أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۸۷۸۵۶
زمان انتشار: ۰۰:۵۶     ۳۰ دی ۱۳۹۳
تدلیس در فقه یعنی فریب دادن خریدار در معامله به گونه ای که عیب کالا را از او پنهان کنند. البته از دیدگاه فقها هر کار فریبنده ای موجب تدلیس نیست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز ؛ قرآن کریم در آیه ۷۱ سوره آل عمران خطاب به اهل کتاب به صورت توبیخی می فرماید که چرا حق و باطل را با هم مخلوط می کنید تا حق برای مردم آشکار نشود؟ مقصود آیه این است که شما در کتب خود صفات پیامبر اسلام (ص) به خوبی دانسته اید پس چرا به تصدیق او نمی پردازید؟ در سوره بقره می فرماید که آنها پیامبر اکرم (ص) را حتیاز فرزندان خود بهتر می شناختند ولی باز انکار می کردند.
در آیه ۷۱ سوره آل عمران می خوانیم:
«يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.»
«اى اهل كتاب! چرا حق را به باطل در مى ‏آميزيد و حقيقت را با اين كه مى‏دانيد پنهان مى‏ كنيد.»

 

سه نکته کوتاه:
* شارلی ابدو، نمونه پنهان کردن حق
این کتان حق را امروز هم به خوبی در اروپا و غرب مشاهده می کنیم. وقتی موج گرویدن به اسلام را در کشورهای خود دیدند و نسبت به منافع خویش احساس خطر کردند ابتدا داعش را پدید وردند تا چهره اسلام را خشن و غیر انسانی جلوه دهند و اکنون نیز سناریوی جدیدشان را در فرانسه پیاده نمودند تا حق در نظر مردم دنیا آشکار نشود.


** فریبکاری ممنوع!
تلبيس یعنی مشتبه كردن و كتمان حق؛ این کار نوعی فریبکاری است که در فقه با عناوین دیگری مانند تدلیس بیان شده است.
 

*** پنهان کردن عیب کالا
تدلیس در فقه یعنی فریب دادن خریدار در معامله به گونه ای که عیب کالا را از او پنهان کنند. البته از دیدگاه فقها هر کار فریبنده ای موجب تدلیس نیست. بسیاری از جلوه پردازیها و ظاهرسازیهای معمول در تجارت، مانند تزیین کالا یا لباس یا آرایش طرف عقد نکاح در حد متعارف که از نظر عقلا پسندیده است، موجب خیار فسخ معامله نمی شود، هرچند برخی فقها این کارها را مکروه دانسته اند. نمونه بارز تدلیس این است که شیر را چند روز ندوشند تا هنگام فروش پر و چاق تر نشان دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها