کد خبر: ۲۸۰۹۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۰۴ آذر ۱۳۹۰
دهلی نو- استاد دانشگاه 'علیگر' هند در مقاله ای نوشت :گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران در كاخ سفید و به منظور تأمین منافع آمریكا و رژیم صهیونیستی تهیه شده است.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري ايرنا پروفسور 'عرشی خان' در مقاله خود كه در روزنامه اردو زبان 'راشتریا سهارا' منتشر شده است نوشت: سیاست آمریكا در غرب آسیا با توجه به منافع اسراییل تعیین می شود و این رژیم می خواست كه عراق نابود شود و آمریكا این كار را انجام داد و آمریكا به همین دلیل ایران و سوریه را تحت فشار مستمر قرار داده است.

این استاد و تحلیلگر برجسته مسایل سیاسی افزود: در سوریه بهانه دمكراسی مطرح شده است و درباره ایران گفته می شود كه این كشور به یك خطر هسته ای تبدیل شده است و موضوع تاسف آور این است كه دبیركل سازمان ملل و دبیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی طوری حرف می زنند كه گویی آنان نمایندگان كاخ سفید می باشند.

در بخشی از این مقاله آمده است: عباراتی كه از آنها در گزارش مورخ 18 آبان آژانس بین المللی انرژی اتمی استفاده شده است موجب بروز شك و تردیدهایی در مورد صحت و بی طرفی آن می شوند.

عرشی خان ادامه داد از این عبارات چنین بر می آید كه این گزارش به دستور كس دیگری تهیه شده است و آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی با گزارش قبلی آن متفاوت می باشد و در گزارش قبلی این نهاد چنین اتهاماتی به ایران وارد نشده بود.

در ادامه این مقاله آمده است: آمریكا و اسرائیل بلافاصله بعد از انتشار این گزارش شروع به تهدید ایران نمودند و باید یادآور شد كه یوكیا آمانو، دبیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در تاریخ 6 آبان از كاخ سفید آمریكا دیدار داشت و با مقامات امنیت ملی این كشور گفت وگو كرد ولی این دیدار محرمانه نگاه داشته شد.

در بخشی از این مقاله آمده است: روسیه و چین گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی را بی پایه واساس توصیف كرده و گفته اند كه هدف اصلی این گزارش ایجاد مشكلات برای ایران می باشد.

این استاد برجسته، از همكاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تمجید كرده و نوشته است: نباید فراموش كرد كه ایران برای مدت هشت سال با آژانس بین المللی انرژی اتمی همكاری كرده و تهران از شش سال پیش تا كنون به آژانس اجازه داده است كه از مراكز هسته ای این كشور بازرسی كند.

به نوشته وی آژانس تا كنون بیش از یكصد بار از این مراكز دیدن كرده است و دوربین های آژانس در مراكز هسته ای ایران نصب شده اند. این امر نشان می دهد كه ایران با آژانس همكاری كاملی داشته است.

پروفسور عرشی خان، در بخشی از این مقاله، سیاست آمریكا و متحدان این كشور را در غرب آسیا و شمال آفریقا به باد انتقاد گرفته و نوشته است: مردم و دولت كشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا به تدریج به سوی یك بحران و تشنج بسیار عمیق پیش می روند ولی نه شورای امنیت سازمان ملل و نه كشورهای حامی آمریكا در این منطقه از این موضوع نگران هستند.

به نوشته وی ارتش در مصر به نام مردم و با استفاده از قدرت مردم بر مسند قدرت تكیه زده است و ارتش مصر دارای رابطه بسیار نزدیكی با آمریكا است .

وی در ادامه گفت، هدف كسانیكه به لیبی حمله كردند تأمین منافع خود و نه حمایت از مسلمانان لیبی بوده است. چون اگر هدف حمله كنندگان چون آمریكا، انگلیس و فرانسه و متحدین این كشورها صرفاً بشردوستانه و كمك به مردم لیبی بود آنها در برابر رژیم صهیونیستی نیز موضع می گرفتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها