أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۸۹۹۴۷
زمان انتشار: ۰۰:۰۶     ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
معاون وزیر نیرو در امور آب از رد مهترین پیشنهاد وزارت خانه در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: پیشنهاد دادیم قیمت آب به تصویب شورای شهر برسد، اما این مساله در کمیسیون تلفیق رد شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا ؛ رحیم میدانی در نشست خبری با خبرنگاران در مورد مصوبات کمیسیون تلفیق برای افزایش قیمت و پیشنهاد کمیسیون صنایع مجلس مبنی بر عرضه رایگان آب به کم مصرفان گفت: تا وقتی مصوبات کمیسیون تلفیق در صحن علنی به تصویب نرسد، وضعیت افزایش قیمت مشخص نیست. 

وی افزود: معتقدم همین الان هم عرضه آب به کم مصرفان تقریبا رایگان است چرا که دریافت 129 تومان به ازای هر متر مکعب تقریبا رایگان محسوب می‌شود. 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به این‌که در سال جاری نیز به ازای هر متر مکعب آب 10 تومان برای کمک به آبرسانی روستایی عوارض دریافت می‌شد، گفت: عوارض مصوب کمیسیون تلفیق به میزان 15 تومان بحث جدیدی نیست و پیش از این نیز عوارض دریافت می‌شد. در افزایش پلکانی تعرفه آب نیز با وجود طرح عرضه رایگان آب به کم مصرفان یک مشکل وجود دارد و آن این که آیا درست است از کسانی که 10 متر مکعب آب مصرف می کنند به عنوان مثال پولی دریافت نشود، اما از آن کسی که 50 متر مکعب آب مصرف کرده به میزان 40 متر مکعب آب بها گرفته شود و 10 متر مکعب دیگر رایگان باشد؟ 

کاهش 77 درصدی سطح پوشش برف و رشد منفی 15 درصد بارش‌ها

میدانی با اشاره به این‌که در ابتدای سال آبی جاری (مهر ماه 93) گمان می‌شد که سالی نرمال را از لحاظ بارش داشته باشیم، گفت: اکنون می بینیم کماکان روند خشکی را که در 15 سال داشتیم طی می کنیم و بر اساس پیش‌بینی هواشناسی بارش‌ها 20 درصد زیر نرمال است. 

وی با اشاره به این‌که حجم بارش ها نسبت به درازمدت 15 درصد منفی شده است، گفت: حوضه‌هایی چون حوضه آبریز خزر، ارومیه و سرخس رشد مثبت بارش داشتند، اما حوضه‌هایی چون خلیج فارس و دریای عمان و حوضه شرق با رشد منفی بارش‌ها از 42 درصد تا 26 درصد مواجه بودند و میزان بارش در فلات مرکزی نیز 28 درصد نسبت به درازمدت کاسته شده است. 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا همچنین با اشاره به این‌که پوشش برفی نیز از نظر وسعت نسبت به سال گذشته 77 درصد کاهش پیدا کرده گفت: در سال گذشته 270 هزار کیلومتر مربع پوشش برفی داشتیم که اکنون با رقم 63 هزار کیلومتر مربع مواجه هستیم. در صورتی که این حجم از برف را تبدیل به آب معادل کنیم می بینیم نسبت به سال گذشته از این لحاظ با 87 درصد رشد منفی مواجه می شویم. همچنین در جاهایی چون خوزستان با کاهش 51 درصدی بارش‌ها ، در هرمزگان با کاهش 68 درصدی،‌در بوشهر با کاهش 43 درصدی و در کهگیلویه و بویراحمد با کاهش 42 درصدی مواجه هستیم. 

کاهش 14 درصدی روان‌آب‌ها

میدانی با اشاره به این‌که حجم بارش ها در تهران نیز نسبت به سال آبی گذشته 39 درصد کاهش پیدا کرده اند گفت: تا روز پنجم بهمن ماه براساس آمار آب ورودی سدها 6.6 میلیارد متر مکعب بوده در حالی که در سال گذشته در زمان مشابه با این وجود که سال خوبی از لحاظ بارش نبود، سدها 7.7 میلیارد متر مکعب ورودی داشتند. 

وی همچنین با اشاره به آمار ثبتی ایستگاه های اندازه گیری گفت: به طور متوسط در دراز مدت حجم روان آب ها 16 میلیارد متر مکعب بوده که اکنون به هشت میلیارد مترمکعب رسیده است. گرچه بخشی از این کاهش علاوه بر مساله کم شدن بارندگی می تواند مربوط به برداشت های آب در مسیر نیز باشد. 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: به خاطر افزایش 34 درصدی بارش ها در حوضه دریاچه ارومیه تراز دریاچه نسبت به سال آبی گذشته سه سانتی متر مثبت بوده و تراز دریاچه به 2.5 میلیارد متر مکعب رسیده است. 

کاهش 16 درصدی ورودی سدهای تهران

میدانی با اشاره به وضعیت شهر تهران نیز گفت: در سال جاری باز هم وضع بدتر شده در حالی که در سال گذشته پنج سد تهران 200 میلیون مترمکعب ورودی داشته اند ، مشاهده می شود از ابتدای مهر ماه تاکنون ورودی سدها 168 میلیون متر مکعب بوده که بیانگر کاهش 32 میلیون متر مکعبی و 16 درصدی ورودی مخازن سدها است. 

وی افزود:‌این مساله در مجموع باعث شده در پنج سد تهران 360 میلیون مترمکعب آب ذخیره باشد درحالی که در سال گذشته دراین میزان 410 میلیون متر مکعب ذخیره درسدها وجود داشت لذا از حجم ذخایر سدها 13 درصد کم شده است. 

انجام 9 پرواز باروری

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به 9 پرواز باروری ابرها نیز گفت: 1450 فشنگ در شش استان آذربایجان شرقی، یزد، اصفهان، فارس، کرمان و چهار محال و بختیاری شلیک شد. 

میدانی با بیان این‌که در خوش بینانه‌ترین حالت باروری ابرها می تواند 10 تا 15 درصد در روند بارندگی تاثیرگذارباشد گفت: به دنبال افزایش وسعت باروری ابرها و افزایش تعداد هواپیما برای این کار هستیم. 

وی همچنین در مورد بودجه مورد نیاز برای انجام پروازهای عملیاتی باروری ابرها گفت: از سال گذشته 10 میلیارد تومان اعتبار برای این کار باقیمانده بوده که هزینه کردیم؛ چهار میلیارد تومان در سال جاری برای باروری ابرها در دست داشتیم که هزینه شد و مجددا درخواست 10 میلیارد تومان را از دولت مطرح کردیم تا بتوانیم باروری ابرهای بیشتری را انجام دهیم. 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به این‌که در سال گذشته نتوانستیم باروری ابر انجام دهیم در مورد تهران نیز گفت: برای باروری ابرها شرایطی لازم است از جمله این که ضخامت ابر باید پنج کیلومتر باشد. لذا تاکنون در تهران شرایط باروری صورت نگرفته و نتوانستیم این کار را انجام دهیم. 

میدانی با اشاره به این‌که می خواهیم در 12 استان باروری ابرها را انجام دهیم گفت:‌در سال آبی 93-94 درصدد باروری ابرها در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، یزد، اصفهان، فارس، کرمان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد،‌تهران و البرز و گیلان و مازندران هستیم که با توجه به شرایط باروری ابرها در گیلان و مازندران در اردیبهشت ماه صورت خواهد گرفت. 

وزارت نیرو نیازها را اعلام کند


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به درخواست دولت از وزارت نیرو برای اعلام نیاز اعتبارات در راستای مواجهه با کم آبی گفت: مقرر شده وزارت نیرو کارهای لازم را انجام دهد تا اعتبار مورد نیاز برای تامین آب در تابستان 1394 را اعلام کند، لذا تاکنون شهرهای کرج، کرمان، تهران و هرمزگان را بررسی کردیم و در ادامه شرایط شیراز ، همدان، اصفهان و قزوین را می سنجیم. 

میدانی با اشاره به این‌که خود را برای بدترین شرایط آماده می کنیم گفت: از طریق اجاره چاه های کشاورزی برای تامین آب شرب، مدیریت مصرف سدها و حفر چاه های جدید آب شرب مورد نیاز را تامین می کنیم، اما با همه این کارها نیازمند مدیریت مصرف توسط مشترکین نیز هستیم.

افتتاح 56 پروژه و کلنگ زنی 16 طرح در دهه فجر

وی با اعلام خبر افتتاح 56 طرح به ارزش 1770 میلیارد تومان در دهه فجر گفت: 16 طرح به ارزش540 میلیارد تومان در دهه فجر کلنگ زنی می‌شود. همچنین در این دوران مدول پنج و شش تصفیه خانه تهران که 770 میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده و 600 کیلومتر خط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب در آن اجرا شده با حضور رییس جمهور افتتاح خواهد شد. 

وی افزود:‌تصفیه خانه تهران 2600 لیتر در ثانیه پساب را تصفیه می کند، لذا در مجموع 82 میلیون متر مکعب پساب در تهران به دست می آید که در بخش صنعت و قسمتی در کشاورزی استفاده خواهد شد. 

تخصیص 72.5 درصدی اعتبارات سال جاری

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به این‌که در سال جاری در بخش آب و آبفا 72.5 درصدی از اعتبارات عمرانی تامین شده یعنی 3017 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده گفت: در زمینه آبیاری و زهشکی نیز 1175 میلیارد تومان داده شده که به معنی تخصیص 86 درصدی بودجه تعیین شده است. 

قیمت نفت اصلاح نشود اعتبارات عمرانی کاهش می یابد


میدانی با تاکید بر شرایط کنونی اقتصاد ایران گفت: اگر قیمت نفت اصلاح نشود احتمال دارد در سال آینده اعتبارات پروژه های عمرانی کم شود، لذا نیاز به کمک خود مصر‌ف‌کنندگان است. 

وی در مورد تلاش وزارت نیرو برای اخذ مجوز قطع آب مشترکین پر مصرف گفت: هنوز برای این منظور مصوبه ای به ما نداده اند اما به شدت پیگیر موضوع هستیم تا بتوانیم از دولت مصوبه مربوطه را گرفته و این امر را قانونی کنیم. 

کیفیت آب تهران مشکلی ندارد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در مورد کیفیت آب تهران نیز با اشاره به این‌که یکی از اعضای شورای شهر عدم کیفیت آب تهران را مطرح کرده بود گفت: خوشبختانه تنها ما به این مساله پاسخ نداده و چند مرجع اصلی اعلام کردندکه آب تهران طبق استاندارد تحویل داده می شود. 

میدانی درمورد کیفیت آب در سایر بخش های کشور نیز گفت: آب براساس استاندارد تحویل داده می شود در این اواخر شاهد بودیم که استاندارد جهانی میزان آرسنیک به یکباره 0.1 رقم گذشته اعلام شد ؛ با وجود در بر داشتن هزینه پکیج تصفیه برای کاهش میزان آرسنیک را تهیه کردیم و در برخی مناطق مانند کرمان از آن استفاده می کنیم. 

دیوان سالاری گرفتارمان کرده است

وی در مورد لزوم تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی گفت: کشور ما دچار دیوان سالاری که یک شبه و دو شبه این موضوع حل نمی شود. در حالی که با توجیه اقتصادی بخش خصوصی کاری نداریم. اگر کاری توجیه اقتصادی نداشته باشد، بخش خصوصی وارد عرصه برای سرمایه‌گذاری نمی‌شود؛ ممکن است که بانک نیاز به توجیه اقتصادی پروژه داشته باشد اما ما نداریم. 

140 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در دستان کم اعتبار وزارت نیرو

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به این‌که اعتبارات دولتی پاسخگوی نیازهای موجود نیست گفت:‌در حال حاضر 140 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در بخش آب و آبفا وجود دارد، با کدام اعتبارات دولتی می خواهیم این پروژه ها را اجرایی کنیم؟‌در حال حاضر اعتبار خرید تضمینی را افزایش داده و به 500 میلیارد تومان رسانده ایم و 1500 میلیارد تومان نیز قرارداد بیع متقابل با بخش خصوصی داریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها