يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۸۷۶۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۲۹ دی ۱۳۹۳
عراقچی:
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار داشت: مذاکرات کند و فرسایشی پیش می‌رود چون کارپیچیده‌ای است؛ نباید انتظار یک پیشرفت سریع داشت؛ هنوز با اختلافات عمیقی روبرو هستیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «نسیم»، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته‌ای در پایان این دور از مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 اظهار داشت: مذاکرات روند کند را در حال طی کردن است و شاید کندتر از آنی که تصور می‌شد یا خیلی‌ها تصور می‌کنند باشد؛ علت آن نیز مشخص است ما مذاکرات سخت و پیچیده ای داریم موضوعات بسیار متنوعی مطرح است که هر کدام به شاخه های مختلفی تقسیم می‌شود و هرکدام از سابقه طولانی برخوردار است.

عراقچی با بیان اینکه موضوع هسته ای از موضوعاتی است که در طول ده یازده سال گذشته تقریبا یکی از موضوعات اول جهانی بوده است گفت: نظام گسترده تحریم ها برای آن در شورای امنیت و اتحادیه اروپا ایجاد شده است و از آن طرف برنامه ایران نیز در سطوح مختلف پیشرفت کرده است و در مجموع ما را با صحنه ای مواجه کرده است که مولفه‌های بسیاری را در آن مطرح است.

وی افزود: هرکدام از این مولفه‌ها ارزش خود را دارد که در روند مذاکراتی باید مورد توجه قرار گیرد، دیدگاه‌های طرفین نسبت به هرکدام از اینها متفاوت است و اختلاف نظرها زیاد است؛ برای همه اینها باید راه حل پیدا کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته‌ای با اشاره به اینکه تمامی موضوعات هسته‌ای به هم مرتبط است گفت: یعنی شما ممکن است در مورد یکی راه حل پیدا کنی و اما زمانی که در مورد موضوع دیگری کار می‌کنید این موضوعات نیز تحت تاثیر قرار گیرد و همه این مضوعات به هم مرتبط است.

وی با تشبیه مذاکرات به مکعب روبیک گفت: اینگونه نیست که وقتی شما مهره ای را بر سرجای خود می گذاری ان مهره سرجای خود بماند؛ وقتی دیگر مهره ها جابه جا می کنی این مهره ها نیز جابه جا می شود و لذا مذاکرات شکل پیچیده و فنی به خود گرفته است و هم از بعد تکتیکی و بحث های ریز مربوط به فناوری هسته‌ای پیچیده است.

عراقچی با بیان اینکه از سوی دیگر کشورهای مقابل ما نیز واحد نیستند و ما با 6 کشور به اضافه تشکیلات اروپایی در حال مذاکره هستیم افزود: اینگونه نیست که اینها همه داری موضع واحد باشند و همه آنها باید مواضع خود را یکسان کنند؛ در بعضی از موارد دیدگاه های انها با هم اختلاف دارد که موضوع پیچیده ای را در مقابل ما قرار داده است که حل و فصل کردن آن واقعا کار آسوده ای نیست .

وی با تاکید براینکه پیچیدگی مذاکرات هسته ای به معنای غیر ممکن بودن آن نیست گفت: حتما رسیدن به توافق ممکن است ولی سخت است؛ به اراده واقعی در طرفین احتیاج دارد که به اعتقاد من این در طرف ایرانی و طرف مقابل وجود دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته‌ای ادامه داد: مذاکرات احتیاج به حسن نیت دارد که طرف ایرانی همواره با حسن نیت وارد مذاکرات شده است و اگرچه ما حواسمان به ترفندهای طرف مقابل کاملا هست اما با حسن نیت وارد شده‌ایم و اگر طرف مقابل نیز حسن نیت داشته باشد امکان پیشرفت خیلی بیشتر خواهد.

عراقچی با اشاره به اینکه مذاکرات هسته ای احتیاج به ممارثت دارد گفت: به هرحال باید در مورد هرکدام از موضوعات بحث کرد و در مورد هر کدام شاید ساعت ها بحث شده است، بحث ها تکراری است ولی باید دوباره تکرار شود؛ طرفین مکررا به مواضع گذشته و راه حل‌ها خود باز می گردند و واقعا بحث‌ها ممارثت زیادی می خواهد.
وی با بیان اینکه بحث‌هایی حالت فرسایشی به خود نیز گرفته است افزود: همه اینها را که کنار هم بگذاریم با یک حالت فرسایشی روبرو هستیم و نباید هم انتظار داشته باشیم که پیشرفت سریعی صورت گیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته‌ای با اشاره به این دور از مذاکرات افزود: زمانی که ما در یک جلسه یا مثلا یک دور از مذاکرات که سه چهار روز هم ادامه دارد، مذاکره می کنیم؛ هر روز ساعت‌ها مذاکره صورت می گیرد یا در سطح دو وزیر، معاونین و یا کارشناسان که بسیار مفصل تر است؛ وقتی جمعبندی می کنیم می بینیم هنوز در جای خود هستیم یا در یک جاهایی مقداری رفته ایم جلو یا کمی عقب برگشته ایم.

وی افزود: مذاکرات حرکت مستمری است، ما در مجموع نمی توانیم بگوئیم ناامید هستیم؛ به هر حال تعریف یک دیپلمات این است که همیشه باید امیدوار باشد و همیشه باید نگاه رو به جلو داشته باشد و سعی کند با تدابیر مختلف موانع را بر دارد از این جهت ما امیدوار هستیم و کماکان به تلاش خود ادامه می دهیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: سختی و مشکلات نیز اینگونه نیست که ما را ناامید کند، به هرحال ما سعی می کنی اختلافات را در طول مذاکرات هرچقدر که می توانیم کمتر کنیم؛ در عین حال نیاز است مقداری تانی بیشتری وجود داشته باشد ما هنوز با اختلافات گسترده ای روبرو هستیم و هنوز در برخی از موضوعات اختلافات بسیار عمیق و گسترده است و هنوز نیاز داریم که بین این فاصله‌ها پل بزنیم و فاصله‌ها را نزدیک کنیم

وی با بیان اینکه طبیعی است که هر طرف مذاکره کنند سعی می کند تمام ابزارهایی که در دست دارد را به کار بگیرد گفت: این امری طبیعی است و هر طرف سعی می کند در هر حوزه ای هر ابزاری که دارد را به کار بگیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده تصریح کرد: ما در طول یک سال گذشته و به اعتقاد من در 10 سال گذشته که با کشورهای غربی در گیر موضوع هسته ای بوده ایم این موضوع را در عمل ثابت کردیم که استفاده از ابزار فشار، تهدید و تحریم در برابر ایران جوابگو نیست و این ابزارها نمی تواند ایران را وادار کند که از حق خود صرف نظر کند یا در مذاکرات نرمش نشان دهد.

وی با بیان اینکه ما البته به زبان منطق جواب و راه حل های عقلانه و عادلانه پاسخ می‌دهیم گفت: ولی هیچگاه به زبان زور و تهدید و تحریم جواب نداده ایم و جواب نخواهیم داد این را در یک سال گذشته نشان داده ایم و ملت ایران در طول 10 سال گذشته نشان داده است و ما به همین روند ادامه خواهیم داد.

عراقچی با اشاره به اینکه فکر می کنم طرفهای مقابل ما نیز از بکار گیری ابزارهای زور و تهدید ناامید شدند گفت: آنها سعی می‌کنند در روند مذاکرات نیز با زبان احترام صحبت کنند؛ می‌دانند که هیات ایرانی به هیچ وجه به زبان تحریم و تهدید جواب نمی‌دهد و می‌دانند هیات ایرانی به هیچ وجه استفاده از زبان تحریم و تهدید جواب نمی‌دهد و به هیچ وجه استفاده از زبان تحریم و تهدید و یا فشار به روشهای مختلف را تحمل نمی کند.

وی تاکید کرد: ما هیچ ابایی نداریم که در صورت افزایش فشارها میز مذاکره را ترک کنیم و هیچ ابایی نداریم که در مقابل زبان تهدید با زبان متقابل صحبت کنیم و ما در مقابل هرگونه فشاری به صورت متقابل پاسخگو بوده‌ایم و هیچگاه اجازه ندادیم که کسی بخواهد عزت و احترام ملت ایران را در طول مذاکره خدشه‌دار کند؛ این منش ما بوده است و در طول مذاکره نیز همینگونه ادامه خواهیم داد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده در پایان خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم طرف مقابل ما نیز به این نتیجه رسیده‌اند و سعی می‌کنند از این ابزارهایی که هیچ کاربردی ندارد استفاده نکنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
alireza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۳
۲
۲
شوخی نکن با مردم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۳
۷
۳
إن شاءالله که اینطور باشد... آمریکا چند بار باید سوء نیت خود را نشان دهد تا برخی مسئولین باور کنند مذاکره با شیطان بزرگ فایده ندارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
باتوانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۳
۸
۰
خداوند آخر عاقبت همه ما را ختم به خیر فرماید.!
پاسخ
سید عباس
ROMANIA
۰۹:۵۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۳
۶
۳
به نظر من وقتی وزارت خارجه در پی اهانت به پیامبر اسلام از ترس واکنش گروه 5+1 هیچ موضع اعتراضی نمیگیرد.آنها هم این حرف آقای عراقچی را فقط یک... تعبیر خواهند کرد
مگر از ناحیه رهبری یا مجلس یا مردم برای آنها خط و نشان کشیده شود
پاسخ
سید
ROMANIA
۰۹:۵۲ - ۳۰ دی ۱۳۹۳
۵
۰
چرا پیغام منو نگذاشتین
پاسخ
عاشق رهبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
۱
۰
سلام حق مردم ایران است اینجور رییس جمهوری داشته باشند.اصلا شیخ را چه به ریاست جمهوری مگرکم ادم متخصص دراقتصاد وسیاست داریم که یک روحانی باسواد حوزوی رییس جمهور شود
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها