کد خبر: ۲۹۰۱۸۳
زمان انتشار: ۱۸:۱۱     ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
فرهادی گفت: در حال حاضر تعدادی از دانشگاه‌ها در کشور اجاره‌ای هستند و عنوان دانشگاه را دارند، اما در ساختمانی اجاره‌ای فعالیت می‌کنند.
به گزارش پایگاه 598 له نقل از مهر، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی با اعضای هیئت‌امنای بنیادهای خیرین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که عصر امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت: بنده 27 سال پیش توفیق خدمت در وزارتخانه فرهنگ و آموزش عالی را داشتم و وقتی به شرایط امروز آموزش عالی نگاه می‌کنم، می‌بینم توسعه آموزش عالی پس از انقلاب بسیار سریع و با سرعت بوده است. 

وی با بیان اینکه شرایط این دوره با آن دوران بسیار متفاوت است، گفت: شرایط این دوران بسیار فرق کرده و از نظر کمی توسعه زیادی در آموزش عالی داشته‌ایم. 

فرهادی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 40 درصد از دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، یادآور شد: قرار بوده 20 درصد از دانشجویان کارشناسی وارد مرحله کارشناسی‌ارشد و دکتری شوند که آمارها نشان دهنده رقمی بیش از این درصد است. 

وزیر علوم ادامه داد: با این شرایط نیازمند امکانات هستیم، زیرا توسعه کمی زیادی داشته، اما در بخش کیفی چندان حرکت نکرده‌ایم. لذا باید به سمت کیفی شدن حرکت کنیم. 

فرهادی با بیان اینکه با وجود توسعه کمی کمبودهایی داریم، گفت: در حال حاضر تعدادی از دانشگاه‌ها در کشور اجاره‌ای هستند و عنوان دانشگاه را دارند، اما در ساختمانی اجاره‌ای فعالیت می‌کنند که باید به این مسائل بپردازیم و آنها را برطرف سازیم.

وی تاکید کرد: آمار موجود اعلام می‌کند که تعداد دانشجویان ما در حدود 4 میلیون و 600 هزار نفر است که در 2600 واحد آموزشی تحصیل می‌کنند و همه این افراد نیازمند امکانات زیستی و رفاهی هستند. 

وزیر علوم با اشاره به اینکه ظرف آموزش عالی ظرفیت محدودی داشته و علیرغم توسعه کمی واحدهای آموزشی تنها کمی افزایش یافته است، گفت: سبد آموزش عالی کمی نسبت به گذشته وسیع‌تر شده، اما تعداد مراکز و واحدهای آموزشی افزایش زیادی داشته‌اند. برای سال آینده نیز متوسط درآمد دانشگاه‌ها 20 درصد افزایش یافته که این رقم برای دانشگاه‌های بزرگ تنها 10 درصد است. لذا نباید تنها به بودجه‌های دولتی اکتفا کرد.

فرهادی ادامه داد: در قانون هم حمایت دولت از دانشگاه‌ها در حد خودکفایی اعلام شده، اما در کشور ما هنوز مشکلات عدیده‌ای در این زمینه دیده می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه با وجود توسعه کمی واحدهای آموزشی هنوز برخی از رشته‌های تحصیلی را در کشور نداریم، ادامه داد: به خصوص در علوم جدید مانند بیوتکنولوژیک، نانو، فتونیک که در زمینه‌های مختلف کاربردهایی را دارند و عمدتا رشته‌های بین رشته‌ای هستند، رشته‌های مورد نیاز را نداریم. حتی بسیاری از رشته‌های علوم انسانی مانند علوم رفتاری در کشور وجود ندارد که باید به سمت ایجاد این رشته‌ها حرکت کنیم و بسیاری از رشته‌هایی که دوران عمرشان سرآمده را تعطیل کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه وزارت علوم باید به سمتی حرکت کند تا هر سه حوزه علوم، تحقیقات و فناوری را در کشور فعال سازد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی‌های خود شرایطی را فراهم کنیم تا فارغ‌التحصیلان ما با مهارت کافی از تحصیل فارغ شوند و بتوانند در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و کریدورهای علم و فناوری به فعالیت بپردازند تا خود آنها کارآفرین شوند. 

فرهادی با اشاره به نقش خیرین در زمینه کیفی‌سازی آموزش عالی و فعالیت آنها در دانشگاه‌ها، گفت: کار خیرین در این مقوله بسیار متنوع است و می‌توانند در بخش‌هایی مانند ساخت خوابگاه، دانشکده‌ها و تجهیزات علمی که بسیار حساس و گران هستند و می‌توانند در آزمایشگاه‌ها بسیار موثر واقع شوند وجود داشته باشد. 

وی تاکید کرد:‌ خیرین حتی می‌توانند در زمینه حمایت از ایجاد یک رشته تحصیلی و حمایت از فارغ‌التحصیلان آن به آموزش عالی کمک کنند. 

وزیر علوم با اشاره به بخشی از دغدغه خیرین که در این جلسه مطرح شد، گفت: همان‌طور که در این جلسه اعلام شد بنیادهای خیرین باید در کنار دانشگاه‌ها تاسیس شوند و برای ارزشیابی خیرین در حمایت از دانشگاه‌ها آئین‌نامه‌ای داشته باشیم. اینکه بتوانیم شرایطی را با حضور مراجع فراهم کنیم تا از وجوهات خیرین در بخش آموزش عالی استفاده کنیم و حتی جابجایی اتاق بنده با اتاق خیرین در طبقه هشتم که به پیشنهاد یکی از اعضا مطرح شد در دستور کار قرار گیرد. 

فرهادی در پایان گفت: یکی ازجدی‌ترین برنامه‌های ما در وزارت علوم پیگیری مسئله خیرین در قالب بنیاد مرکزی خیرین دانشگاه‌هاست و امیدواریم جلسات متناوب و منظمی با اعضای این هیئت داشته باشیم و پیشنهاداتی که در این زمینه وجود دارد به عملیاتی شدن نزدیک کنیم و دانشگاه‌ها نیز در ظرف زمانی مشخص آنها را عملیاتی کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها