أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۸۳۴۶۷
زمان انتشار: ۲۰:۳۲     ۱۴ دی ۱۳۹۳
نهادینه کردن ارزش‌ها و هنجارها در کودکان تنها یک راه دارد و آن هم تربیت صحیح والدین بر پایه اصول اخلاقی است.
به گزارش پایگاه 598، والدین با درونی کردن ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی در فرزندانشان می‌توانند آنها را با خصوصیات شخصیتی بهتری تربیت کنند و از بروز خصایص اخلاقی ناشایست مانند زورگویی و پرخاشگری در کودکانشان جلوگیری کنند.

به گزارش هافینگتن‌پست، کارشناسان علوم تربیتی تاکید دارند که رعایت نکات زیر به تربیت فرزندان بر اساس اصول اخلاقی کمک می‌کند:

1- اجازه دهید خودش باشد. به جای اینکه بخواهید فرزندتان را با دیدگاه خود تغییر دهید، او را آنگونه که هست بپذیرید. با این کار شما به او اعتماد کرده و حس هویت و استقلال بیشتری به او می‌دهید. چراکه با محدود کردن فرزندتان تنها موجب ترس او می‌شوید.

2- او را تشویق به مستقل شدن کنید. برای اینکه کودکتان استقلال بیشتری داشته باشد، اجازه دهید کارهایی را که در حد توانش هست خودش انجام دهد؛ از فرستادن نامه گرفته تا ریختن نوشیدنی و جمع کردن ظرف‌ها در کارهایشان به آنها کمک کنید اما به تنهایی کارهای شخصی آنها را انجام ندهید. اجازه دهید توقعات و اهدافش را خود مشخص کند تا در صورت رسیدن به آنها هنجارها و ارزش‌های شخصی‌اش رشد یابند.

3- به او حس همکاری در یک گروه را بدهید. با سپردن مسوولیت‌هایی به فرزندتان پایبندی‌های اخلاقی را در او محکم‌تر می‌کنید و با فعال‌تر شدن او این حس را به وی می‌دهید که در خانواده نقش پررنگی دارد. کارها و وظایفی را که در حد توان سنی‌اش هست به او محول کنید. کارهای خانه، مرتب کردن وسایل، تهیه دسر و از این دست کارها به او این حس را می‌دهد که نقش مهم و پررنگی را در گروه دارد.

4- مرزها و قوانین را برایش مشخص کنیم. والدینی که در کارهای فرزندشان آنها را همراهی می‌کنند و در عین حال بر آنها نظارت می‌کنند نقش موثرتری در زندگی آنها ایفا می‌کنند و فرزندان آگاه‌تر با زمینه‌های اخلاقی و حس هویت بیشتر خواهند داشت. در واقع تعیین مرزهای مشخص برای فرزندان به آنها کمک می‌کند تا در تعامل با خانواده، دوستان و غریبه صحیح و غلط را از هم تشخیص دهند. برای مشخص کردن این مرزها می‌توانید دوستانه با او صحبت کنید و در خصوص مباحث اخلاقی در شرایط اجتماعی مختلف برایش توضیحاتی دهید.

5- به او احترام بگذارید. با احترام به فرزندانتان، امکان برقراری یک تعامل محترمانه،‌ دوستانه و صمیمی را به او بیاموزید.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها