امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۸۲۱۹۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۵     ۱۰ دی ۱۳۹۳
کارشناسان حذف دلار از مبادلات بازرگانی چین به عنوان اقتصاد اول جهان و روسیه که یکی از 10 اقتصاد نخست دنیاست را موجب شکسته شدن سلطه اقتصادی آمریکا ارزیابی کردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از کیهان، رسانه‌های روسی از جمله شبکه تلویزیونی روسیه 24 اعلام کردند که مسکو و پکن از روز دوشنبه دلار آمریکا را از سیستم مبادلات بازرگانی خود حذف کردند.محمد سلیمانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه به خبرنگار کیهان گفت: آمریکا تمام کمبودهای خود را از چاپ دلار بی‌پشتوانه تامین و ترمیم می‌کند و به همین دلیل اکثر کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که دلار را از مبادلات خود کنار بگذارند.

وی با اشاره به اینکه دلار عامل حاکمیت اقتصادی آمریکا بر جهان بوده است افزود: اکثر کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که برای شکوفایی اقتصادهای ملی خود، دلار را از مبادلاتشان حذف کنند و مقاومت اقتصادی خود را از این طریق بالا ببرند.عضو کمیسیون صنایع حذف دلار از مبادلات بین کشورها را موجب شکسته شدن آپارتاید اقتصادی آمریکا دانست و ادامه داد: ایران و هند هم باید به روسیه و چین بپیوندند و با حذف دلار از مبادلات به تعامل بازرگانی با ارزهای خود بپردازند.سلیمانی افزود: چین اگر موفق بشود مدل کنار گذاشتن دلار از مبادلات اقتصادی در دنیا گسترش دهد و در این راه به پیروزی برسد بقیه کشورها هم به سوی این عمل رهنمون خواهند شد.

وی با تاکید به اینکه ایران باید به سوی تبادلات غیردلاری در صادرات و واردات خود برود گفت: در لایحه بودجه سال 94 چنین چیزی دیده نشده اما مجلس می‌تواند با توجه به اتفاقاتی که برای دلار در دنیا افتاده این نکته مهم و اساسی را که اقتصاد ایران باید به تبادل با ارزهای ملی روی آورد را در بودجه بگنجاند.این نماینده مجلس حذف دلار از مبادلات بازرگانی ایران را یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.همچنین یک اقتصاددان عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در گفت‌وگو با کیهان درباره اهمیت حذف دلار از مبادلات بین کشورها اظهار کرد: آمریکا از طریق دلار بر دنیا سلطه پیدا کرده در حالی که پول آنها پشتوانه ندارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آمریکا با استفاده از دلار بی‌پشتوانه به سراسر جهان قشون‌کشی می‌کند و در عرصه اقتصادی هم تورم خود را به کشورهای دیگر تحمیل می‌نماید.این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی حذف دلار از مبادلات دو اقتصاد چین و روسیه را بسیار بااهمیت دانست و افزود: این امر به کاهش سلطه دلار منجر خواهد شد.این اقتصاددان بازگشت تورم حاصل از دلار به آمریکا را یکی دیگر از نتایج حذف پول ایالات متحده از مبادلات بین کشورها دانست و گفت: مشکلات اقتصادی آمریکا با بازگشت دلارها افزایش خواهد یافت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی حذف دلار از مبادلات بازرگانی ایران و پیوستن به مبادلات  با ارزهای ملی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار ضروری اعلام کرد.

غافلگیری آمریکا
رسانه‌های روسی اعلام کردند با آغاز مبادلات بازرگانی بر اساس ارزهای روسیه و چین، ضربه شدیدی به دلار و افسانه جایگزین‌ناپذیری آن وارد می‌شود.بر اساس این گزارش‌ها، روسیه و چین با ارزهای ملی خود (روبل و یوآن) مبادلات بازرگانی خود را انجام خواهند داد.

به گزارش روسیه 24، این اقدام به دنبال تصمیم بانک مرکزی چین برای آغاز معاملات این کشور با روسیه با ارزهای روبل و یوآن انجام شده است؛ روسیه با حذف دلار از معاملات بازرگانی با چین، از خطر اخراج از سیستم جهانی سویفت که آمریکا قبلا خواستار آن شده بود خود را مصون کرده است.

رسانه‌های خبری روسی همچنین اعلام کردند که آمریکا امیدوار بود با فشار بر روسیه، بخشی از مشکلات اقتصادی خود در عرصه بین‌المللی را حل کند و به همین دلیل مسئله اوکراین را به وجود آورد؛ اما واشنگتن هیچ‌گاه پیش‌بینی نمی‌کرد مسکو و پکن به یکدیگر نزدیک شوند و گروه بریکس فعال شود؛ در واقع با حذف دلار از سیستم پرداخت‌های مبادلات بازرگانی روسیه و چین، واشنگتن غافلگیر شده است.حجم مبادلات بازرگانی روسیه و چین در سال‌های اخیر تا 80 میلیارد دلار افزایش یافته و سران دو کشور افزایش این شاخص تا 100 میلیارد دلار را هدف قرار داده‌اند.روابط روسیه و آمریکا در ماه‌های اخیر به دلیل اختلاف در مسئله اوکراین تیره شده است. در مقابل روسیه و چین یک قرارداد 400 میلیارد دلاری گازی با یکدیگر امضا کردند. چین حمایت کامل خود از روسیه در برابر تحریم‌های آمریکا و اروپا را اعلام کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۳
۰
۰
به امید روزی که دولتمردان ما هم همین کاررا درجواب این حضرات انجام بدهند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها