امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۹۰۰۵۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
پیشکسوت فوتبال ایران گفت: «اگر یک مربی ایرانی باشد یا یک مربی خارجی مطرحی نباشد فدراسیون هیچ کاری برایش نمی‌کند.»

به گزارش پایگاه 598، پس از صعود قاطعانه ایران به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا همه خوشحال از این صعود به استقبال دیدار ایران با عراق رفتند اما باخت در ضربات پنالتی دیدگاه‌های متضادی را به همراه داشت.

 

با این بهانه عده‌ای تیشه بر ریشه حضور مربیان خارجی در ایران می‌زنند و برخی دیگر حضور خارجی‌ها در فوتبال کشور را ضرورتی غیرقابل انکار برای رشد و توسعه فوتبال کشور می‌دانند، نظراتی متضاد که به نظر می‌رسد هیچ‌گاه نتیجه‌ای موثر به همراه نداشته و نخواهد داشت.

 

رسول کربکندی با بیان اینکه در فوتبال ایران سال‌هاست وقتی مربی برنده می‌شود همه طرفدارش هستند، اما وقتی باخت می‌دهد همه مخالفش می‌شوند، اظهار داشت: «وقتی مربی خارجی می‌برد همه عنوان می‌کنند مربیان ایرانی بد هستند و وقتی هم مربیان ایرانی نتیجه می‌گیرند مربیان خارجی بد می‌شوند و این رویه سال‌هاست در ورزش ایران وجود دارد.»

 

این کارشناس با بیان اینکه باید دید در قبال چه برنامه‌ریزی‌ایی از کی‌روش چه توقعی داریم، افزود: «واقعیت فوتبال ما رو به افت بوده است که نه ستاره‌ای داشته و نه بازیکنان جدیدی را معرفی کرده‌ایم. از جام جهانی 2006 تا به الان در دو دوره جام جهانی حضور داشتیم. به فاصله 8 سال که در هر دو دوره نکونام و آندو تیموریان هافبک‌های دفاعی ما بودند و بعد از 10 سال هنوز این دو نفر هافبک دفاعی‌های تیم ملی هستند و این نشان دهنده این است که فوتبال ما نتوانسته جایگزینان خوبی را برای این دو بازیکن پیدا کند و باید باز هم با این بازیکنان اموراتمان را بگذرانیم.»

 

* زیرساخت‌های لازم در فوتبال ایران وجود ندارد

وی گفت: «اینکه وقتی فوتبال در کشوری اینگونه قفل می‌شود که بازیکنان قدیمی طول خدمت‌شان برای ما طولانی می‌شود نشان می‌دهد که جوانان خوبی را به فوتبال معرفی نکردیم که این امر بر می‌گردد به لیگ ما به برنامه ریزی، فدراسیون، امکانات و برنامه‌های بازی‌های تدارکاتی و تحریم‌ها. وقتی در ایران چنین زیرساخت هایی وجود ندارد ممکن است یکسری مربیان ایرانی ادعا کنند که اگر کی روش نباشد و فلان مربی باشد ما پیروز خواهیم بود که به نظر من این صحبت واقعیت ندارد چرا که اصل فوتبال ما تهی از بازیکنان اثرگذار است.»

 

کربکندی با بیان اینکه کی‌روش به خوبی توانست از داشته‌هایش استفاده کند، اضافه کرد: «در جام ملت‌ها به غیر از کی‌روش چه کسی جرات داشت پور علی گنجی و وریا غفوری را در ترکیب فیکس بگذارد؟ این بدان معناست که کی روش زمینه یک تحول را در تیم ملی ‌در جام ملت‌ها رو کرده است. در حال حاضر سردار و بقیه جوانان در تیم ملی هستند که پشتوانه خوبی برای ما حساب می‌شوند که می توان بعد از جام ملت‌ها در تیم ملی یک خانه تکانی انجام داد.»

 

* کی‌روش از پسِ فدراسیون بر می‌آید

این کارشناس با بیان اینکه وقتی می‌گوییم کی‌روش خوب است یک عده حمله و وقتی می‌گوییم بد است یک عده دیگر حمله می‌کنند، تصریح کرد: «کی‌روش حرفه‌ای است و می‌تواند از پس فدراسیون ما برآید و آن کاری را که می‌خواهد انجام می‌دهد چون اگر یک مربی ایرانی باشد یا یک مربی خارجی مطرحی نباشد فدراسیون هیچ کاری برایش نمی‌کند.»

 

وی با بیان اینکه کی‌روش شخصیت خوبی را به تیم ملی داده است، گفت: «با توجه به همه اتفاقات، کی روش برای فوتبال ما می‌تواند موثر باشد چرا که در مقابل بی نظمی‌ها ایستادگی کرد و نظمی را به تیم ملی داد.»

 

این کارشناس افزود: «نباید یک‌ طرفه صحبت کرد باید ببینیم فدراسیون فوتبال چه ابزاری را در اختیار کی‌روش برای کار کردن قرار داده است.»

 

* فدراسیون فوتبال استقلال ندارد

کربکندی در پاسخ به این صحبت که بسیاری از کارشناسان این نکته را که "کی‌روش از پس فدراسیون ایران برمی‌آید" را از نکات منفی برای فوتبال ما می‌دانند، گفت: «مشکل از خود فدراسیون است. اگر کسی بخواهد با این فدراسیون کار کند و نتواند از پسش برآید نمی‌تواند کارش را به خوبی انجام دهد، به طور مثال اگر یک مربی ایرانی هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد در قبال کفاشیانی که اگر بگوید من اردو نمی‌گذارم مجبور است کوتاه بیاد و اردوی مورد نظرش را برگزار نکند، اما کی روش به دلیل حرفه‌ای بودن بر روی خواسته هایش که کاملا منطقی است پافشاری می‌کند و از فدراسیون اجازه اردو می‌گیرد.»

 

وی با بیان اینکه مربی در سطح کی روش حداقل از پس این فدراسیونی که ضعیف برخورد می‌کند برمی‌آید، ادامه داد: «قبول دارم اگر فدراسیونی زیر سلطه یک مربی باشد نشان دهنده ضعف فدراسیون است، اما باید دید که فدراسیون ما زیر سلطه چه کسی نیست؟ هر کسی هر چه بخواهد به این فدراسیون و رییس‌اش می‌گوید بدون اینکه هیچ واهمه‌ای داشته باشد. به نوعی فدراسیون استقلال لازم را ندارد.»

 

* کی‌روش بدون اشکال نیست

کربکندی با اشاره به میدان دادن کی روش به جوانان، افزود: «کی روش به چند جوان میدان داده که از دل لیگ بیرون آمدند و نباید بی انصافی کرد و گفت که این مربی لیگ ما را نمی‌بیند. نباید وقتی بازنده می‌شویم چشم مان را بر روی همه چیز ببندیم. همین که این مربی لژیونرهایی را به تیم ملی آورد خودش از نکات مثبت این مربی است البته نمی‌گویم کی روش صد درصد بدون اشکال بوده است.»

 

وی با اشاره به بازی ایران برابر عراق گفت: «البته در باخت برابر عراق کی‌روش نیز مقصر بود چرا که این مربی بعد از اخراج پولادی تمرکزش را از دست داد و بیش از حد عصبانی شد و به حاشیه رفت و تیم را رها کرد و آن حساسیت و نگرانی و ناراحتی را به تیم تلقین کرد که این کار از یک مربی حرفه‌ای بعید است البته در موقعی مربی با سیاستی خاص با داور برخوردی می‌کند که بتواند داور را تحت تاثیر قرار دهد، اما تیم مان بعد از اخراج پولادی 40 دقیقه اصلا نتوانست بازی خوبی انجام دهد.»

ایسنا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها