امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۸۶۶۳۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۲۵ دی ۱۳۹۳
بازتاب روز اول مذاکرت ژنو در رسانه های جهان:
از گفتگوهای ظریف و کری که ابتدا پنج ساعت و سپس 90 دقیقه به صورت قدم زدن در فضای آزاد صورت گرفت خبر قطعی وجود ندارد.این مذاکرات دو جانبه باز هم به صورت محرمانه و بدون حضور خبرنگاران صورت گرفتند./ رویترز اما با حساس عنوان کردن روابط ایران و امریکا و پرداختن به موضوعات بی ارتباط به مسئله ی هسته ای سعی کرد باز هم بار روانی بر طرف ایرانی را بیشتر کند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، در جریان دیدار و مذاکره دو جانبه ایران و امریکا در سطح وزرای امور خارجه، بی بی سی به نقل از محمدجواد ظریف نوشت: ”این گفتگوها به منظور زمینه سازی برای رسیدن به توافق نهایی انجام می گیرد. و قطعا تکیه بر موضوعاتی که ما را به هم نزدیک می کند بسیار مهمتر از مسائلی است که ما را از هم دور می کند."

ظریف و کری روز چهارشنبه و پیش از آغاز گفتگوهای چند جانبه با هم دیدار و گفتگو کردند. جان کری نیز پیشتر اعلام کرده بود: ”اکنون ما [ایران و امریکا] در نقطه ای قرار داریم که بسیاری از مسائل مطرح و درک شده اند." بی بی سی در ادامه نوشت: سران کشورهای ایران و گروه پنج به علاوه ی یک امروز (پنجشنبه) با هم دیدار خواهند کرد و اصلی ترین موضوعاتی که قرار است در این نشست مطرح شوند، حد و محدوده ی غنی سازی اورانیوم توسط ایران، و چگونگی و حد سرعت برداشتن تحریم ها توسط امریکا و سازمان ملل خواهند بود.



بی بی سی در ادامه با اشاره به اظهارات دکتر حسن روحانی نوشت: ”رئیس جمهور ایران اخیرا به صورت علنی پیشنهاد کاهش سطح غنی سازی اورانیوم را داده بود و مدعی شده بود این کاهش، به معنی سازش بر سر اصول ایران نیست." اشاره به این اظهارنظر دکتر روحانی در این مقطع و در آستانه ی دور جدید مذاکرات، در راستای توطئه ی اخیر رسانه های غربی صورت می گیرد که سعی دارند فشار را بر طرف ایرانی افزون کرده و تا انعطاف پذیری ایران در مذاکرات را بیازمایند. یکی دیگر از موضوعاتی که در گفتگوهای بین ظریف و کری مطرح شده است پیشنهاد ایران با مضمون میدان دادن بیشتر به روسیه برای ایفای نقش در روند حل و فصل پرونده ی هسته ای ایران است.

رویترز اما با حساس عنوان کردن روابط ایران و امریکا و پرداختن به موضوعات بی ارتباط به مسئله ی هسته ای سعی کرد باز هم بار روانی بر طرف ایرانی را بیشتر کند. این خبرگزاری درخصوص این گفتگوها نوشت: ”همزمان با این مذاکرات، وندی شرمن و عباس عراقچی هیئت های خود را همراهی می کنند تا در گفتگوهای امروز (پنجشنبه) و سپس یکشنبه در گفتگوهای اصلی ایران و 1+5 مواضع خود را مطرح کنند.

اما به نتیجه رسیدن یا نرسیدن این گفتگوها در حالی مورد پرسش است که شهروندان امریکایی در دادگاه افراطی انقلاب اسلامی محکوم می شوند!" رویترز در ادامه گریزی نیز به ناآرامی های فرانسه و اهانت به ساحت مقدس پیامبر (ص) زد و با ادعای تاثیر گذاشتن این حوادث بر مذاکرات نوشت:”البته جواد ظریف پیشتر اظهار داشته بود گفتگوی قاطع و جدی با غرب زمانی راحت تر خواهد شد که به حساسیت های مسلمانان احترام گذاشته شود.

وی در ادامه افزود: ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم گفتگوهای جدی بین طرفین صورت گیرد و در عین حال به مقدسات و ارزش های یکدیگر بی احترامی کنیم. این در حالی است که اکثر کشورها، اقدام نشریه ی فرانسوی را مصداق آزادی بیان در مطبوعات می دانند و خشم مسلمانان را بیجا می دانند."

حال باید دید ایران با دولت هایی که یا در به وجود آمدن داعش دست دارند و یا از توهین به مقدسات مسلمانان حمایت می کنند چگونه معامله می کند. از گفتگوهای ظریف و کری که ابتدا پنج ساعت و سپس 90 دقیقه به صورت قدم زدن در فضای آزاد صورت گرفت خبر قطعی وجود ندارد.این مذاکرات دو جانبه باز هم به صورت محرمانه و بدون حضور خبرنگاران صورت گرفتند.

اگرچه مهلت برای رسیدن به توافق تمدید شده است اما هر ضرب الاجلی سرانجام به انتها خواهد رسید. باید دید اصرار کدام طرف بر اصول خویش بیشتر خواهد بود تا طرف مقابل را وادار به انعطاف کند! البته متاسفانه و مانند دفعات پیش، دولت به دلایلی که چندان قانع کننده به نظر نمی رسد خودزنی کرده و همانطور که اشاره شد، کاهش سطح غنی سازی را نافی اصول جمهوری اسلامی ندانست!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۸
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
ROMANIA
۱۵:۲۸ - ۲۵ دی ۱۳۹۳
۶
۸
اولین بار این احمدی نژاد بود که برای اوباما پیام تبریک فرستاد و باب گفتگوی دوستانه را باز کرد . البته در آن زمان ، سایت 598 و سایر نیروهای ارزشی هیچ اعتراضی نداشتند .
پاسخ
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۳۰ دی ۱۳۹۳
چقد بی انصاف هستین و چقد راحت واقعیت ها رو فراموش می کنین
نامه ی احمدی نژاد دوستانه بود؟؟؟؟؟؟
خجالت نمیکشین با این دروغهاتون؟

محض اطلاعتون نامه ی احمدی نژاد نه تنها دوستانه نبود بلکه تحقیر کننده بود

البته این عادت شماهاست که تمام کارهای مثبت دولت قبل رو منفی جلوه میدین که ذهن ها رو از مسائل زننده ی دولت تدبیر منحرف کنین

متاسفم براتون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۳
خانم فاطمه . منظورم نامه تبریک احمدی نژاد به اوباما در سال 87 برای انتخاب او به ریاست جمهوری امریکاست . شاید شما نامه احمدی نژاد به بوش را میگویید که البته آنهم تحقیر آمیز نبود .
ایرانی
ROMANIA
۲۰:۱۵ - ۲۵ دی ۱۳۹۳
۵
۳
یا حیدر
این عمار این مالک این سلمان
قدم بردار
قدم آهسته بردار
قدم با که برمیداری
مراقب باش با ثانیه های اندک زندگی خود همراه با معاویه و عمروعاص و حرمله و یزید و شمر و هزاران کافر دیگر نباشی
بیا و درون خانه خود با جوانانی گام بردار که مثل یاران حسین عشق به ولی خود دارند
خنده را خرج عزیزان خود نما که چشم به آرمان های امام دارند.مراقب باش که رفتاری ننمایی که آینده در صف توابین قرار بگیری یا مورد ملامت و سرزنش و ...
بیا و در کنار مزار شهدای میهنت شهدای آرمانهایت باش و قدم بردار
دلت را با دل شهدای هسته ای پیوند بده که زمانی در آزمایشگاه ها به موفقیت رسیده بودند و آرزوی فتح آرمان های بزرگ ملت و رهبری داشتند
قطره دریاست اگر با دریاست
ورنه قطره قطره و دریا دریاست
پاسخ
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۵ - ۲۵ دی ۱۳۹۳
۵
۳
زخمی که پیامبر اسلام از خیانت امثال طلحه و زبیر بعد از او برداشت در مقابل زخم پیامبر در زمان حیاط مبارکش ئ در جنگها برداشته قابل قیاس نیست...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۳
۸
۴
قدم زدن با شیطان!!!!
پاسخ
ناشناس
-
۱۹:۵۲ - ۲۶ دی ۱۳۹۳
۹
۸
بابا جمش کنید فقط بلدید ایراد بگیرید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۳
اشتباهی مثبت دادم
علی اصغر کوثری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۷ - ۲۶ دی ۱۳۹۳
۷
۶
واقعا غیرت دینی برخی کجا رفته؟
پاسخ
sssss
ROMANIA
۱۶:۵۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۳
۳
۲
بله,,,مسئولان کشور اینطوری ... میکنند؟؟/
پاسخ
محمد
FRANCE
۲۱:۵۵ - ۲۷ دی ۱۳۹۳
۶
۴
سلام:
شاید ظریف یک جوری میخواهد بگوید که :
اقای کری درست است که ما گفتیم که آن مرد رفت ، اما آن موقع نمیدانستیم که میلیون ها از آن مرد در ایران هستند و مسائل را زیر نظر دارزند .
پاسخ
یک دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۳
۴
۳
باید جهان اسلام، کالاهای فرانسوی و اروپایی را به جرم جسارت به خاتم الانبیاء(ص) تحریم کنند. اینها فقط به فقط با تهدید دنیایشان عقب نشینی می کنند ایشان حرف منطق را اصلا درک نمی کنند. چون به دلیل کفرشان، عقل صحیح از آنها گرفته شده است. دنیا همه چیز آنهاست اگر آن به خطر بیفتد عقب نشینی می کنند.
پاسخ
عبد الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۱ - ۲۷ دی ۱۳۹۳
۵
۳
تحریم کالاهای فرانسوی و اروپایی راهکار مقابله با اهانت به رسول الله(ص)
باید جهان اسلام، کالاهای فرانسوی و اروپایی را به جرم جسارت به خاتم الانبیاء(ص) تحریم کنند. اینها فقط به فقط با تهدید دنیایشان عقب نشینی می کنند ایشان حرف منطق را اصلا درک نمی کنند. چون به دلیل کفرشان، عقل صحیح از آنها گرفته شده است. دنیا همه چیز آنهاست اگر آن به خطر بیفتد عقب نشینی می کنند.
پاسخ
داود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۳
۴
۴
5+1 یک بازی سیاسی است.اونا دوست دارن ما دنبالشون بریم.به نظر من اگر ایران کار خودش را انجام دهد و به خواستهای انها تن ندهد به مانند چین و هند ما زودتر به اهدافمان میرسیم
پاسخ
سرباز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۴ - ۲۹ دی ۱۳۹۳
۳
۳
شک نکنید " رقص با گرگ" چون فنا شدن ندارد!.
آنان که با حامیان هتاکی به رسول اکرم (ص) لبخند"ژوکن" تحویل می دهند محکوم به شکستند چون این سنت خداست که دست دوستی دادن به فاسقین و قدم زدن در ایامی که نبی خدا هتک می شود،به هر بهانه ای هم که باشد بالاتر از " عزت و عظمت رسول خدا ص" نیست و محکوم ....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۳
۳
۳
از دولت روح .... اشمی توقع بیشتری نیست
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
۳
۴
در يكسال و نيم اين همه دست او رد و عزت و پيرو زي ديپلماتيك براي جمهو ري اسلامي انچنان كه در هنگام راي اعتماد رييس مجلس چنان شادمان تمجيد از سخنان و زير خارجه مي كند كه اقا شما علاو ه بر سياست خارجه در سخن راني هم فو ق العاده ايد و وي كه مي گفت دو لت قبلي مرا با انهمه تحربه بالاي سياسي و مهارت از كار بر كنار كرد در همين چند ماه پيش ايشان نيز ان اقا تا ييد مي كردند كه راه درستي ديپلماسي مادر مذاكرات در پيش گرفته بله حا صلش اين است و لا غير اند كي صبر كه سحر نزديك است
پاسخ
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۳
۰
۰
برای دین واعتقادات بعضیها باید گریست....واقعا:
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها