أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۸۹۱۸۷
زمان انتشار: ۲۳:۳۰     ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
جشن جهانی نوروز که هر سال در یکی از کشورهای عضو پرونده ثبت جهانی آن برگزار می شد، هنوز میزبان خود را برای سال ۹۴ مشخص نکرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، جشن نوروز به عنوان باستانی‌ترین جشن تمدن بشری در زمان هخامنشیان برگزار می شد و نمایندگانی از اقوام مختلف در شهر پارسه گرد می‌آمدند و این روز را جشن می‌گرفتند.

هنوز هم این جشن توسط مردم مختلف در بیشتر کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه، قفقاز، شبه قاره هند و بالکان جشن می‌گیرند از جمله در ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، پاکستان و کردستان عراق.

برگزاری جشن نوروز تا به آنجا مورد توجه قرار گرفت که سازمان یونسکو این جشن را با ریشه ایرانی در فهرست میراث ناملموس خود ثبت کرد. پس از آن دبیرخانه ای در ایران تشکیل و قرار شد تا کشورهایی که دارای این آیین هستند نیز به پرونده نوروز الحاق شوند.

چندی پیش محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور به خبرنگار مهر گفت: پنج کشور از جمله قزاقستان، عراق، ترکمنستان و تاجیکستان درخواست الحاق به پرونده جهانی نوروز را کرده‌اند. قرار است دو جلسه با نمایندگان آنها یکی در یونسکو و دیگری در ایران داشته باشیم و اسناد آنها تا ماه مارچ آماده و به یونسکو فرستاده شود. در تلاشیم تا با مدیریت این پرونده و به ثمر رساندن اقداماتی که تاکنون برای پرونده چند ملیتی نوروز در یونسکو انجام داده‌ایم تعداد کشورهای عضو را از ۷ به ۱۲ برسانیم.

در جلسه ای که نمایندگان پرونده چند ملیتی نوروز برگزار کردند، قرار شد تا هر بار یک کشور میزبانی این جشن را بر عهده بگیرد. اولین دوره جشن در ایران و روز هفتم فروردین سال ۸۹ برگزار شد و در آن سران کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و عراق وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز حضور پیدا کردند. سال دوم نیز به همین منوال طی شد سپس این جشن در سال ۹۱ در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد در سال ۹۲ نیز ترکمنستان همانند تاجیکستان به رغم اینکه هنوز برای الحاق به این پرونده مدارک خود را به صورت کامل ارائه نداده بود، میزبانی جشن را بر عهده گرفت نوروز سال ۹۳ نیز در شهر کابل افغانستان جشن گرفته شد.

کشوری مانند افغانستان برای برپایی این جشن بزرگ و جهانی که در آن روسای جمهور و سران عالی رتبه کشورها حضور می یافتند، حدود یک سال برنامه ریزی کرد. تاجیکستان نیز همچنان درصدد برپایی جشن از مدتها پیش بود. اما اکنون که تنها دو ماه به مراسم عید نوروز مانده است، هنوز میزبان جشن جهانی نوروز سال ۹۴ مشخص نیست چه برسد به اینکه برای برگزاری این جشن، تدارک دیده شود و از کشورهای عضو پرونده چند ملیتی نوروز نیز دعوت به عمل آید.

در این باره، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور که اکنون برای شرکت در همایشی در لندن به سر می برد، اطلاعی از میزبانی جشن ندارد. یدالله پرمون، رئیس مرکز میراث ناملموس آسیای مرکزی و غربی، لادن جعفری تهرانی، مدیرکل دفتر امور بین الملل نیز نمی دانند میزبان جشن نوروز ۹۴ کدام کشور است. حتی سفارت افغانستان نیز به خبرنگار مهر اعلام کرد که هنوز دعوت نامه ای از هیچ یک از کشورها برای شرکت در این جشن دریافت نکرده اند! شاید نامشخص بودن میزبان دلیلی بر تعطیلی جشن های نوروزی هر ساله باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها