يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۸۴۹۰۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۲۰ دی ۱۳۹۳
در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار صورت گرفت:
مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار، شب گذشته در سینما فلسطین تهران برگزار شد.

به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار، ساعت 18:45 روز جمعه 19 دی ماه 1393 همزمان با سالروز میلاد نبی مکرم اسلام و امام جعفر صادق(ع) در سینما فلسطین تهران برگزار شد.

مراسم با قرائت آیاتی از سوره «محمد(ص)» توسط وحید جلیلی آغاز شد. پس از قرائت قرآن سرود ملی پخش و سپس کلیپی از سرود «محمد» که در دوران پیروزی انقلاب اسلامی در حسینیه جماران و در محضر امام خمینی(ره) اجرا شده بود پخش گردید.


نادر طالب زاده: عمار ویترین هنر انقلاب اسلامی است

نادر طالب زاده، اولین سخنران مراسم، ضمن اشاره به آینده روشن جشنواره مردمی فیلم عمار، گفت: جشنواره عمار هرچه که به طرف آینده می رود پرتو آن گسترده تر خواهد شد.

طالب زاده بحث امروز دنیا را بحث حقیقت و مواجهه با آن دانست و گفت: عمار مکمل همه جشنواره هاست و خودش شخصیت ویژه ای دارد. عمار واقعا تولد مبارکی بود که بعد از گذشت سی سال از انقلاب اسلامی اتفاق افتاد.

دبیر پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: عمار متعلق به کسانی است که دارای هدف هستند کسانی که انقلاب اسلامی را با هدفش می بینند، و کسانی که انقلاب اسلامی آنها را بیدار کرده است. عمار ویترین هنر انقلاب اسلامی است.

طالب زاده به نگاه داوران پنجمین دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: با داوران جشنواره که صحبت می کردم شور و شعفی ایجاد شده در آنها در اثر دیدن آثار، مشهود بود و این نشاندهنده این واقعیت است که هیچ جشنواره ای جایگزینی برای جشنواره عمار نخواهد بود و این ویژگی مختص حامیان حقیقت است.

بخش اول اهدای جوایز

اولین بخش اهدای جوایز با معرفی هیات داوران و کاندیداهای بخش های مستند تاریخ معاصر ایران،فتنه سال 88، نقد درون گفتمانی، اقتصاد مقاومتی، جنگ نرم، حرکت های خودجوش مردمی و بیداری اسلامی و جهانی  آغاز شد. از خانواده معظم شهدا و اعضای هیات داوران این بخش ها دعوت شد تا برای اهدای جوایز بر روی جایگاه حاضر شده و لوح افتخار و فانوس های جشنواره به برگزیدگان اهدا شد. ضمن اهدای جوایز این بخش ها برخی از کارگردانان که مورد تقدیر قرار گرفتند پشت میکروفن رفتند و صحبت مختصری با حاضران مراسم داشتند.

نخستین نفر بابک مینایی بود که با مستند "آسید مهدی" فانوس بخش مستند تاریخ معاصر ایران را به خود اختصاص داده بود، مینایی خطاب به حاضران در سالن گفت: باید اینجا یادی کنیم از جوانمرد شهید علی خلیلی که در امر به معروف و نهی از منکر در عصر حاضر تک بودند. مستندی که من ساختم در مورد امر به معروف در آن روزها بود، اما شهید خلیلی اسطوره امر به معروف در عصر حاضر هستند و جا دارد که با یک صلوات و فاتحه از ایشان یادی کنیم.

کارگردان بعدی سیدمحمدحسین میری بود، کارگردان مستند گام نهایی که اثرش در بخش نقد درون گفتمانی، فانوس جشنواره را برای او به ارمغان آورده بود، میری ضمن تشکر از دوستانش که در ساخت این اثر به او کمک کرده بودند گفت: هنوز آنقدر غیرت در وجودمان هست تا بین عزت کشور، استقلال کشور، خون شهدا و یک لقمه نان و یک مقدار یارانه نیاز به رفراندوم نباشد!

محسن زارعی سومین نفری بود که پشت میکروفون مراسم اختتامیه با حاضران سخن گفت، وی که با همکاری با "یاسر عرب" با ساخت اثر " ماهی ها در سکوت نمی میرند"، لوح افتخار بخش نقد درون گفتمانی پنجمین دوره جشنواره را به خود اختصاص داده بود، ضمن تشکر از برنامه راز به موضوع بحران سیستان و فقر مردمش اشاره کرد . زارعی در ادامه از پخش مستندش در شبکه های ماهواره ای که دیدگاه خوبی نسبت به انقلاب ندارند و بخصوص برخی شبکه های مجازی و ماهواره ای معاند خبر داد. وی ادامه داد: با همه نقدهایی که نسبت به جشنواره عمار و خیلی مسائل دیگر دارم، اما باید بگویم ما متعلق به این خطه، این جبهه و این خط هستیم و موضعمان را روشن می کنیم. شاید این موقعیت برای خیلی از هنرمندان جامعه ما پیش بیاید و در این شرایط پیش خودشان بگویند که خب خیلی خوب است هم در رسانه های داخلی از کار ما استقبال کردند و هم در رسانه های ماهواره ای. اما ما سکوت نمی کنیم و صریح می گوییم که ما متعلق به این خطه و جبهه ایم.

سید امیر جاوید که به نمایندگی از مجتبی غفوری، کارگردان مستند "زمین بعلاوه پنج درصد" به روی سن آمده بودخطاب به حاضران در سالن سینما فلسطین گفت: کار ما اولین خروجی موسسه جماران است. در جشنواره عمار بر خلاف دیگر جشنواره ها برای ما فرقی نمی کند که لوح افتخار بگیریم یا فانوس طلایی. صرف رقابت در جشنواره عمار برای ما افتخار است.

نفر بعدی که با حاضران در مراسم سخن گفت، محمدحسین بزرگی راد بود، که با ساخت مستند "ما اقتصاد دانیم" برنده فانوس بخش اقتصاد مقاومتی جشنواره شده بود. بزرگی خطاب به حاضران در سالن گفت: من در برنامه سینما مردم هم گفتم که دغدغه های ما دغدغه های دانشجویی است. من این جسارت و توانی که در مستند بود را از عمار گرفتم و مدیون عمار هستم.

مجید عزیزی، کارگردان مستند "آشنای دور" که در پنجمین دوره جشنواره برنده لوح افتخار بخش مستند بیداری اسلامی و جهانی شده بود، فیلمساز دیگری بود که با حاضران در مراسم اختتامیه صحبت کرد، عزیزی پس از دریافت لوح افتخارش گفت: من در 12 کشور مستندسازی کردم و به صراحت می توانم بگویم که چشم خیلی ها به این انقلاب است. وی با اشاره به اینکه مردم مستضعف جهان کاری به جریان های سیاسی داخلی ایران و آمدن و رفتن دولت های مختلف ندارند افزود: مراقب باشیم چهره ای که از کشورمان در ذهن مردم مظلوم و مستضعف جهان شکل گرفته است با حرف های نابجا خراب نشود و دیگر اینکه این انقلاب اسلامی بی نام خمینی(ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست.

هدیه ویژه ننه سکینه برای حاضران مراسم اختتامیه

پس از بخش اول اهدای جوائز برگزیدگان، کلیپی از ننه سکینه پخش شد و مجری برنامه اعلام کرد که برای پذیرایی ویژه مراسم اختتامیه، سرکار خانم سکینه جمشیدی همانگونه که در دوران دفاع مقدس برای رزمندگان سپاه اسلام نان می پخت، امروز برای رزمندگان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در جشنواره مردمی فیلم عمار نان پخته است.

در این اتفاق ویژه لقمه های نان و پنیری که ننه سکینه آماده کرده بود در سالن توزیع شد و خاطره ای ماندگار از این بانوی انقلابی کشور در اذهان عماری ها بجای ماند.

تقدیر ویژه از حاج صادق آهنگران

تقدیر از حاج صادق آهنگران با خواندن بخش هایی از زندگی نامه او توسط مجری برنامه آغاز شد. سپس کلیپی که برای مراسم پاسداشت وی تهیه شده بود در سالن پخش شده و در انتهای پخش کلیپ، حاج صادق آهنگران بر روی سن مراسم اختتامیه جشنواره فیلم عمار، به نوحه خوانی پرداخته و حاضران در سالن با نوای این مداح خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام به سینه زنی پرداختند.حاج صادق دقایقی شورانگیز به یاد دوران دفاع مقدس نوحه خوانی کرد و خاطراتی را که با نوای او درآمیخته بود دوباره زنده کرد.

پس از این برنامه، مجری مراسم از همه خانواده شهدای حاضر در مراسم درخواست کرد تا به جایگاه تشریف بیاورند و به برکت حضور آنان از حاج صادق آهنگران تجلیل صورت بگیرد.

مادر شهیدان خالقی پور به نمایندگی از خانواده شهدا گفت: روزی خواهد آمد که بنده و امثال بنده دیگر نیستیم، ولی همه یکپارچه در این جشنواره عمار شرکت خواهند کرد. وی در ادامه خطاب به حاج صادق آهنگران گفت: برادرم شنیدم که در زمان جنگ صدام برای سر شما جایزه تعیین کرده است، بنده بعنوان نماینده خانواده شهدا می گویم که همه ما خانواده شهدا آبرو گرو می گذاریم و دعا می کنیم که خدایا اگر روزی که صادق آهنگران می خواهد از دنیا برود خانم فاطمه زهرا علیها السلام سر ایشان را به زانو بگیرد و این تلافی جایزه ای باشد که صدام برای بریدن سر حاج صادق آهنگران تعیین کرده بود.

سپس مادر شهیدان جنیدی هدیه ویژه حاج صادق آهنگران که یک جلد کلام الله مجید بود به ایشان اهدا کرد.

سپس مجری برنامه از حاج صادق آهنگران می خواهد تا صفحه اول قرآن را تورق کند، همه حاضران با عکس العمل حاج صادق آهنگران، با شعف نگاه او و بوسه ای که بر صفحه اول قرآن می زند دریافتند که این هدیه ویژگی خاصی دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای، برای تقدیر از حاج صادق آهنگران در جشنواره مردمی فیلم عمار، قرآن نفیسی را اهدا نموده و در حاشیه آن این متن را مرقوم فرموده بودند:


بسم‌الله الرحمن الرحیم 

اهدا به آقای آهنگران با تجدید خاطرات شوق انگیز روزهای دفاع مقدس، سید علی خامنه‌ای

 صحبت های ماندگار حاج صادق آهنگران

حاج صادق آهنگران در ابتدای کلام برای طول عمر رهبر معظم انقلاب دعا کرد و گفت ما هرچه داریم از برکت شهدا و امام راحل عزیزمان است. این مداح با اخلاص اهل بیت از حاج حبیب الله معلمی یاد کرد و کسانی را که امروز در جبهه سامرا و حلب برای اعتلای تشیع و اسلام می جنگند را شایسته تقدیر دانست. همچنین از پدر و مادرش برای آنکه او را با لقمه حلال پرورش داده و با مسجد تربیتش کردند و از همسرش بخاطر صبر و استقامتش بخصوص در دوران هشت سال دفاع مقدس تقدیر نمود.

حاج صادق آهنگران از سختی روزهایی گفت که شب عملیات برای جوانان رزمنده نوحه خوانی می کرد و آنها کارت های جنگ شان را می آوردند تا حاج صادق امضا کند و بعد از عملیات اجسادشان را می آوردند گفت. از شهدایی که رفتند و او باقی ماند.حاج صادق در اخر خطاب به حاضران در مراسم گفت: از همه بیشتر باید از رهبر بزرگوارمان که جانم فدایشان باشد تشکر کنم. من نه اکنون که از همان زمان جنگ سینه چاک ایشان بودم.


ابوالقاسم طالبی نماینده هنرمندانی که از حاج صادق تقدیر کردند

ابوالقاسم طالبی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون ضمن حضور در مراسم پاسداشت حاج صادق آهنگران گفت: ما که نمی دانیم صادق آهنگران کیست؟ دیگران می دانند. اما چیزی که در مورد حاج صادق اهمیت دارد، آهنگران را شهرت نتوانست ببرد. ما که در هنر هستیم باید این را از حاج صادق بیاموزیم. حاج صادق به هرکجا که می رود، به مکه، کربلا، مشهد و هر جای دیگری مردم و جوانان دور او جمع می شوند با او سخن می گویند و از او امضا می گیرند. اما این شهرت هیچ وقت او را تحت تأثیر قرار نداد. مسئله حاج صادق فقط ولایت بود، خدا بود، راه امام حسین علیه السلام بود. اگر همه ما فقط همین را از حاج صادق آهنگران یاد بگیریم که شهرت ما را با خودش نبرد، ما برنده ایم.

طالبی در آخر صحبت هایش هم کنار حاج صادق آهنگران ایستاد و گفت: حاج صادق گفته است که در طول جنگ هر کس که با من عکس انداخت شهید شد، حالا من هم کنار ایشان عکسی می گیرم و انشاءالله تا سال بعد شهید می شوم!

پس از صحبت های ابوالقاسم طالبی، یکی از پدران شهدا، شعری که پیرامون شهدای جنگ تحمیلی و جشنواره عمار سروده بود برای حاضران در سالن قرائت کرد.

اهدا جوایز بخش داستانی
در بخش دوم اهدا جوایز، برگزیدگان بخش های داستانی کوتاه، نیمه بلند و بلند پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار بر روی سن آمدند. در این بخش هم اعضای هیات های داوران و خانواده های معظم شهدا روی جایگاه آمده و برگزیدگان، لوح افتخار و فانوس جشنواره را از دستان با برکت ایشان دریافت کردند.

خانم پروانه معصومی که برای بازی در فیلم داستانی کوتاه "اشک مادر" فانوس بازیگری در بخش فیلم داستاتنی کوتاه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار را دریافت کرده بود گفت: این روزهای با سعادت را تبریک عرض می کنم. من دو بار جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره فیلم فجر برنده شده ام. اما امروز احساس می کنم که با گرفتن این جایزه خیلی خوشحال هستم.

حسین دارابی که با ساخت فیلم داستانی "علمک" برنده لوح افتخار کارگردانی بخش داستانی کوتاه پنجمین دوره جشنواره شده بود گفت: انشاءالله که سر هیچ کدام از ما به این علمک ها برخورد نکند و خداوند سایه روحانیت متعهد را از سرما کم نکند.

محمدرضا خرمندان، که به خاطر ساخت اثر "بچه و مرد" برنده لوح افتخار بخش فیلم داستانی کوتاه پنجمین دوره جشنواره شده بود ضمن اشاره به کار خوب جشنواره عمار در اهدای دستکش دستبافت خانم عصمت ملکیان به مسعود ده نمکی، گفت: دوست داشتم پیشنهاد بدهم که در کنار هر فانوس جشنواره یک عدد از همین دستکش ها را هم هدیه بدهید، اما دیدم تعداد فانوس ها خیلی زیاد است و دلم برای ننه عصمت سوخت. لذا پیشنهاد می کنم که حداقل در چهار بخش اصلی برای برکت کار 4 دستکش دستبافت ننه عصمت هدیه شود که این جریان دستکش برای رزمندگان را فراموش نکنیم.

به محض ارائه این پیشنهاد از سوی خرمندان، دبیرخانه جشنواره عمار با طی پیامی که توسط مجری برنامه خوانده شد با این پیشنهاد موافقت کرد.

روح الله اکبری که با ساخت "برای هانا" فانوس بخش داستانی نیمه بلند پنجمین دوره جشنواره را به خود اختصاص داده بود گفت: بار اول است که در جشنواره عمار شرکت می کنم، در جشنواره های زیادی هم جایزه گرفتم، این جایزه برای من ارزش دیگری داشت.

مسعود تک آور، کارگردان فیلم داستانی بلند "سایه بان" که برنده لوح افتخار بخش داستانی بلند جشنواره شده بود، ضمن تشکر از عوامل ساخت فیلمش، یک پیشنهاد مطرح کرد: ای کاش اجازه بدهند که زندگی حاج صادق آهنگران بصورت فیلم سینمایی درآید. وی در ادامه از خانواده شهدا خواست تا وساطت کنند تا حاج صادق این موضوع را قبول کند و حاج صادق هم پذیرفتند.

رونمایی از جدید ترین اثر حامد زمانی

پایان بخش برنامه های مراسم اختتامیه، رونمایی از قطعه "و تازه اول عشق است" حامد زمانی بود. این قطعه با موضوع رویش های هنری بعد از فتنه سال 88 ، با شعری از نعمت الله سعیدی و حامد زمانی، تنظیم امید رهبران و آهنگسازی حامد زمانی تهیه شده بود در این مراسم رونمایی شد.





نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها