کد خبر: ۲۸۹۹۴۱
زمان انتشار: ۰۰:۰۶     ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
وجود سازمان های شبه دولتی و دولتی به موازات بخش خصوصی سبب بزرگ تر شدن بخش دولتی شده است. وقتی حجم دولت افزایش می یابد، مخارج دولت و مسلما درآمد دولت نیز باید افزایش یابد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز: زهرا افشاری، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در گفتگو با تراز، علت اصلی نفتی تر شدن بودجه دولت در سالهای اخیر را، بزرگ تر شدن دولت در طول های سال های گذشته دانست و گفت: ساختار اقتصاد کشور به گونه ای است که فرآیند خصوصی سازی به طور مطلوب صورت نگرفته است. وجود سازمان های شبه دولتی و دولتی به موازات بخش خصوصی سبب بزرگ تر شدن بخش دولتی شده است. وقتی حجم دولت افزایش می یابد، مخارج دولت و مسلما درآمد دولت نیز باید افزایش یابد. 
افشاری توضیح داد: با توجه به اینکه پایه مالیاتی در کشور محدود است و بازار سرمایه نیز به طور مطلوب شکل نگرفته است، لذا نفت  تنها منبع تامین مخارج دولت بوده است.
وی ادامه داد: کاهش وابستگی بودجه به نفت همچنین مستلزم کاهش اندازه دولت از طریق کاهش تصدی گری دولت است، به علاوه لازم است واگذاری مالکیت سهام شرکت‌های دولتی در چارچوب قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با جدیت بیشتری پیگیری شود. در مقطع کنونی با توجه به اثر تحریم‌ها بر منابع مالی دولت، استفاده از سرمایه‌های خرد و کلان جامعه در قالب سرمایه گذاری بخش غیر دولتی ضروری و اجتناب ناپذیر می‌باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریمها در نابه سامانی اقتصادی موثر است یا مدیریت داخلی گفت: به اعتقاد من تحریم ها موثر بوده است، اما این تاثیرگذاری کمتر از عوامل دیگر در اقتصاد بوده است، اثر تحریم ها بر اقتصاد کشور در حدود ۳۰ درصد است و مابقی مربوط به حکمرانی نامناسب و بهره وری  پایین در اقتصاد ملی است.
وی ادامه داد: لذا تنها عامل نا به سامانی در اقتصاد کشور تحریم نفت نیست. می توان با اصلاحات تغییرات ساختاری ضمن کاهش هزینه مبادلاتی، به تخصیص بهینه منابع دست یافت. لذا لغوتحریم هاحتما موثر است ولی بدون تغییرات فوق نمی توان مسائل پش روی را حل کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها