يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۸۳۷۳۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۱     ۱۵ دی ۱۳۹۳
درخصوص بازتاب سخنان دیروز دکتر روحانی در رسانه های معاند:
این درخواست رئیس جمهور در حالی طرح می‌شود که رهبر معظم انقلاب از آغاز مذاکرات همواره ضمن اعلام حمایت از دستگاه دیپلماسی، در مقاطعی از منتقدان دولت خواستند که سعه صدر بیشتری داشته باشند. از دیگرسو، ملت شریف ایران و فعالان سیاسی با امید به وعده انتخاباتی دکتر روحانی مبنی بر اینکه "هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد، هم چرخ اقتصاد و معیشت مردم" از دولت نوپای یازدهم حمایت کردند تا با حفظ عزت ملی، شاهد رونق اقتصادی نیز باشند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598 به نقل از جام نیوز، طی روزهای اخیر کنگره امریکا با ایجاد موانع دست‎وپاگیر در مسیر مذاکرات هسته‎ای، توافق نهائی با تهران را از دسترس دور نموده و نزدیک شدن قطار دولت دموکرات اوباما به ایستگاه پایانی، نبود چشم‌اندازی روشن برای حصول توافق نهائی با ایران و پالس‌های منفی کنگره -با اکثریت جمهوری‌خواهان- رئیس جمهور امریکا را به این باور رسانده است که از حمایت داخلی برای دستیابی به توافق بی‎بهره است.

اما آثار و پیامدهای تصمیمات کنگره و کاخ سفید در روند مذاکرات بر دستگاه دیپلماسی کشورمان چه بوده است؟

ظاهرا توقعات بالا و باج‌خواهی‌های نامحدود امریکا و همپیمانانش در مذاکره با ایران باعث شده تا مسئولان دولتی دریابند که امیدی به حصول نتیجه در مذاکرات نیست.

باج دادن و سکوت در قبال خواسته‌های غیرمعقول و نامشروع غربی‌ها با روحیه و سابقه انقلابی رئیس جمهور و دیگر مسئولان ارشد دولت یازدهم همخوانی ندارد؛ اما از آنجا که دکتر حسن روحانی در اشتباهی تاکتیکی از آغاز فعالیت انتخاباتی خود همه مشکلات کشور را با مذاکرات هسته‌ای پیوند زد و تنها راه برون‎رفت را "گفتگو با قدرت‌های جهانی" خواند، اکنون چاره‌ای جز کوشش برای نیل به توافق با غرب در مقابل خود نمی‌بیند.

ایشان در همین راستا صبح یکشنبه در همایش "اقتصاد ایران" با بیان اینکه سال‌هاست اقتصاد به سیاست داخلی و خارجی کشور یارانه می‌دهد، گفت: «باید یک دهه امتحان کنیم و از سیاست داخلی و خارجی به اقتصاد یارانه بدهیم تا ببینیم زندگی، معیشت و اشتغال جوانان مردم چگونه خواهد شد؟»

رئیس جمهور در ادامه به یکی از بخش‌های قانون اساسی که پیرامون همه‌پرسی از مردم است اشاره کرد و افزود:‌ «یكی از اصول قانون اساسی كه از روز اول تاكنون اجرا نشده و به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی خیلی تمایل دارم تا شرایطی فراهم شود تا یك بار هم شده آن اصل عملی شود، این است که یک مسأله مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در قالب ماده قانونی یا برنامه به آرای عمومی مردم و همه پرسی گذاشته شود و تمایل دارم برای یك بار هم شده برای اجرای مسأله بسیار مهمی كه برای همه اهمیت دارد، از مردم سؤال شود.»

 

سند رسانه های فارسی زبان

این اظهارات بدیع! روحانی به سرعت تیتر یک رسانه‌های بیگانه و سایت‌های فارسی زبان ضدانقلاب شد و در این میان برنامه «نوبت شما» در شبکه بی بی سی فارسی (BBCPersian) به صورت ویژه به این موضوع (همه پرسی) اختصاص یافت.

سند بی بی سی

رسانه دولتی انگلیس با طرح سؤالات فوق، زیرکانه از پیشنهاد دکتر روحانی به رفراندوم هسته‌ای رسید.


در اینجا باید پرسید که آیا برگزاری همه‎پرسی هسته‌ای از مردمی که 36 سال مقاومت در برابر ابرقدرت‌های جهانی را به سازش با استکبار ترجیح داده‌اند، تنها راه نجات دولت تدبیر و امید برای رهایی از فشار مطالبات عمومی است؟! مطالبات مردمی که به امید آینده‌ای درخشان‌تر همراه با اقتدار بیشتر به دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی خود رأی داده‎اند و موضع واحدشان در خصوص "حق مسلم" برخورداری از فنآوری صلح‎آمیز هسته‌ای بر کسی پوشیده نیست.

این درخواست رئیس جمهور در حالی طرح می‌شود که رهبر معظم انقلاب از آغاز مذاکرات همواره ضمن اعلام حمایت از دستگاه دیپلماسی، در مقاطعی از منتقدان دولت خواستند که سعه صدر بیشتری داشته باشند.

از دیگرسو، ملت شریف ایران و فعالان سیاسی با امید به وعده انتخاباتی دکتر روحانی مبنی بر اینکه "هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد، هم چرخ اقتصاد و معیشت مردم" از دولت نوپای یازدهم حمایت کردند تا با حفظ عزت ملی، شاهد رونق اقتصادی نیز باشند.

اما طرح این سخن از جانب رئیس جمهور که "آرمان و اصول ما به سانتریفیوژ وصل نیست" در کنار اظهارات دیگر، این نگرانی را به‎وجود می‌آورد که علی‌رغم حمایت‌های رهبر انقلاب و ملت شریف ایران از تیم مذاکره‌کننده، عده‎ای بر آن شده باشند تا چماق همه‎پرسی را لای چرخ سانتریفیوژها بگذارند!

حال آنکه به شهادت اکثر کارشناسان و نخبگان آشنا با روحیات استقلال‎طلبانه ایرانیان و با عنایت به رفراندوم‎های عملی همچون 22 بهمن، 9 دی، روز قدس و... نتیجه همه‎پرسی هسته‌ای از پیش روشن است و تنها مسئولیت دولتمردان را سنگین‌تر می‎کند.

در انتها بخشی از نظرات جالب توجه فارسی‎زبانان به پرسش‎های بی بی سی فارسی -که در صفحه توئیتر این رسانه انگلیسی منتشر شده- از منظرتان می‎گذر.

سند توئیتر بی بی سی

سند توئیتر بی بی سی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۱ - ۱۵ دی ۱۳۹۳
۰
۴
بااین حرفا مردم راقول نزنید چراازهمه پرسی واهمه دارید؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۳
۳
۰
رفراندوم معمولا جهت تغییر نظام یا استقلال یک بخش از یک کشور یا الحاق آن انجام می گیرد نه موضوعات کوچک و پیش پا افتاده . آ....
پاسخ
فرخ
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۳
۶
۰
همه پرسی این باشد که حسن روحانی بماند یا برود.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها