يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۸۹۱۸۳
زمان انتشار: ۲۳:۲۶     ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
از تبریک نوروزی تا تمسخرهای ماهواره‌ها و چندرسانه داخلی؛
برخی از اهالی رسانه و همکاران چرخنده دوست دارند این اتفاق را ساده جلوه داده و با بیان اینکه او به وظیفه دینی اش عمل کرده است و این هنری نیست، چشم بر این تغییر زیبا و متعالی ببندند و به دیگران توصیه کنند که آنان نیز زیبایی یک تحول را نبینند و تلاش نکنند که الهام چرخنده های دیگری پا به عرصه بگذارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جهان نیوز - محمدجواد مشتهر: نیازی نیست عاشق سینه‌چاک سینما باشی تا نام «الهام چرخنده» برایت آشنا باشد. هر چند به نظر می رسد اساسا سینما و شهرت باهم گره خورده‌اند و به واسطه این صنعت پر هزینه و البته پردرآمد، این روزها شاهد رونمایی از چهره های جوان و تازه ای در سینمای ایران هستیم، اما به مرور زمان و با وقوع شماری از اتفاقات، برخی چهره ها خاص‌تر می شوند.

یکی خاص می شود مانند «گ.ف» که پا بر روی تمامی ارزش های اخلاقی و انسانی می گذارد و از این راه به شهرت می رسد و خود را مضحکه حامیان سابقش می کند و دیگری «خاص» می شود به واسطه بازگشت به ارزش‌های اخلاقی و قرار گرفتن در مسیر قرآن و اهل بیت(ع).

یکی به «برهنگی» و «غرب زدگی» شهره می شود و دیگری به «حجاب» برتر و «زهرایی» شدن.

الهام چرخنده کیست؟

الهام چرخنده، زاده ۱۳۵۷ بازیگر سینما و تلویزیون است. وی که سابقه تحصیل در رشته معماری دارد، فعالیت های هنری خود را با تدریس طراحی و نقاشی در اصفهان پی گرفت.

تله تئاتر «شباشب» اولین حضور رسمی چرخنده در عرصه بازیگری است. درخشش در فیلم سینمایی «شب یلدا» پای او را به حوزه سینما باز کرد.

مجموعه های «پروانه»، «من یک مستاجرم»، «آوای باران» و فیلم های سینمایی «دامنه های سفید»، «سوگند»، «شب یلدا» و «عروسی مهتاب» بخشی از حضور الهام چرخنده در عرصه بازیگری است. البته نقش آفرینی در مجموعه هما (شبکه ویدیوئی) و فیلم کوتاه «جنایت و مکافات» در کارنامه هنری او نیز به چشم می خورد.

الهام چرخنده و «ستاره مهاجر»

سابقه اجرای مسابقه ستاره مهاجر نیز در کارنامه هنری الهام چرخنده به چشم می خورد. این هنرمند سینما به همراه فرشید نوابی (همسر سابقش) در دوران ابتدایی شروع به کار شبکه «مهاجر» ـ که در آن زمان هنوز غیرقانونی بودن فعالیتهای این شبکه اعلام نشده بود ـ به همکاری با این شبکه پرداخته و با تولید برنامه ای با عنوان «ستاره مهاجر» تلاش داشتند تا بین علاقه مندان به خوانندگی در ایران رقابتی سالم و جذاب بوجود بیاورند.

شبکه ماهواره ای مهاجر (mitv) در سال ۱۳۸۳ در کشور آلمان با مدیریت مرتضی عزیززاده و حسن آرپناهی آغاز به کار کرد. این شبکه توانست به عنوان نخستین شبکه ماهواره ای فارسی زبان مجوز کوتاه مدتی را در ایران دریافت نماید. در مجموع این شبکه به مدت شش ماه از مجوز فعالیت رسمی برخوردار بود و قبل از آغاز نوروز ۸۴ مجوز فعالیت این شبکه از سوی وزارت ارشاد به دلیل عملکرد آن باطل شد.

با این اوصاف چرخنده به همراه همسر سابقش ۸ سال از عمر هنری خود را در خارج از کشور به سر می برد و در دهه ۹۰ به ایران باز می گردد.

ماجرای الهام چرخنده از کجا شروع شد؟!

اما این روزها حرف و حدیث پیرامون الهام چرخنده تنها به حوزه فعالیت هنری او محدود نمی شود. شاید بیش از آنکه جلوه هنرمندی او مورد کنکاش قرار بگیرد، اظهارات اوست که زیر ذره بین حامیان و منتقدین‌اش رفته است.

ماجرای الهام چرخنده به روز اول سال ۱۳۹۳ باز می گردد؛ زمانی که او در برنامه لحظه تحویل سال شبکه چهارم سیما حاضر شده بود و در آن برنامه سال نو را به رهبر معظم انقلاب تبریک گفت. سخنان چرخنده در آن برنامه تلویزیونی خیلی سریع در شبکه اجتماعی دست به دست شد و منتقدانی پیدا کرد. منتقدانی که لحن، ادبیات او را به "چاپلوسی" تفسیر و تعبیر کردند و از آن به بعد بود که حملات رسانه ای به وی آغاز شد.



اولین واکنش الهام چرخنده به منتقدانش

شاید اینجا را بتوان آغاز ماجراهای الهام چرخنده قلمداد کرد. چرخنده برای اولین بار در جشن فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و همزمان با میلاد حضرت علی(ع) در خصوص مشکلاتی که برای او پس از گفتن تبریک عید به رهبر انقلاب در شبکه چهارم سیما پیش آمده بود، توضیحاتی ارائه کرد.

وی در این مراسم گفت: بعد از پخش صحبت‌های من در شبکه‌های مختلف منافقین، مخالفین و ضدانقلاب انتقادات زیادی به من شد همچنین دوستان سینما لطف زیادی به من اظهار داشتند و پیامک‌هایی برایم ارسال کردند و من در مجموع متوجه شدم که آنها چقدر از کلام من ناراحت هستند. من هم آدم هستم و از این واکنش‌ها دلم شکست اما یاد فرمایش امام خمینی افتادم که فرمود زمانی ناراحت باشید که دشمن از شما تعریف کند.


وی با بیان اینکه از قوم لر بختیاری است، اظهار داشت: شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای که دور از کشور هستند و مرده باد و زنده باد سر می‌دهند شروع به فحاشی و تهمت و تهدید علیه من کردند و سپس این ماجرا به صفحات اجتماعی رسید البته اینجا لازم است که بگویم من فیس بوک ندارم اما در اینستاگرام فعالیت می‌کنم. آنها در روز ششم اردیبهشت ماه که شب تولد پسر شانزده‌ ساله‌ام بود شیشه ماشین من را خرد کردند و من آنجا گفتم یا علی آیا حواست هست؟ من دارم می‌فهمم غربت شیعه چقدر سخت بوده است.


چرخنده اظهار داشت: هنوز هم ولایت مدارها و بچه‌ مسلمان‌ها هستند و مرا تنها نگذاشتند من با پرچم ایران که روی آن به انگلیسی نوشتم «همه جانم امیرالمومنین رهبرم خاکم تموم مسلمین» عکس گرفتم و حال آنها بد و بدتر شد. به طوری که هنوز اینجا ایستاده‌ام کمرم درد می‌کند چون دیشب مرا به جرم عاشقی با چوب زدند.

برخی به من می گویند سینمای ما جای اینجور زن ها نیست...

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه این کشور برای هیچ حزب و دسته خاصی نیست بیان داشت: من یک بچه مسلمان هستم تحصیلاتم مهندسی معماری است و در مهدیه، قاری قرآن بوده‌ام. اما فکر می‌کنم پس از این تصویرم را زیاد نبینید چون به من پیام داده‌اند که خانم چرخنده سینمای ما جای این‌جور زن‌ها نیست پس سینمای ما جای چه جور زن‌هایی است.

ما به یک «۹دی» فرهنگی نیاز داریم

وی افزود: پدرم همیشه به من می‌گفت سرت را بالا بگیر و یا علی بگو اما حالا ما باید ببینیم چه شده که در این کشور ارزش‌ها به ضدارزش تبدیل شده است؛ بخش فرهنگ ما به «۹ دی» فرهنگی احتیاج دارد.

تبریک روز پدر به رهبر انقلاب

چرخنده در پایان گفت: من یک بسته فرهنگی برای دشمنانمان دارم که مرا در راهم ثابت قدم کردند و در همین جا تولد آقا امیرالمومنین را به رهبر عظیم الشأن کشورمان تبریک می‌گویم آقا ان‌شاءالله که سایه‌تان مستدام باشد. روز پدر بر شما مبارک.

«الهام چرخنده» چادری شد

اما چندی پس از این اتفاقات، الهام چرخنده در روز عید فطر با حضور در یکی از برنامه‌های شبکه استانی قم در حراج خیریه آن ”انگشتر، ساعت و تسبیح” خود را به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند و در این برنامه زنده، به صورت رسمی اعلام می کند که تا پایان عمر حجاب چادر را برای خود برگزیده و از این پس کسی او را بدون حجاب برتر نخواهد دید.

 

هرچند همزمان با این تصمیم هجمه ها به چرخنده بیش از پیش قوت گرفت و دشمنان انقلاب و شبکه های معاند با نظام جمهوری اسلامی بار دیگر فرصت یافتند تا این بانوی محجبه عرصه هنر را آماج حملات خود قرار دهند، اما این هنرمند ارزشی دست از کوشش و تلاش در راه دین برنداشت و با سفر به برخی از واحدهای دانشگاهی کشور علاوه بر آنکه خودش حجاب چادر را برگزید، زمینه را برای چادری شدن دختران جوان نیز فراهم کرد.

نامه الهام چرخنده به مسیح علی نژاد

یکی از اقداماتی که در طول این ماه‌ها از سوی الهام چرخنده بسیار مورد توجه قرار گرفت، نامه‌اش به مسیح علی‌نژاد خبرنگار زن فراری بود. علی‌نژاد که نام کوچک اصلی اش معصومه است با راه اندزی یک کمپین مروج بی حیایی، تصاویر بی حجاب دختران و زنان ایرانی را در فضای مجازی پخش می کرد.

چرخنده در بخشی از نامه‌اش به مسیح علی نژاد نوشت:

زن عفیف ایرانی همانانی هستند که مادران قانع و فداکار و مهربان و نجیب و فعال و با ایمان فرزندانشان می‌باشند. می‌شناسم همسر شهیدی از هموطنان آشوری را که با داشتن مدرک تحصیل فوق‌ لیسانس پرستاری، سال ۵۷ از ایران نرفته چرا که خود را یک ایرانی با غیرت می‌داند و بر این مهم پابرجاست که هر اتفاقی در ایران بیافتد همه ایرانی هستیم و باید از ناموس وطن، ناموس خاک و ناموس مرز دفاع کنیم.

آزادی یواشکی تو؛ اشک‌های یواشکی مادری که را که می‌ترسد فرزند خردسالش بفهمد پدرش شهید شده را نادیده می‌گیرد، آزادی یواشکی تو؛ خون‌های یواشکی‌ای که از شهیدی آرام‌آرام پشت خاک ریز و در حسرت دیدن فرزند ۲ ساله‌اش می‌ریخت را نادیده می‌گیرد.

آزادی یواشکی تو؛ دردهای جانبازی که ۳۰ سال است با دستگاه نفس می‌کشد را نادیده می‌گیرد. آزادی یواشکی تو؛ غمهای مادری را که هنوز در روستا مجنون‌وار عکس فرزند شهیدش را در دست دارد و چشمان یعقوب وارش به جاده، تا اینکه شاید فرزندش از راه بیاید را نادیده می‌گیرد.

آزادی یواشکی تو؛ استخوان‌های شهیدی که برای مادری بعد از گذشت چندین سال می‌آورند را نادیده می‌گیرد. به کجا می‌روی؟ بی‌هویتی، بی‌ایمانی و بی‌عفتی تمام آرزویی است که برای خاتون ایران زمین نذر کردی!؟

معصومه کجا و چگونه در این مرز و بوم نفس کشیده‌ای و قد کشیده‌ای، چگونه این ارزشهای بزرگ انسانی برای تو ضدارزش شد.

تأسفم برای توست؛ چرا که نمی‌دانی برای زنان و مردم و همکارانت موجودی غیرقابل اعتماد و احترامی! چرا که ابتدا خیانت کردی بر دین خود بر کشور و خواهران خودت، تصویری از زنان و ناموس شیعه را تو به دیده نامحرمان دادی، کاش می‌شد خواهرانه سیلی به صورتت می‌زدم تا از خوابی که به ناچار در آن رفته‌ای بیرون آیی.

الهام چرخنده تغییر نام داد!

حجت الاسلام مهدی طائب فرمانده قرارگاه عمار در دومین یادواره زنان شهیده سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ خطاب به الهام چرخنده گفت: چرخنده نام فامیلی این هنرمند کشورمان است که از امروز ما ایشان را با نام خانوادگی زهرایی می‌شناسیم و این هدیه مقام معظم رهبری به الهام چرخنده است.


چرخنده نیز در این مراسم یادآور شد: وقتی دست‌مان در دست حضرت زهرا(س) است ترسی ندارم چرا که معتقدم سینما قرار است کارهای بزرگی را انجام دهد و من پس از سی و چند سال پس از انقلاب هم اکنون کارگردانی پروژه‌ای را آغاز کرده‌ام که کمتر به آن پرداخته شده است و آن نیز مستندی در مورد شهدای اقلیت و غیر مسلمان در کشور است.

چادری شدن ۳۹۰۰ دختر جوان به دستان «الهام چرخنده»

چند ماه بعد چرخنده به دعوت نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی، برای تقدیر و تشکر به کمیسیون فرهنگی مجلس دعوت شد.


شهربانو و سهیلا منصوریان، خواهران قهرمان ورزش وشوو پس از انتخاب حجاب چادر



وی در این جلسه از چادری شدن ۳۹۰۰ دختر جوان خبر داد و با بیان اینکه از من می پرسند چرا چادری شده ام در حالی که باید از دیگران پرسید چرا بی حجاب شده اند،‌ گفت: «یک کلام حضرت آقا باعث شد انرژی زیادی به من برای ادامه راهم منتقل شود و آن این بود که "زهرایی یعنی ایستادگی یک نفر در برابر همه و در یک کلام صراحت و شجاعت تو را ستایش کرده و برایت دعا می کنم" همین جمله باعث می شود که من با دستان خالی و بدون هیچی و فقط با اتکا به ذکر "یا زهرا" با افتخار باعث شوم ۳ هزار و ۹۰۰ نفر مزین به پوشش چادر شوند.»


الهام چرخنده در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

ماجرای انتشار تصاویر شخصی الهام چرخنده در فضای مجازی

اما یکی از چالش‌هایی که از روز اول در مسیر این هنرمند ارزشی قرار گرفت، انتشار گسترده برخی تصاویر شخصی الهام چرخنده از ابتدای سال ۹۳ در فضای مجازی بود. تصاویری که به راحتی می‌شد فهمید با چه هدفی در فضای مجازی منتشر و مورد استناد برای تخریب چرخنده قرار می گیرد.

نکته ای که واضح و مبرهن است، این است که دشمن برای مخدوش کردن مسیر کسی که در راه انقلاب و ارزش های آن قرار گرفته از هیچ تلاشی دریغ نمی کند، ولو آن تلاش، یک بی اخلاقی و عمل غیرشرعی مانند انتشار تصاویر شخصی یک زن مسلمان در فضای مجازی باشد.

البته چرخنده هم نسبت به اتفاقات اخیر ساکت نبوده و در واکنش به برنامه هایی که اخیرا از برخی شبکه های ماهواره ای برای تخریب و هتک حرمت چهره او پخش شده بود اینگونه واکنش نشان داد:

«سلام ..از دیشب تعداد بالایی تماس و پیام و دایرکت و ایمیل و غیره آمده که شبکه ضد انقلابی در مورد انتشار مسائل خصوصی زندگی من و پسرم شایان توسط بابای ارسطو صحبت می‌کرده و کلی چادر و حجاب و انقلاب و بانوی مسلمان رو مسخره کردند و با استناد به نوشته بابای ارسطو و رسانه و سایت هایی که به کمک ایشون با اهدافی مشخص امدند... من رو یک دروغگو و مکار و خائن تلقی کردند و چه و چه .... چون تعداد نامه ها زیاد بود ناچارم با عذر خواهی از همه یاران گرامی اینجا پاسخ بدهم ... من در مورد همه چیز بلد نیستم حرف بزنم ...عمل می‌کنم ...آنهایی که من را از نزدیک می‌شناسند می‌دانند..خط قرمز من، در زندگی ام چند چیز است که اصلی ترینش شایان و ارسطوست ..اما حواشی اهداف دینی و انقلابی من قرار داشتند تا امروز .به همین دلیل هم از تمام حقوق مادی و معنوی و حضانت فرزندم در زمان جدایی گذشتم .که به زودی خواهید دید ...امروز حواشی زندگی من باعث شده انتقام شخصی یک رأس انسان نسبت به من(که دلیلش رو هم خواهید فهمید) به شکل یک پُتک شود بر سر انقلاب ...
پس نتیجه می‌گیریم از حالت شخصی در آمده و شکل ملی و ارزشی گرفته ...اینجاست که باید سکوت بشکنی و یک تنه بروی وسط میدان با مدرک و سند ..بعد دل و روده بو گندو داستان رو از اول به تصویر بکشی تا غصه دار نشوند بیرق داران ..تا آنهایی که دلبستند به یک باور حس نکنند همسفرشان ریا کار و دروغگو و ...بوده ...و همچنین پسرانم با ارامش خاطر و با سربلندی فریاد بزنند مادر ما الهام چرخنده است . و پدرم آقاجون و مادرم عزیز دیگر در سن نزدیک هشتاد سال اشک نریزنند که دخترمان را با آن همه زجری که کشید و گذاشت وگذشت حالا می‌خواهد چون حجاب گرفته و دیگر بهره برداری مالی نمی‌تواند بکند و هزار ننگ را با انگ زدن پاک کند ...در ذهن ها بشکند ...پس صبوری کنید تا همه و همه را برایتان أشکار کنم ..با سند ومدرک...ضمنا نسبت به اهالی سینما بدبین نشوید ..چندین زوج از هم جدا شدند و دقیقا مثل یک انسان با فرهنگ به خاطر خاطراتشان و فرزندانشان هرگز سعی بر بی آبرو کردن و ضربه زدن به همسر سابقشان و مادر بچه شان را فقط به خاطر لختی دیده شدن نداشتند ..سینماگران خوب ارزش ها را حس میکنند ..هنرمندان انسانهای شریفی هستند .سینماگران غیرت و شرف و وجدان دارند...
در برابر توطئه ؛ "ضربه را با ضربه پاسخ می دهیم"
فرمایش حضرت آقا رهبر معظم انقلاب ..»

و اما یک سوال...

اینکه در نهایت چه سرنوشتی در انتظار این جنجال سازی ها است چندان مهم نیست، مهم آن است که دشمن فرهنگی ما در میدان مبارزه جنگ نرم بسیار بی رحمتر از آن است که حتی در تصور بگنجد.

بی رحمی که حتی به برخی نفوذی های داخلی نیز سرایت کرده است. همان افراد و رسانه هایی که در داخل کشور هم هنوز نفهمیده اند که الهام چرخنده به عنوان سرباز جبهه فرهنگی انقلاب، اسب خود را زین کرده تا در برابر تمام بی مهری های فرهنگی و دشمنی غربی ها ایستادگی کند.


اینکه شبکه های ماهواره ای برای تخریب چهره الهام چرخنده از هیچ کوششی دریغ نمی کنند، طبیعی است و اگر غیر از این بود باید در مسیر این بانوی هنرمند شک و شبهه بوجود می آمد اما اینکه چرا برخی افراد و رسانه های داخلی از «چادری شدن» یک هنرمند ناراحتند و مانند رسانه های غربی بغض فرو خفته خود را آشکار می کنند جای بسی تامل دارد.

سوالی که قطعا با گذشت زمان می توان پاسخ آن را به همگان نشان دهد.

زدوده شدن شک و شبهه ها

واقعیت این است که سبک زندگی یک بازیگر سینما و تلویزیون تغییر کرده و او به خاطر پذیرش باورهای دینی و ابراز آن، مورد حمله قرار گرفته است. با این حال به رغم همه تمسخرها و اتهامات، آنچه از او مشاهده شده، ایستادگی اش در این مسیر است. مقاومتی که بسیاری از شک و شبهه ها را در ذهن مردم مبنی بر تظاهر و کاسب کاری از میان برده و تلاش فرهنگی وی نیت حقیقی او را آشکار کرده است.

برخی از اهالی رسانه و همکاران چرخنده دوست دارند این اتفاق را ساده جلوه داده و با بیان اینکه او به وظیفه دینی اش عمل کرده است و این هنری نیست، چشم بر این تغییر زیبا و متعالی ببندند و به دیگران توصیه کنند که آنان نیز زیبایی یک تحول را نبینند و تلاش نکنند که الهام چرخنده های دیگری پا به عرصه بگذارند.

حمایت از الهام چرخنده اکنون، نه تنها حمایت از یک شخص به خاطر شجاعت در تصمیم گیری و تغییری در جهت مثبت بلکه حمایت از یک جریان فرهنگی است که می تواند تعداد این اقدامات شجاعانه و انگیزه های الهی برای نزدیکی هر چه بیشتر به باطن اسلام ناب را روز به روز بیشتر و بیشتر کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها