أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۸۲۲۳۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۸     ۱۰ دی ۱۳۹۳
اظهارات وزیر تعاون مبنی بر شناسایی دهک‌های پایین جامعه برای دریافت یارانه، اظهارات مشاور اقتصادی رئیس جمهور مبنی بر اینکه در سال ۹۳۴ با کاهش فروش نفت مواجه هستیم و... از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه‌شنبه نهم دی ماه 1393 به شرح زیر است:

* آغاز سوآپ ارزی چین و روسیه/ دلار از مبادلات 2 کشور حذف شد


راشاتودی اعلام کرد چین و روسیه با حذف دلار از مبادلات تجاری، سوآپ ارزی را بین دو کشور آغاز کردند. براساس این توافق پکن و مسکو امکان سوآپ کالا به ارزش 25 میلیارد دلار را خواهند داشت.

براساس این گزارش، دو کشور چین و روسیه توافق حذف دلار از مبادلات تجاری دو کشور را در پایان اکتبر امضا کردند و از روز گذشته انجام آن آغاز شد. دو کشور براساس این توافق امکان سوآپ کالا به ارزش 25 میلیارد دلار خواهند داشت.

* پیشنهاد جدید تهران به اسلام‌آباد برای پرداخت پول انرژی/ احتمال سفر تیم ایرانی به پاکستان


منابع پاکستانی گفتند که ایران یک موافقتنامه بازبینی شده به پاکستان پیشنهاد کرده‌ است که بر اساس آن اسلام‌آباد باید یک طرف ثالث برای پرداخت‌های خود به ایران در نظر بگیرد.

بنا به این گزارش، ایران یک موافقتنامه بازبینی شده در مورد پروژه خط لوله گاز به پاکستان پیشنهاد کرده است که در آن پاکستان باید یک طرف ثالث برای پرداخت گاز صادراتی میدان پارس جنوبی ایران به این کشور به کار گیرد.

* بازخوانی نامه 6 بندی وزیر اقتصاد به رئیس‌جمهور/ آیا قانون جدید مبارزه با قاچاق ایراد دارد


برخی مشکلات قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از سوی علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام شد.

بنابر این گزارش، در راستای حمایت از تولید داخلی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیاز به اجرای دقیق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، برخی مشکلات این قانون از سوی علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام شده است که در لینک خبر مربوطه آن را می‌خوانیم.

* سال 94 با کاهش فروش نفت مواجهیم/ دولت از همه ظرفیت‌ قانونی هدفمندی یارانه‌ها استفاده نکرد


مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: سال 94 با کاهش فروش نفت مواجهیم. در لایحه بودجه 94، دولت از همه ظرفیت‌ قانونی هدفمندی یارانه‌ها استفاده نکرد.

مسعود نیلی ادامه داد: در لایحه بودجه 94 دولت از همه ظرفیتهای قانون تبصره 21 استفاده نکرد و شاهد این بودیم که سقف تبصره حفظ شده است همچنین رشد اقتصادی اگر قابل مشاهده بود محاسبه نمی‌شد، آنچه محاسبه می‌شود صدها هزار قلم از معیارهای مختلف تلفیق می‌شود و این نکته درست است که وقتی رشد اقتصاد بعد از یک دوره منفی مثبت می‌شود به معنای این نیست که همه فعالیت‌ها مثبت شود اما برایند کلی مثبت است.

* کم‌درآمدها شناسایی شدند/ آثار رشد اقتصادی بر اشتغال در کوتاه‌مدت قابل مشاهده نیست


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شناسایی دهک‌های بالای جامعه همچنان در حال انجام است، گفت: حمایت دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها بر مبنای شناسایی دهک‌های پائین جامعه صورت خواهد گرفت.

علی ربیعی با بیان اینکه حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه‌ها یک پدیده اجتماعی و اقتصادی است، در پاسخ به این سؤال که این کار چه زمانی انجام می‌شود، گفت: در حال بررسی هستیم.

* مهلت 2 ساله نقل و انتقال و استفاده از «اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن»


فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مهلت نقل و انتقال، هبه و استفاده از «اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن» حداکثر تا 2 سال است و در شرایط خاص با موافقت بانک مسکن تا دو دوره 6 ماهه دیگر قابل تمدید است.

نماد معاملاتی هر سری از اوراق، یک ماه قبل از سررسید نهایی اعلام شده توسط بانک مسکن، در فرابورس متوقف شده و دارندگان اوراق شرف یک ماه آخر صرفا می‌توانند با مراجعه به شعب بانک مسکن و در چهارچوب مقررات نسبت به اخذ تسهیلات اقدام نمایند.

* ذخایر بانک مرکزی جایگزین برداشت 4.1 میلیارد دلاری صندوق شد/ دلیل عدم اطلاع سازمان بازرسی/ سؤال از وزیر اقتصاد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه گزارش‌های صندوق توسعه ملی هر 2 ماه یک بار به هیات امنای صندوق ارائه می‌شود، گفت: وقتی این منابع برداشت‌ شده از سرفصل صندوق توسعه ملی برگشت و ذخایر ارزی بانک مرکزی جایگزین آن شده که این عملیات در گزارش منعکس نشده است.

مسعود میرکاظمی با اشاره مذاکرات انجام شده با هیات امنای سابق صندوق توسعه ملی، گفت: منابع صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی است و گزارش‌ها با فاصله دو ماهه به هیات امنای ارائه می‌شود؛ یعنی اگر برداشتی از منابع صندوق توسعه ملی انجام شود، اگر در فاصله دو ماه مجددا از محل دیگری جبران شود، در گزارش ارائه شده به هیات امنا منعکس نمی‌شود.

* جزئیات اختلال مؤسسات غیرمجاز بانکی در اقتصاد/ پرونده یک مؤسسه به قوه ‌قضائیه رفت/ 5 مؤسسه دیگر در فرآیند ساماندهی

قائم‌‌مقام بانک مرکزی با تشریح آثار مخرب فعالیت مؤسسات غیرمجاز، گفت: از 6 مؤسسه متخلف، پرونده یک مؤسسه به قوه قضائیه ارجاع شده و 5 مؤسسه دیگر در فرآیند ساماندهی قرار گرفته‌اند.

اکبر کمیجانی افزود: نقش اینگونه موسسات که به دلیل برخی سیاست‌های نامناسب به صورت قارچ گونه در 7 -8 سال گذشته به وجود آمدند، بسیار خطرناک است. به دلیل کم توجهی، محیط برای پیدایش و رشد موسسه بی‌در و پیکر فراهم شده است به طوری‌که به محلی برای فساد در سیستم بانکی تبدیل شده‌اند.

* اصرار داریم وام مسکن مهر افزایش یابد/ طرح جامع مسکن به مرحله شناسایی تقاضا در شهرها رسید

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح جامع مسکن نهایی شده و در حال حاضر به مرحله تعیین میزان تقاضا به تفکیک شهرها در بخش مسکن رسیده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی همچنان مُصر به افزایش سطح تسهیلات فردی مسکن مهر است.

سیدمحمدپژمان ادامه داد: در مورد احداث بنا در واحدهای مسکن مهر آن مواردی که در اختیار مردم بوده، همچنین برخی سایت‌ها به خوبی انجام شده و واحدهای مسکن مهر تکمیل و راه‌اندازی شد،اما در برخی از موارد به دلیل تأخیر در پرداخت آورده‌ها و مدیریت ضعیف برخی سازنده‌ها تکمیل برخی واحدهای مسکن مهر با تأخیر روبرو است.

* بلاتکلیفی 5000 متقاضی دنا در گیرودار اختلاف ایران‌خودرو و شورای رقابت


خریداران دنا در حالی برای تحویل این خودرو معطل و بلاتکلیف هستند که نه ایران‌خودرو حاضر به تحویل آن با قیمت تعیین‌شده است و نه شورای رقابت قیمت این محصول را به خودروساز ابلاغ کرده است.

بنابه این گزارش، قیمت دنا بالاخره سه سال پس از رونمایی این خودرو، مشخص شد و شورای رقابت عدد 41 میلیون و 900 هزار تومان را برای این محصول تعیین کرد اما مدیران شرکت ایران خودرو با اعتراض نسبت به این قیمت‌گذاری اعلام کردند عرضه دنا با این قیمت با ضرر همراه خواهد بود و حاضر نیستند، دنا را با قیمت تعیین شده توسط شورای رقابت عرضه کنند.

* صادرات برق و خدمات فنی مهندسی جایگزین خوب درآمد نفت/ 12 میلیارد کیلووات برق صادر می‌کنیم

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ظرفیت بالای وزارت نیرو برای اجرای اقتصاد غیرنفتی نشان از قدرت ایران در صنعت آب و برق در منطقه است گفت: صدور برق و خدمات فنی مهندسی می‌تواند جایگزین خوبی برای صادرات نفت باشد.

حمید چیت‌چیان با اشاره به اینکه ایران با داشتن سوخت‌های فسیلی و قرار گرفتن در وضعیت‌های متفاوت آب و هوایی دارای مزیت‌های بسیاری است،افزود: وزارت نیرو در حال حاضر بیش از 12 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر می‌کند و زمینه‌هایی وجود دارد که این صادرات از این هم که هست افزایش بیشتری پیدا کند.

* افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در سال 94 منتفی است/ کاهش قیمت بنزین در دنیا به پایین‌ترین سطح


با کاهش شدید قیمت نفت در چند ماه اخیر قیمت فرآورده‌های نفتی نیز در جهان روند نزولی به خود گرفت که با این شرایط به نظر می‌رسد، دولت از افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در سال 94 منصرف شده است.
از طرف دیگر با اعلام اداره امور اوپک و روابط با مجامع آسیایی، قیمت انواع فراورده‌های نفتی در بازارهای آسیایی نیز با کاهش مواجه شده است، به عنوان مثال قیمت هر بشکه بنزین در بازار سنگاپور در هفته گذشته ٤ دلار و ٦٣ سنت کاهش یافت و به ٦٥ دلار و ١٤ سنت رسید.

* یک چهارم درآمد نفت صرف واردات کالای اساسی شد/فاصله کشاورزان معمولی با نمونه تا 18 برابر است

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه تولید غذای سالم و حلال باید رکن اصلی کارمان باشد، گفت: سال گذشته یک چهارم درآمد نفت به واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت.

محمدرضا جهانسوز با بیان اینکه ایران پرچمدار اسلام ناب محمدی است، گفت: درست نیست که واردات 13 میلیارد دلاری و واردات37 هزار میلیارد دلاری در کالاهای اساسی  داشته باشیم، بلکه باید با یک حرکت جهادی و بسیجی در جهت کاهش این واردات برآییم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها