يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۰۵۱۲
زمان انتشار: ۱۵:۰۸     ۰۸ بهمن ۱۳۹۳
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان، در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت، پیاده‌روی ظریف و کری را یک ژست سیاسی برشمرد و گفت: تصور تیم مذاکره کننده این است که اگر نرمش نشان داده شود راه مذاکرات باز می‌شود ولی چشمک‌زنی سیاسی به آمریکا در این مقطع زمانی جایز نیست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، در پی نامه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه خطاب به نوبخت، در زمینه پیاده‌روی ظریف و وزیر خارجه آمریکا، سخنگوی دولت نامه‌ای خطاب به این دانشجویان نوشت که در بخشی از آن آمده است: «در مورد اینکه چون بخشی از مذاکره وزیر امور خارجه ایران و امریکا به جای نشستن، در حال قدم زدن انجام شد پس «موجبات سرافکندگی و شرمساری اقشار آگاه جامعه فراهم شد»، به این داوری معتقد نیستم. به نظر می‌رسد حداقل با استادان دانشگاه محل تحصیل خود صحبت کنید. چنانچه اکثریت آنها اظهار داشتند که مذاکره در حال نشستن بلامانع است ولی در حال قدم‌زدن آن طور که شما در نامه نوشته‌اید «اقدام ننگین»، قطعاً اینجانب باید در دفاع از فرزندان غیور ملّت بزرگ و حق شناس ایران یعنی هیأت مذاکره کننده ایرانی که رهبر معظم انقلاب در دیدار مجمع عالی بسیج مستضعفین در تاریخ ششم آذرماه سال 93 مجدداً آنها را تحسین می‌کنند، تامل کنم.»

در این زمینه خبرگزاری فارس برآن شد تا نظر اساتید محترم دانشگاه به خصوص اساتید خبره در حوزه روابط بین‌الملل را در زمینه تفاوت یا عدم تفاوت این دو نوع مذاکره جویا شود.

رضا سیمبر عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با بیان اینکه ژست‌های دیپلماتیک به عنوان چشمک‌زنی سیاسی مطرح می‌شوند و هر کدام نماد یک حرف سیاسی هستند، گفت: در بحث دیپلماتیک، سیاستمداران از طریق ژست‌های سیاسی، قصد تبلیغات یا پروپاگاندا دارند و کوچکترین حرکات نظیر لبخند زدن، نحوه نشستن، دست دادن و حتی پیاده‌روی جزء ژست‌های سیاسی محسوب می‌شود.

وی پیاده‌روی ظریف و کری را هم یک ژست سیاسی عنوان کرد و افزود: برخی معتقدند اکنون جای چشمک‌زنی سیاسی نیست و زمان این کار وقتی است که طرف مقابل یک قدم به سمت ما برداشته باشد.

سیمبر اظهار داشت: البته برخی هم معتقدند در حال حاضر که اوباما اعلام کرده است ما تحریم‌های جدید علیه ایران را وتو می‌کنیم زمان چشمک‌زنی سیاسی است، تیم ظریف هم معتقد است که آمریکا قدمی به سوی ما برداشته است ولی کارشناسان می‌گویند آمریکا با اینکه امتیازات بسیاری از ما گرفته ولی امتیاز فربه‌ای به ما نداده است و حتی تحریم‌ها هم بیشتر شده‌اند بنابراین جای ژست سیاسی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان گفت: تصور تیم مذاکره کننده این است که اگر نرمش نشان داده شود راه مذاکرات باز می‌شود در حالیکه نگاه اقتدار نظام و هزینه‌ای که برای بحث هسته‌ای کرده‌ایم باید رعایت شود.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند در بسیاری از معادلات خاورمیانه بدون ایران نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و تیم هسته‌ای ما باید از این شرایط استفاده کند، ما بسیاری از چالش‌های بزرگ را به دست توانمند خود برداشتیم و می‌توانیم بسیاری از کارها را به نفع کشور انجام دهیم.

سیمبر گفت: در مذاکرات نباید عملی انجام شود که طرف مقابل تصور کند ما در نقطه ضعف قرار داریم زیرا در اینصورت شرایط مذاکره به زیان ما می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها