يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۸۹۹۸۷
زمان انتشار: ۰۸:۵۵     ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
مطالعات مختلفي ثابت كرده اند كه روزانه بايد حدود 5/1 ليتر حدود 8 ليوان آب نوشيده شود. با اين حال، تحقيقات جديد با كمي تغييرات در اين اعداد و ارقام همراه است. آب نياز ضروري بدن است و مصرف آن قطعا اجتناب ناپذير خواهد بود. اما آيا واقعا فقط به اين 5/1 ليتر محدود مي شود؟
نياز بدن به آب با توجه به ساختار جسماني هر فرد، سبك زندگي و آب و هوا متغير است. آب حدود 60% وزن بدن را تشكيل مي دهد اما هر روز مقدار قابل توجهي از آن از بين مي رود. تحقيقات نشان مي دهد بدن فردي با قد متوسط روزانه بيش از 2 ليتر آب مصرف مي كند.

مقدار اضافي آب نيز از طريق ادرار حذف مي شود كه موجب دفع مواد اضافي توليد شده در بدن مي گردد. البته تنفس، تعريق و اشك نيز بخش ديگري از آب اضافي بدن را خارج مي كنند. كمبود آب بدن از طريق نوشيدن آب و غذاهاي مايع جبران مي شود.

از همين رو لازم است تا در تمام طول روز آب نوشيده شود حتي اگر با احساس تشنگي همراه نباشد. در واقع، با افزايش سن، افراد نياز كمتري به آب احساس مي كنند و به همين دليل خطر كمبود آب بدن وجود دارد. همچنين در شرايط آب و هوايي گرم، ورزش، دوران شيردهي و بيماري توصيه مي شود به ميزان كافي آب نوشيده شود.

خطر كمبود آب با توجه به وزن مشخص مي شود و ممكن است ناشي از مصرف ناكافي و طولاني مدت آب باشد. نخستين علائم كمبود آب مزمن با تيره شدن رنگ ادرار، احساس خشكي در دهان و گلو، سردرد، سرگيجه، خشكي پوست و عدم تحمل نسبت به گرما بروز مي كند. براي درمان اين مشكل توصيه مي شود تا حد ممكن آب نوشيده شود حتي اگر نوشيدن حجم بسيار زيادي آب با توجه به بعضي مطالعات مضر به نظر برسد.

نوشيدن آب بسيار زياد؛ مضر براي سلامتي

مصرف بسيار زياد و خيلي سريع مايعات در بدن باعث هيپوتانرمي مي شود كه كاهش سديم در خون است و مي تواند مضر باشد. در اين صورت كليه ها كه تنها مي توانند يك و نيم ليتر آب را در ساعت تنظيم كنند، قادر به تصفيه اين حجم مايعات نيستند. در واقع، نوشيدن بيش از حد آب باعث تورم سلول هاي خوني مي شود كه مي تواند اختلالي در عملكرد مغز ايحاد كند. غلظت يون سديم بين پلاسمايي تا حد زيادي به خاطر وجود آب پلاسما كاهش مي يابد.

توصيه هاي مختلف در مورد نوشيدن آب

مطالعات بسياري در زمينه نياز واقعي بدن به آب انجام شده است. اين اعداد بين 1 تا 3 ليتر در روز متغير است و توصيه مي گردد روزانه حدود دو ليتر آب نوشيده شود.  اما همان طور كه اشاره شد اين مقدار با توجه به ساختار جسماني افراد، دماي محيط و شيوه زندگي تغيير مي كند. اين دو ليتر تنها به آب در شكل معمول خلاصه نمي شود بلكه مجموعه مايعاتي كه از طريق غذاها و نوشيدني هاي با پايه آب ( چاي، قهوه، آبميوه ) مصرف مي شود را در بر مي گيرد.

موضوع نوشيدن 8 ليوان آب، مجموع مايعات مصرفي در طول روز را شامل مي شود. با اين حال، بعضي از تحقيقات نشان مي دهند كه علاوه بر مواد غذايي بايد 5/2 تا 3 ليتر آب نوشيده شود. شايد از همين رو تعيين مقدار دقيق آب كمي مشكل به نظر برسد و تنها لازم است تا در طول روز مراقب تامين آب كافي بدن بود تا اندام هاي بدن عملكرد مناسبي داشته باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها