کد خبر: ۲۸۴۷۱۸
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۱۹ دی ۱۳۹۳
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از کاهش سهمیه سوخت 950 هزار وانت بارغیرفعال خبر داد و گفت: بزودی سهمیه این وانت بارها معادل خودروهای شخصی می‌شود.
حسین هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: یکی از سیاست‌های اصلی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت بر اساس تدابیر معاونت اجرایی رییس جمهور اجرای تمام مصوباتی بود که از سال‌های گذشته اجرایی نشده بود و این روند از سال گذشته در ستاد سوخت آغاز شده است.

وی افزود: اجرا نشدن برخی از این مصوبات بخصوص در حوزه کارت سوخت خودروهای حمل و نقل عمومی، کارت سوخت آژانس‌ها و موتورسیکلت‌ها باعث ایجاد بعضی سوء استفاده‌ها و رانت‌ها می شد که طبیعتا ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به سبب وظایف ذاتی خود با همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی اجرایی کردن مصوبات گذشته و ساماندهی کارت‌های سوخت را آغاز کرد.

وی تاکید کرد: در همین راستا 6 میلیون کارت سوخت ساماندهی، ابطال و اصلاح شد و از این طریق هفت میلیون و 300 هزار لیتر مصرف بنزین یارانه ای کاهش پیدا کرد.

هاشمی با بیان این که چهار جلسه در کارگروه ساماندهی مصرف بنزین به موضوع وانت بارها اختصاص پیدا کرد، ادامه داد: علی رغم این که وانت بارها سهم قابل توجهی در تعداد ناوگان ندارند، ولی سهم قابل توجهی در مصرف بنزین به خود اختصاص داده اند در حقیقت دو میلیون و 200 هزار وانت بار در کشور وجود دارد که حدود 16 درصد وسایل نقلیه کشور می شوند، در حالی که 30 درصد مصرف بنزین را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: این حجم بالای مصرف بنزین در حالی است که بخشی از این وانت بارها فعالیت عمومی ندارند و سهمیه دریافتی در جابجایی استفاده نمی شود و بخشی هم وانت بارهایی هستند که جنبه خصوصی دارند و توسط افرادی که استفاده خصوصی و صنفی شخصی می کنند به کار گرفته شده اند، در حالی که هدف این است که وانت بارهایی که در بخش جابجایی بار در شهرها و بین شهرها استفاده می شوند مشمول دریافت این یارانه بشوند.

سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد سوخت با اشاره به دو مصوبه ابلاغی ستاد هدفمندی یارانه ها در خصوص کاهش پنج میلیون لیتری مصرف بنزین و اصلاح سهمیه سوخت، اظهار کرد: وانت بارهای غیر فعال در سامانه هوشمند سوخت در موضوع وانت بارهای غیر فعال قرار می گیرند و یک میلیون و 250 هزار کارت سوخت هم در قالب کلاس فعال در سامانه هوشمند سوخت، سهمیه دریافت می کنند.

وی افزود: این 950 هزار وانت بار قبلا در فراخوان هایی که توسط وزارت کشور و اتحادیه های صنفی وزارت راه انجام شده شرکت نکرده اند، که در حال حاضر سهمیه متوسط یعنی 120 تا 240 لیتر در ماه دریافت می کنند بر اساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه ها این وانت بارها بزودی سهمیه خودروهای شخصی یعنی 60 لیتر در ماه را دریافت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی هایی که انجام شده کلیه مصوبات در حوزه وانت بارها تا پایان سال تعیین تکلیف و اجرایی می شود.

هاشمی ادامه داد: در فاز دوم از یک میلیون و 250 هزار وانت بار باقیمانده بر اساس گزارش های میدانی که به عمل آمده تعدادی در بخش حمل بار فعال نیستند اما سهمیه بالای وانت بار یعنی 200 تا 400 لیتر را دریافت می کنند که در فاز دوم با همکاری شهرداری ها و اصناف این وانت بارها که سهمیه بالا دریافت می کنند ولی در چرخه جابجایی بار فعالیت نمی کنند را شناسایی و کارت سوخت آنها معادل خودروهای شخصی یعنی 60 لیتر در ماه تبدیل می شود.

وی تاکید کرد: پیش بینی می کنیم از این محل حدود چهار میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین داشته باشیم. مطابق مصوبه ستاد هدفمندی یارانه ها باید بخش غیرفعال از دو سال پیش سهمیه سوخت معادل خودروهای شخصی دریافت می کردند که به تاخیر افتاده بود و بخش عمده ای از منابع کشور در این حوزه از بین می رفت. اما با توجه به رویکرد جدید ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مبنی بر اجرا شدن مصوبات گذشته این مصوبه نیز به زودی اجرایی می شود.

وی درخصوص اجرای فراخوانی مبنی بر اجرایی شدن این مصوبه گفت: برای فاز اول و تغییر سهمیه 950 هزار وانت بار هیچ فراخوانی نخواهیم داشت؛ اما برای فاز دوم احتمال انجام فراخوان وجود دارد که شیوه و برنامه های طرح نیز همزمان اعلام خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها