يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۸۹۴۱۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۳     ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تابناک/ همه ما مي‌دانيم، ‌رايانه‌ها مجهز به حافظه رم هستند؛ اما شايد برخي از ما ندانيم که رم چيست و دقيقا چه کاري انجام مي‌دهد. اغلب تصور مي‌کنيم که رم بيشتر به معني سرعت بيشتر در سيستم است و در نتيجه همه ما خواهان رم بيشتر هستيم؛ اما دقيقا از کجا بايد بدانيم، سيستم ما به چه ميزان رم احتياج دارد و چگونه بايد بيشترين بازدهي را از رم سيستم داشت؟
همه ما مي‌دانيم، ‌رايانه‌ها مجهز به حافظه رم هستند؛ اما شايد برخي از ما ندانيم که رم چيست و دقيقا چه کاري انجام مي‌دهد. اغلب تصور مي‌کنيم که رم بيشتر به معني سرعت بيشتر در سيستم است و در نتيجه همه ما خواهان رم بيشتر هستيم؛ اما دقيقا از کجا بايد بدانيم، سيستم ما به چه ميزان رم احتياج دارد و چگونه بايد بيشترين بازدهي را از رم سيستم داشت؟
به گزارش «تابناک»، حافظه رم يکي از حياتي‌ترين و اساسي‌ترين سخت‌افزارهاي هر سيستم است. در نتيجه درک ماهيت و عملکرد آن بسيار سودمند و کاربردي است. ‌داشتن آگاهي از نحوه عملکرد رم مي‌تواند به خوبي براي شما مشخص کند که سيستم شما چه کاري را مي‌تواند به خوبي انجام دهد و از پس چه کاري بر‌نمي‌آيد.

حافظه رم چيست؟

‌RAM يا Random Access Memory گونه‌اي از حافظه براي ذخيره‌سازي داده‌هاست که اجازه مي‌دهد فايل‌ها در مدت زماني کوتاه نوشته و خوانده شوند؛ بدون اينکه در اين خواندن و نوشتن تقدم و تأخر زماني اهميتي داشته باشد.‌ حافظه رم به دليل سرعت بالاي آن در خواندن و نوشتن از ساير حافظه‌ها‌، از جمله ديسک سخت است.

رم به سيستم شما اجازه مي‌دهد ‌با سرعت بالا به داده‌هاي مورد نياز دسترسي داشته باشد و در نتيجه رم تأثير بالايي بر سرعت عملکرد سيستم شما دارد. نکته ديگر آنکه رم يک حافظه موقتي است که پس از هر بار راه‌اندازي دوباره سيستم عامل تمامي داده‌هاي ذخيره شده ‌روي آن پاک مي‌شود.

اين امر از رم يک حافظه موقت عالي براي ذخيره‌سازي داده‌ها مي‌سازد که براي برنامه‌هايي که نياز به دسترسي سريع و مداوم به داده‌ها دارند، به کار گرفته مي‌شود. براي مثال اگر از يک واژه‌پرداز براي نوشتن يک متن استفاده کنيد، در حالي که مشغول ويرايش هستيد، اطلاعات و داده‌هاي آن ‌روي رم ذخيره مي‌شود تا در حين ويرايش، بتوانيد به شکل زنده همه تغييرات اعمال شده را در آن واحد ببينيد.

اساسا دو گونه متفاوت از رم وجود دارد: استاتيک يا ثابت و ديناميک يا متغير. رم ديناميک يا DRAM زمان دسترسي ‌حدود ۶۰ نانو ثانيه (يک ميلياردم ثانيه) را مقدور مي‌سازد، در حالي که SRAM يا رم استاتيک زمان دسترسي ۱۰ نانو ثانيه دارد. با ‌وجود اين، DRAM به دليل هزينه کمتر آن بيشتر مورد اقبال و استفاده است.

چه ميزان رم ‌روي سيستم شما نصب شده؟

براي فهميدن آنکه اکنون سيستم شما‌ از چه ميزان رم برخوردار است، کافي است از روي دسکتاپ خود ‌روي آيکون Computer و يا در Explorer بر ‌This PC کليک راست کرده و گزينه Properties را انتخاب کنيد.
حافظه RAM چيست و سيستم شما چه ميزان RAM نياز دارد؟
اين کار پنجره‌اي ‌باز مي‌کند که تمامي اطلاعات سيستم شما را‌ کلي ارائه مي‌کند. در اينجا در ذيل بخش System مي‌توانيد ميزان رم سيستم خود را که با Installed Memory مشخص شده، پيدا کنيد.

نکته آنکه اگر سيستم عامل شما از نوع ۳۲ بيتي باشد، تنها از ۴ گيگابايت رم و نه بيشتر پشتيباني مي‌کند و در اين حالت، شايد در اين پنجره، ميزان رم نمايش داده شده، کمتر از ميزان رم نصب شده بر ‌سيستم باشد. همچنين اگر کارت گرافيک سيستم شما حافظه مخصوص به خود نداشته باشد، از رم سيستم براي انجام عمليات گرافيکي استفاده خواهد کرد.

چگونه بيشترين بازدهي را از رم سيستم داشته باشيم؟

بهترين کاربران آنهايي هستند که مي‌دانند چگونه بيشترين بهره را از رم سيستم خود ببرند. يک راه استفاده بهينه از رم، بهره‌گيري از قابليت ReadyBoost است؛ ابزاري ‌که از ويندوز ويستا در دل اين سيستم عامل تعبيه شده ‌و مي‌تواند از يک فلش USB به عنوان يک رم اضافي براي سيستم استفاده کند.

البته اين ابزار به اندازه خريد يک رم اضافه براي سيستم کاربردي نيست؛ اما يک راه کار ساده و اساسي و در اغلب موارد پاسخگو و کم هزينه براي افزايش سرعت سيستم است. به ويژه اگر از يک سيستم بسيار کند رنج مي‌بريد.

راه ديگر آنکه بيشتر از ابزار Task Manager استفاده کرده و در استفاده از آن استاد شويد. هرچند اين کار پيش پا افتاده به نظر مي‌آيد، شک نکنيد حرفه‌اي‌ترين کاربران ويندوز کساني هستند که همواره پنجره Task Manager در کنار ساير برنامه‌ها در سيستم آن‌ها باز است و مدام پروسه‌ها و عملکرد سيستم را رصد مي‌کنند.

در اين پنجره ستون Memory بسيار مورد علاقه ماست. اگر متوجه شديد که نرم‌افزاري بدون هيچ استفاده ضروري در حال بلعيدن حافظه رم است، مي‌توانيد بدون هيچ تفکر اضافي آن را بسته و حتي Uninstall کنيد. در اين مورد به خصوص بر ‌نرم افزارهاي Startup تمرکز کنيد.

سيستم شما به چه ميزان رم نياز دارد؟

امروزه گويا براي آنکه يک سيستم چابک و سريع داشته باشيد که از پس پردازش نرم‌افزارهاي مدرن بر آيد، بايد رم سيستم را ارتقا دهيد. ذکر چند نکته اساسي براي ارتقاي رم سيستم ضروري است.

اکنون ‌با استانداردهاي ۲۰۱۵ کف رم مورد نياز سيستم برابر با ۴ گيگابايت است؛ يعني به ميزاني که سيستم از پس اغلب کارهاي پردازشي مورد نياز کاربر برآيد. اما آنچه به عنوان يک حاشيه امنيت مي‌توان ذکر کرد، داشتن ۸ گيگابايت رم به همراه يک سيستم عامل ۶۴ بيتي است، به ويژه اگر کارت گرافيکي رايانه شما واجد رم يا حافظه دروني خاص خود نباشد. اين ميزان رم خيال شما را از بابت اجراي نرم افزارهاي معمول گرافيکي و پردازشي و همچنين اغلب بازي‌هاي موجود در بازار راحت مي‌کند.

اما اگر به شکل ويژه و تخصصي در حوزه نرم‌افزارهاي گرافيکي و بازي‌هاي مدرن مشغول هستيد، قطعا ميزان ۱۶ گيگابايت رم چيزي است که به آن نياز داريد‌. بيش از اين ميزان رم به هيچ عنوان براي سيستم‌هاي خانگي و حتي شرکتي نياز نيست، مگر آنکه هدف خاصي از کار با سيستم مقصود شما باشد.‌ تفاوت رم ۱۶ گيگابايت با ۳۲ گيگابايت در يک سيستم خانگي حتي براي انجام چندين پردازش سنگين عملا قابل احساس نيست (با توجه به مکانيزم مديريت رم در سيستم عامل ويندوز).

سيستم شما از چه ميزان رم برخوردار است و شما چه نکات ديگري در خصوص استفاده از حافظه رم در سيستم مي‌دانيد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها