکه نگرانی ندارد همه شهر راکرده اند قبرستان ....
پاسخ
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۷ - ۱۲ دی ۱۳۹۳
اولا تهمت نزن درضمن قبرستون اون شهریه که از شهدا دور باشه. معلومه هنوز نفس نکشیدی
جدیدترین اخبار پربازدید ها