يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۸۰۸۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۳     ۰۴ آذر ۱۳۹۰
مسكو - آیت الله 'حسین نوری همدانی' از مراجع تقلید گفت: مردم جهان مخالف نظام سرمایه داری هستند و آن را برخلاف منافع كل بشریت می دانند.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري ايرنا آیت الله نوری همدانی پنجشنبه شب در دیدار با 'كنستانتین شووالف' نماینده روسیه در سازمان همكاری اسلامی كه در اقامتگاه سفیر ایران در مسكو انجام شد، افزود: تظاهرات گسترده در كشورهای مختلف جهان نیز به طور واضح نشانگر مخالفت مردم با نظام سرمایه داری می باشد.

وی خاطرنشان كرد: تمركز ثروت در دست عده معدودی در شرایطی كه اكثریت مردم در وضع مادی و اجتماعی نابسامانی قرار دارند، غیرقابل قبول است و مخالفت های گسترده در آمریكا و كشورهای اروپا نیز به همین دلیل می باشد.

آیت الله نوری همدانی گفت: اسلام با چنین نظامی مخالفت می كند و بر عدالت در توزیع ثروت در میان انسانها كه بركت خدا می باشد، تاكید دارد.

**دیدار از روسیه پربركت بود

آیت الله نوری همدانی همچنین نتایج سفر پنج روزه خود به روسیه را پربركت توصیف كرد و گفت: از اینكه توفیقی برای بنده حاصل شد تا به روسیه سفر و با نخبگان، دانشمندان و مردم محترم این كشور ارتباط برقرار كنم از خداوند شاكرم و امیدوارم كه دارای آثار معنوی و بركات باشد.

وی افزود: مسافرت به روسیه بسیار خوب بود و با دانشمندان و علمای این سرزمین دیدار كردم.

آیت الله نوری همدانی درباره انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: آن را در دنباله كار پیامبران خدا می دانیم كه اختصاص به نقطه معین ندارد و برای كل جهان برگزیده و جهانی خواهد شد.

این مرجع تقلید گفت كه در نتیجه انقلاب اسلامی، نگرش به اسلام در جهان تغییر كرده است و قبلا فكر می كردند كه این دین به 1400 سال پیش تعلق دارد و نمی تواند جامعه را مدیریت كند، اما الان اشتباه بودن این دیدگاه برای همه روشن شده است.

**از توسعه روابط فرهنگی با روسیه استقبال می كنیم

آیت الله 'نوری همدانی' با بیان اینكه از توسعه روابط با روسیه در عرصه فرهنگی استقبال می كنیم ، اظهار داشت: روسیه همسایه ما است و با این كشور سابقه تاریخی درخشانی داریم.

وی افزود: از پیشنهاد اعزام گروهی جهت گذراندن دوره آموزشی در شهر قم استقبال می كنیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان كرد: قم مركز بزرگ علمی اسلامی جهانی است و حتی در آخر زمان صدای امام غایب (عج) از قم شنیده می شود.

**در اسلام عظمت مسلمانان بر شش پایه استوار شده است

آیت الله 'نوری همدانی' گفت: در اسلام عظمت مسلمانان بر شش پایه استوار شده است كه پایه اول علم می باشد و مسلمانان باید در علوم سرآمد جهانیان باشند.

وی، اصل دوم را ایمان عنوان و خاطرنشان كرد كه نقش مهمی در زندگی مسلمانان ایفاء می كند.

داشتن نظام اسلامی، وحدت و اتحاد میان مسلمانان، جهاد و سلطه ناپذیری مسلمانان از دیگر موارد مورد تاكید مرجع تقلید شیعیان جهان در این دیدار بود.

**وهابیت دشمن بزرگ مسلمانان

مرجع عظام تقلید در ادامه سخنان خود، وهابیت را دشمن بزرگ مسلمانان و مساله ای ساختگی عنوان كرد و گفت: این فرقه برای تفرقه افكنی میان مسلمانان به وجود آمده و سران آن به هیچ وجه حاضر به مناظره نیستند.

وی افزود: در این مساله دو اشكال وجود دارد؛ اول اینكه وهابیت نوكر سرسپرده امریكا می باشد و دوم اینكه وهابیون در عربستان مكه و مدینه، اماكن مقدسه مسلمانان جهان را تحت كنترل خود دارند.

آیت الله نوری همدانی خاطرنشان كرد: كشتار در عراق، افغانستان، سوریه بدست وهابیون انجام می گیرد و اینها دشمن اهل بیت (ع) هستند.

'كنستانتین شووالف' نماینده روسیه در سازمان همكاری اسلامی نیز در این دیدار به تحولات عمیق جامعه روسیه در 2 دهه پس از فروپاشی شوروی اشاره كرد و گفت: جایگاه ادیان در این مدت در جامعه روسیه كاملا دگرگون شده است.

وی افزود: در دوره شوروی در روسیه حدود 300 باب مسجد وجود داشت، اما در حال حاضر تعداد آنها به بیش از 7000 باب رسیده است.

شووالف اظهار داشت: توسعه اسلامی و اماكن مقدس مسلمانان در روسیه را رونقی برای كشور خود می دانیم.

وی افزود: امكانات برای تحصیل مسلمانان در روسیه گسترده است، اما با این وجود شماری از آنان برای ادامه تحصیلات اسلامی به مصر و سوریه و برخی دیگر از كشورهای اسلامی سفر می كنند.

نماینده روسیه در سازمان همكاری اسلامی گفت: مصر با داشتن بیشترین دانشجوی مسلمان روس در مكان نخست قرار دارد و در این كشور نیز 1500 دانشجوی اسلامی از روسیه تحصیل می كند.

مقام روس خاطرنشان كرد: در روسیه هفت دانشگاه اسلامی، 300 دانشكده و مدرسه علمیه وجود دارد و 'دمیتری مدودیف' رییس جمهوری روسیه اخیرا در دیدار با رهبران اسلامی این كشور، بر توجه دولت به توسعه مراكز آموزشی اسلامی در روسیه تاكید كرد.

وی همچنین از تمایل روسیه برای اعزام گروهی از مسلمانان برای تحصیل به مراكز اسلامی قم اشاره كرد.

شووالف گفت كه در ماه ژانویه سال آینده برای رایزنی با وزارت امور خارجه ایران به كشورمان سفر خواهد كرد و در چارچوب برنامه این سفر با علما هم دیدار خواهد داشت.

این مقام روس كه از سال 1997 تا 2001 سفیر روسیه در ایران بوده است، در این دیدار همچنین به بیان خاطراتی از دوره ماموریت خود در كشورمان بیان كرد.

آیت الله العظمی نوری همدانی از روز یكشنبه برای انجام دیدار پنج روزه در مسكو بسر می برد.

وی در چارچوب برنامه های سفر خود به مسكو، در روزهای اخیر با جمعی از محققان و شخصیت های مذهبی اسلامی و فرهنگی روس،علمای اسلامی و طلاب از شهرهای مختلف روسیه و شیعیان مقیم پایتخت این كشور و ایرانیان مقیم مسكو دیدار و در جمع آنها سخنرانی كرد و به سووالات آنها پاسخ گفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها