کد خبر: ۲۹۰۳۵۵
زمان انتشار: ۰۹:۳۹     ۰۸ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، «چرا يارانه نقدي نان افزايش نمي‌يابد؟» عنوان يادداشت روز روزنامه وطن امروز به قلم مهندس نادر قاضي‌پور (نماينده مردم اروميه وعضو کميسيون صنايع) است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

با آنکه مدتي از گران شدن نان مي‌گذرد ولي ظاهرا قرار نيست نظارتي بر اينکه لااقل همان 30 درصد اعلامي دولت گران و به قول دولت، اصلاح شود، صورت گيرد. در اين باره نکاتي وجود دارد که شايسته يادآوري است.
يک ـ وقتي حضرت امام(ره) دستور تأسيس سازمان تعزيرات را صادر کردند، نان را در اختيار دولت قرار دادند تا اين کالاي اساسي زندگي مردم که مستقيم با خوراک ملت در ارتباط است و قوت غالب مردم است، قيمت دولتي داشته باشد. نان، غذايي‌ است که بر سر سفره کارگران، قشر کم‌درآمد و آسيب‌پذير جامعه قرار مي‌گيرد و اين قشر هر چه را که نتوانند تهيه کنند، نان را بايد بتوانند تهيه کنند؛ از اين رو به دليل ارتباط مستقيم نان با معيشت و خوراک مردم، درباره نان همواره بايد طوري تدبير شود که هميشه بر سر سفره‌ها حضور داشته باشد. بنابراين دولت نبايد بدون توجه به معيشت مردم قيمت نان را به يکباره افزايش مي‌داد.
دو ـ سفره سرمايه‌داران وابستگي مستقيم به نان ندارد. سرمايه‌داران بوقلمون و کباب و انواع اطعمه و اشربه را سر سفره‌شان دارند و سالاد و دسر مي‌خورند و نان هم نباشد امورات‌شان با شيريني مي‌گذرد اما افزايش قيمت نان فشار زيادي بر قشر آسيب‌پذير جامعه آورده است و با وجود گذشت چندين هفته از اصلاح(!) قيمت آن، هنوز آسيب‌پذيران جامعه نتوانسته‌اند با اين موضوع کنار بيايند. نمايندگان ملت در مجلس وظيفه خود دانسته و از زماني که قيمت نان افزايش يافت بارها و بارها اين مساله را به دولت تذکر دادند و اميدواريم در جريان بررسي بودجه 94 که در حال حاضر در کميسيون تلفيق تحت بررسي است، فکر اساسي به حال خوراک اصلي مردم شود.
سه ـ در برخي شهرها 30 درصد، در برخي 40 درصد، در برخي شهرها 50 درصد و در برخي شهرها تا 100 درصد قيمت نان افزايش يافته است. قيمت نان 500 توماني در اروميه ـ حوزه انتخابيه
اين جانب ـ 2 برابر شده و به 1000 تومان رسيده است. ما انتظار داشتيم دولت قيمت نان را به صورت يارانه‌اي نگه داشته و يارانه آن را به نانوايان بپردازد و افزايش هزينه‌ها را بر کالاهاي غيراساسي و همچنين کالاهاي لوکس و غيرضروري مصرفي اعمال مي‌کرد، نه اينکه بهاي نان را که قوت غالب مردم است افزايش دهد. قيمت نان و برق بدون مجوز مجلس از سوي دولت افزايش يافته است. اين اقدامات به قشرهاي ضعيف جامعه فشار زيادي تحميل مي‌کند و ممکن است تبعات فراواني براي دولت داشته باشد.
چهار ـ دولت افزايش قيمت نان را وسط سال انجام داد اما کدام کارگر وسط سال حقوقش افزايش مي‌يابد که بتواند اين افزايش قيمت را جبران کند؟! اگر اصرار بر گراني قيمت نان هم از سوي دولت وجود داشت، بايد حقوق کارگران در اول سال افزايش مي‌يافت و متناسب با آن قيمت نان هم بالا مي‌رفت نه وسط سال.
پنج ـ حال که دولت اين تصميم را عملي کرده و چندين هفته هم از اجراي البته شبانه(!) گران شدن قيمت نان مي‌گذرد، لااقل چرا بر ميزان يارانه افزوده نمي‌شود؟! يارانه از 4 سال و 2 ماه پيش که اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها کليد خورد تاکنون يک ريال هم افزايش نيافته در حالي که همه چيز به نسبت 50 ماه قبل افزايش قيمت را به خود ديده است. حال که اين افزايش در يارانه‌ها تاکنون انجام نشده و نان هم به قول دولت 30 و در عالم واقعيت تا 100 درصد گران شده است؛ نبايد از سوي دولت در پي افزايش قيمت نان، يارانه‌اي مخصوص آن به ميزان يارانه ماهانه افزوده شود؟!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها