أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۸۹۷۷۰
زمان انتشار: ۰۵:۳۵     ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سلامت نيوز/ يک فوق تخصص درد با تاکيد بر اينکه بيش از دو سوم موارد بيماران مبتلا به ديسک کمر که کانديد جراحي باز هستند با استفاده از ديسکوژل درمان مي‌شوند، گفت: تزريق ديسکوژل و ازن دو نمونه از روش درماني انجام عمل بسته ديسک است که به تازگي مورد توجه زيادي قرار گرفته‌اند و نتايج سودمندي براي درمان مبتلايان به اين مشکل را در پي دارد.
دکتر مجيد حيدريان با اشاره به اينکه بيرون زدگي ديسک کمر از علت شايع و مهم وجود کمردرد و دردهاي سياتيکي است، گفت: در روش‌هاي قديمي اگر بيماري به درمان‌هاي ساده مانند درمان دارويي، آب درماني و استراحت پاسخ نمي‌داد؛ انجام عمل جراحي را به عنوان گزينه بعدي مطرح مي‌کردند.

وي افزود: در دو دهه اخير انجام عمل‌هاي بسته بدون نياز به جراحي باز و به صورت سرپايي و بدون نياز به بيهوشي به عنوان گزينه درماني جديد و موثري جايگزين بسياري از عمل‌هاي جراحي غيرضروري شده‌اند تا جايي که بيش از دو سوم موارد بيماران مبتلا به ديسک کمر که کانديد جراحي باز بوده‌اند با اين روش درمان مي‌شوند.
حيدريان يادآور شد: روش‌هاي اينترونشنال يا عمل‌هاي بسته با مکانيسم درماني مشابهي سبب کاهش اندازه بيرون زدگي ديسک مي‌شوند. در تمامي عمل‌هاي بسته قسمت کوچکي از حجم داخل ديسک کاهش مي‌يابد و تاثير اين کار به صورت فشار منفي زيادي در داخل ديسک سبب کاهش قسمت بيرون زدگي ديسک و آزاد شدن عصبي که تحت فشار قرار داشته مي‌شود.

اين فوق تخصص درد با بيان اينکه روش‌هاي مختلفي براي انجام عمل بسته ديسک وجود دارد که به سه گروه تقسيم مي‌شوند، گفت: در روش اول تخليه ديسک به روش مکانيکي انجام مي‌شود که در آن يک وسيله ميکروسرجري تحت بي‌حسي به داخل ديسک فرستاده مي‌شود و توسط يک ميکروموتور قسمتي از حجم داخل ديسک به خارج بدن تخليه مي‌شود، البته با توجه به ايجاد روش‌هاي جديدتر، اين روش امروزه فقط در موارد محدودي به کار مي‌رود.
حيدريان افزود: در روش دوم استفاده از گرما جهت کاهش فشار داخل ديسک که انجام عمل با ليزر يا راديوفرکوئنسي (RF) با اين مکانيسم کار خود را انجام مي‌دهد.

وي روش شيميايي که در آن تزريق ماده شيميايي خاصي به داخل ديسک با تغييري که در ساختار مولکولي داخل ديسک ايجاد مي‌کند را به عنوان روش سوم انجام عمل بسته ديسک برشمرد و گفت: استفاه از اين روش سبب کاهش فشار داخل ديسک و جمع شدن قسمت بيرون زده ديسک مي‌شود. تزريق ديسکوژل و ازن دو نمونه از اين روش درماني است که به تازگي مورد توجه زيادي قرار گرفته‌اند.

حيدريان با اشاره به اينکه ديسکوژل ترکيبي از الکل، سلولز و تنگستن است که به صورت ژل در آمده است، يادآور شد: تزريق آن به داخل ديسک سبب ايجاد تغييرات مولکولي در داخل ديسک مي‌شود. الکل موجود در اين ترکيب به عنوان يکي از قديمي‌ترين روش‌هاي درمان ديسک مطرح شده است.
وي تصريح کرد: روش‌هاي قديمي که در آنها از الکل مايع استفاده مي‌شد؛ به علت آسيبي که نشت احتمالي الکل به داخل نخاع بر بافت‌هاي عصبي وارد مي‌کرد، منسوخ شده و استفاده از الکل در ديسکوژل به صورت ترکيب ژله‌اي سبب مهار خروج اين ماده از فضاي ديسک پس از تزريق مي‌شود. خصوصيت شيميايي الکل تزريق شده به داخل ديسک سبب تغيير در ساختار مولکولي ماده داخل ديسک و کاهش آب داخل ديسک شده و فشار داخل ديسک کاهش مي‌يابد.

اين فوق تخصص درد گفت: عمل تزريق ديسکوژل به داخل ديسک در اتاق عمل بدون بيهوشي و با بي‌حسي موضعي انجام مي‌شود و بيمار چند ساعت پس از عمل ترخيص مي‌شود.

حيدريان يادآور شد: اين کار تحت مانيتورينگ فلوروسکوپي انجام مي‌شود و وجود فلز تنگستن در اين ترکيب به علت نياز به نمايان شدن اين ژل در تصويربرداري با فلوروسکوپ است.
وي خاطرنشان کرد: تاثير نهايي اين روش چند هفته پس از عمل خود را به طور کامل نشان مي‌دهد و بيمار به محل کار باز‌مي‌گردد.
حيدريان گفت: استفاده از ديسکوژل در درمان فتق ديسک در مواردي که جدار ديسک سالم است و هنوز پارگي اتفاق نيفتاده، بيشترين تاثير را در درمان بيماران دارد.
وي يادآور شد: روش‌هاي بسته درمان ديسک به طور کلي در 75 تا 80 در صد موارد ديسک‌هاي کمري سبب درمان مي‌شوند و انتخاب اينکه بيمار با کدام روش تحت عمل بسته قرار گيرد به نوع ديسک و تشخيص پزشک بستگي دارد.

اين فوق تخصص درد تصريح کرد: هزينه بالاي داروي ديسکوژل و وجود روش‌هاي ساده‌تر و بي‌عارضه‌اي همچون تزريق ازن شايد در بسياري از موارد استفاده از اين روش را در درمان ديسک به عنوان روش اول انتخابي محدود کند.

حيدريان در پايان گفت: مراجعه بيماران مبتلا به ديسک به کلينيک‌هاي درد، اميد تازه‌اي براي درمان بسته ديسک و جلوگيري از عمل‌هاي جراحي ناخواسته، پيش روي بيماران قرار داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها