کد خبر: ۲۸۸۶۱۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
هاشمی رفسنجانی: اگر روزی هشت میلیون ، ده میلیون بشکه نفت عربستان سعودی و دو میلیون نفت کویت برای آمریکا ارزش اخم کردن به اسرائیل را ندارد شماها با چه امیدی با این کفتار درنده جهانی همکاری می کنید؟


رخدادهای ۲ بهمن ۱۳۶۰

چکیده

احمد توکلی سخنگوی دولت با اشاره به مشکلات سه سال ابتدایی پیروزی انقلاب گفت : این مصائب و مشکلات با تمام سختی هایش به هیچ وجه با آن سه سال پیامبر اکرم در شعب ابی طالب قابل قیاس نیست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی : در اسلام مردم باید از مواهب زمین استفاده کنند ولی این استفاده باید در یک سطح باشد ، اسلام به شدت با دو قطبی شدن جامعه مخالف است که قطب مستضعف در کنار قطب مستکبر قرار بگیرند.

اگر روزی ده میلیون بشکه نفت عربستان سعودی برای آمریکا ارزش اخم کردن به اسرائیل را ندارد شما ها با چه امیدی با این کفتار درنده جهانی همکاری می کنید؟

سخنگوی وزارت کشور سوریه گفت : امروز طی حمله غافلگیرانه ای به یک واحد گشتی سوریه از سوی اردن یک افسر سوریه کشته و یک نظامی دیگر نیز زخمی شدند .

توکلی : مشکلات امروز کشور به هیچ وجه با شعب ابی طالب قابل مقایسه نیست

نماز جمعه امروز تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد. پیش از خطبه های نماز جمعه احمد توکلی سخنگوی دولت طی اظهاراتی گفت : اگر غرب و رژیم اشغالگر قدس را پذیرفتی از تو راضی خواهند شد و تو را در تنگنا قرار نخواهند داد اما اگر نپذیرفتی همچنان تحت فشار هستی و هرگز آن ها از تو راضی نخواهند شد مگر از روش و دین خود دست برداری و به دین و روش و سیاست آن ها عمل کنی.

وی افزود : تنها دعوای این ها با انبیا هم فقط در این بود که پیامبران می گفتند امت باید واحد و متحد باشد و فقط راه خدا را برود و زیر بار زور هیچ ابرقدرتی سر فرود نیاورد.

توکلی همچنین با اشاره به مشکلات سه سال ابتدایی پیروزی انقلاب گفت : این مصائب و مشکلات با تمام سختی هایش به هیچ وجه با آن سه سالی که پیامبر اکرم در شعب ابی طالب با یارانش در تبعید و محاصره اقتصادی و اجتماعی بودند و بهترین عزیزان خود را از دست دادند قابل قیاس نیست.

نقد لیبرالیسم و سوسیالیسم در خطبه های هاشمی
پس از اظهارات توکلی سخنگوی دولت هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه تهران در رابطه با عدالت اجتماعی در اسلام گفت : امروز در دنیا سه سیستم اقتصادی مهم وجود دارد ، کاپیتالیسم یا سرمایه داری و سوسیالیسم که اوج آن کمونیسم و اقتصاد مختلط که معجونی است از سرمایه دایر و سوسیالیسم کشورهایی مثل آمریکا ، آفریقای جنوبی ، استرالیا و پاره ای از کشورها کاپیتالیسم خالصند کشورهایی مثل چین و شوروی و بلوک شرق سوسیالیسم هستند و کشورهایی مثل مکزیک و کانادا ، سوئد و ...بسیاری از کشورهایی از این قبیل این ها اقتصاد مختلط دارند یعنی هم دولت است و هم بخش خصوصی.

وی ادامه داد : اسلام را نه می توانیم بگوئیم سرمایه داری نمیتوانیم بگوئیم سوسیالیسم و نمی توانیم بگوئیم به این معنای موجود مکسید اکونومی ، البته همان طور که در قانون اساسی می دانید ما بخش خصوصی داریم ، بخش تعاونی هم داریم بخش دولتی هم داریم و یک چیزی غیر از این ها هم داریم بخش مردمی که در اقتصاد اسلام است مالکیت جامعه که غیر از مالکیت دولت است که یک نوع خاصی از اقتصاد است با هیچ یک از این سه جریان اصولی دنیا به طور کلی نمی خواند ولی با اقتصاد مختلط نزدیک تر است .

اسلام به دنبال آن است که مردم از لحاظ اقتصادی شبیه هم باشند
هاشمی در ادامه به تحلیل نظام اقتصادی مطلوب در اسلام پرداخت و گفت : در اسلام مردم باید از مواهب زمین استفاده کنند ولی این استفاده باید در یک سطح باشد ، اسلام به دنبال جامعه ای است که مردم در سطحی نزدیک به هم و حتی الامکان شبیه به هم از مواهب جهان استفاده کنند این هدف را تعقیب می کند به شدت با دو قطبی شدن جامعه مخالف است که قطب مستضعف در کنار قطب مستکبر ، قطب مسرف در کنار قطب محروم و ایجاد یک کانال وسیع بین مردم که یک نفر از گرسنگی بمیرد و یک نفر از سیری ...چنین چیزی را اسلام سخت مخالف است و هدف گیری اسلام به این است که حتی الامکان قشر متوسط جامعه را توسعه بدهد روزی که همه مردم چیزی شبیه به هم شوند که ما نه مسرف داشته باشیم و نه مستضعف .

انتقاد شدید هاشمی از سازمان ملل و حق وتو !

هاشمی در خطبه های دوم نماز جمعه امروز تهران نیز با انتقاد شدید از سازمان ملل به حق وتو پرداخته و اظهار داشت : یکی از زشت ترین و ظالمانه ترین و بی معناترین چیزهایی که امروز در دنیا وجود دارد همین حق وتویی است که در سازمان ملل به چند کشور مغرور و متکبر داده اند باید این مسئله تعقیب و حل شود ، آن روزی که جمهوری اسلامی فرصت پیدا بکند یکی از اهداف ما این است که این حق ظالمانه ای که این ها برای خودشان درست کرده اند را از آن ها پس بگیریم ، این چه معنا دارد؟ ملت ایران شاید همه ندانند شاید هم بدانند نمی دانم ، سازمان ملل را اول به عنوان جامعه ملل بعد سازمان ملل آمدند بعد از جنگ جهانی اول راه انداختند و بعد توسعه دادند و تقریبا همه کشورهای دنیا همان جا عضو هستند و آن ها پول می دهند و خرج آن جا را می دهند و یک جایی درست کرده اند تا نمایندگان مردم دنیا آن جا جمع بشوند و به روابط اجتماعی بین المللی رسیدگی بکنند ، به کارهای بد و خوبی که می شود و حقوق ضعفا را بگیرند هدف به صورت ظاهر این است.

هاشمی ادامه داد : البته باطن غیر از این است آن هایی که درست کرده اند فکر دیگری داشتند این سازمان هست البته تریبونی است که کشورها نمی توانند حضور نداشته باشند چون اگر آدم نباشد آن جا از این هم که هست بدتر می شود یعنی ظالمانه تر حرف می زنند و حقوق آدم در روابط بین المللی بیشتر پایمال می شود.

سوال هاشمی از کشورهای دارای حق وتو : شما پدر بزرگ ما هستید؟!

وی در ادامه به موضوع حق وتو پرداخته و گفت : شما با این لکه زشتی که بر دامن دارید و بر دامن سازمان ملل زده اید چطور خجالت نمی کشید که دم از عدالت اجتماعی و دمکراسی و حقوق خلق ها و اکثریت و از این نوع چیزها می زنید؟! چطور توجیه می کنید ؟ شما پدر بزرگ ما هستید؟! شما ولی ما هستید؟ حق ولایت را چه کسی به شما داده است ؟ از کجا آورده اید این حق را ؟

آمریکا دشمن کشورهای عربی
هاشمی در ادامه آمریکا را دشمن کشورهای عربی دانست و خطاب به سه کشور عربستان ، کویت و اردن گفت : آمریکا ثابت کرد که دشمن شما است یعنی آمریکا با نهایت پر رویی در مقابل شما که دامنتان را باز کرده اید و آمریکا را زیر دامن خودتان آورده اید در دامن خود نشانده اید و با نفتتان و با رایتان و با ارتشتان و با مردمتان دارید مصالح آمریکا را در منطقه حفظ می کنید شما به خاطر آمریکا دارید با جمهوری اسلامی می جنگید و با اسلام دارید می جنگید ، آمریکا دیگر با این پر رویی به شما گفت که من دشمن شما هستم.

آمریکا کفتار درنده جهانی

وی آمریکا را کفتار درنده جهانی خوانده و گفت : اگر روزی هشت میلیون ، ده میلیون بشکه نفت عربستان سعودی و دو میلیون نفت کویت و مجموعا روزی ۲۵ تا ۳۰ میلیون بشکه نفت دنیای اسلام برای آمریکا ارزش اخم کردن به اسرائیل را ندارد و ارزش یک تنبیه اسرائیل را ندارد شما ها با چه امیدی با این کفتار درنده جهانی همکاری می کنید؟(۱)

تجاوز اردن به خاک سوریه
سخنگوی وزارت کشور سوریه گفت : امروز طی حمله غافلگیرانه ای به یک واحد گشتی سوریه از سوی اردن یک افسر سوریه کشته و یک نظامی دیگر نیز زخمی شدند . این سخنگو افزود : عوامل مسلح اردنی که به خاک سوریه تجاوز کرده بودند با برخورداری از آتش نیروهای اردنی مستقر در طلعت جلیله در سوریه موفق به بازگشت به خاک اردن شدند. وی افزود : این حادثه زمانی روی می دهد که سوریه خود را برای مبارزه با نقشه های توسعه طلبانه اسرائیل آماده می کند . (۲)

پی نوشت:

۱- جمهوری اسلامی ۳ بهمن ۱۳۶۰ ، صفحه ۱۱ و ۱۲
۲- اطلاعات ، ۳ بهمن ۱۳۶۰ ، صفحه ۱۶
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها