امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۸۷۶۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۰۹ آذر ۱۳۹۰
روابط ایران و انگلستان در طول تاریخ شاهد فراز و فرودهای متعددی بوده است.
به گزارش 598 به نقل از خبر، روز گذشته تعدادی از دانشجویان وارد سفارت انگلستان در تهران شدند. این اقدام با واکنش های جهانی روبرو شد. اما این نخستین باری نبود که عده ای قصد ورود و تسخیر سفارت انگلیس را داشته باشند. مردم تهران و به خصوص کسانی که حوالی خیابان فردوسی و نزدیکی ساختمان سفارت انگلستان زندگی می کنند، می‌ دانند که سال‌هاست که دور تا دور این سفارتخانه سیم خاردار و حفاظ‌های ویژه کشیده شده است. علت آن هم این است که هرباری که دولت انگلستان موضعی ضد ایرانی در مجامع بین المللی اتخاذ می‌کند، عده‌ای مقابل سفارت تجمع کرده و شعار می دهند که غالبا در انتها، این تجمعات به پرتاب سنگ و مواد آتش‌زا می انجامد.
اما روابط دوکشور همواره به این شکل نبوده است. اگرچه بعد از انقلاب اسلامی در کشورمان تقریبا در حدود 8 سال بریتانیا سفارت خود در ایران را بسته نگه داشت، اما پس از آن روابط به سمت بهبودی رفت تا جایی که در سال 78 برای نخستین بار انگلستان برای ایران سفیر تعیین کرد و در سال 80 نیز جک استراو به ایران سفر کرد تا نخستین وزیر خارجه انگلیسی باشد که به ایران پس از انقلاب سفر کرده است.
اما روابط دو کشور هنوز گرم نشده، سرد شد. مواضع دولت انگلستان در قبال فعالیت هسته ای ایران، سبب شد که در سال 83 عده ای از دانشجویان در مقابل سفارت این کشور تجمع کنند. در همان سال، 8 سرباز انگلیسی به جرم ورود غیرقانونی به آب های ایران دستگیر می شوند. اقدامی که چند سال پس از آن و در دولت نهم هم تکرار می شود و اینبار 15 دریانورد انگلیسی دستگیر می شوند. تقریبا از این مقطع روابط سیر نزولی پیدا می کند.
در ادامه جدول روابط دوکشور پس از جنگ جهانی دوم تا کنون را به نقل از دیپلماسی ایرانی بخوانید:
سال
اقدام
1941
ایران اعلام کرد که در جنگ جهانی دوم بی طرف می‌ماند. اما انگلیس و روسیه ایران را اشغال کرده و رضا شاه را از قدرت پایین کشیدند. نیرو‌های انگلیس و روسیه در سال 1946 ایران را ترک کردند.
1950
مصدق به عنوان نخست وزیر ایران پس از علی رزم‌آرا تعیین شد. وی در سال 1951 تلاش کرد شرکت نفت ایران تحت کنترل انگلیس را ملی کند اما لندن در مقابل این اقدام ایستادگی کرد.
1953
محمد مصدق، نخست وزیر وقت به دنبال کودتای تحت حمایت آمریکا و انگلیس برکنار شد.
1955
سازمان معاهده مرکزی با شرکت انگلیس، ایران،‌عراق، افغانستان، ترکیه به منظور مقابله با نفوذ جماهیر شوروی سابق راه ‌اندازی شد.
1979
به دنبال انقلاب اسلامی،‌انگلیس سفارت خود در ایران را تعطیل کرد.
30 آوریل – می 1980
6 نفر به سفارت ایران در انگلیس حمله کرده و 22 کارمند سفارت را به گروگان گرفتند. نیروی ویژه انگلیس وارد عمل شد و 5 نفر از گروگانگیران کشته شدند. 19 گروگان آزاد شدند اما یکی از آنها کشته شد و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند.
1988
سفارت انگلیس در تهران بازگشایی شد.
فوریه 1989
ایران فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد و روابط دیپلماتیک تهران – لندن کاهش یافت.
1991
به دنبال آزادی تری ویت، که در لبنان برای بیش از 5 سال اسیر بود،‌ روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس بهبود یافت.
1992
4 دیپلمات ایرانی به اتهام تلاش برای قتل سلمان رشدی از انگلیس اخراج شدند.
سپتامبر 1998
پس از اینکه ایران به طور رسمی موضوع سلمان رشدی و حکم قتل وی را کنار گذاشت، روابط با انگلیس در سطح سفیر ارتقاء یافت.
1999
انگلیس و ایران برای نخستین بار پس از انقلاب،‌ سفرای خود را در لندن و تهران تعیین کردند .
فوریه 2001
یکی از وزرای کابینه انگلیس به تهران سفر کرد و تعهد کرد که لندن به تهران در جهت مقابله با قاچاق مواد مخدر از افغانستان کمک می‌کند.
21 سپتامبر 2001
جک استراو به عنوان نخستین وزیر امور خارجه انگلیس پس از انقلاب اسلامی به ایران سفر کرد. هدف از این سفر ایجاد اتحاد با ایران در مقابل طالبان در افغانستان بود.
فوریه 2002
ایران دیوید ردوی را به عنوان سفیر انگلیس نپذیرفت و وی را جاسوس خطاب کرد.
سپتامبر 2003
آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نخستین بار در مورد فعالیت‌های هسته ای 18 ساله ایران که به طور محرمانه انجام می‌شد گزارش داد. به دنبال این گزارش شماری از کشور‌ها به خصوص آمریکا و انگلیس در مورد فعالیت های هسته ای ایران ابراز نگرانی کردند .
می 2004
معترضان در اعتراض به عملیات نظامی آمریکا و انگلیس در نزدیکی شهر‌های مقدس عراق در مقابل سفارت انگلیس در تهران تجمع کردند.
ژوئن 2004
انگلیس، آلمان و فرانسه قطعنامه ‌ای را در جهت محکومیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه دادند و چند روز بعد 8 سرباز انگلیسی به مدت 3 روز در ایران دستگیر شدند. جرم آنها ورود به آب‌های مرزی ایران با عراق اعلام شده بود.
مارس 2007
ایران 15 دریانورد انگلیسی را در شط‌ العرب که راهی مرز‌های آبی ایران و عراق بودند را دستگیر کرد. به دنبال این اقدام، بحرانی دیپلماتیک در روابط تهران – لندن ایجاد شد و این ملوانان در 4 آوریل آزاد شدند.
جولای 2008
گوردون براون در سخنرانی در پارلمان اسرائیل تاکید کرد که ایران راهی جز متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای و پذیرش درخواست مذاکره ندارد.
دسامبر 2008
محمود احمدی‌نژاد برای انگلیس پیام تبریک کریسمس فرستاد.
ژانویه 2009
کنسول‌گری انگلیس که از سال 1961 در ایران فعال بود، اعلام کرد که به دلیل فشار مقامات ایران بر کارمندانش، فعالیت خود را متوقف کرده است.
نوامبر 2011
پرس تی وی اعلام کرد 4 نفر که گفته می‌شوند تروریست‌ هستند و روابطی با انگلیس دارند در ایران دستگیر شده‌اند. البته وزارت امور خارجه انگلیس ارتباط این افراد با انگلیس را تکذیب و تاکید کرد که این اقدامی دیگر در جهت اتهام زنی به انگلیس است.
21 نوامبر 2011
انگلیس به دنبال انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های مالی را علیه بانک‌های ایرانی شامل بانک مرکزی اعمال کرد.
27 نوامبر 2011
مجلس ایران به اخراج سفیر انگلیس از تهران رای داد. روابط تجاری و اقتصادی با انگلیس نیز تضعیف شد.
29 نوامبر 2011
معترضان ایرانی به سفارت انگلیس در تهران با پرتاب سنگ، حمله کردند. وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که از این اقدام خشمگین شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها