أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۹۰۵۳۲
زمان انتشار: ۱۸:۲۲     ۰۸ بهمن ۱۳۹۳
سخنگوی دولت با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل بخش‌هایی از مسیر تهران شمال اختصاص یافته است گفت: در دفتر رئیس‌جمهور مسئول دوتابعیتی نداریم.
سخنگوی دولت با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل بخش‌هایی از مسیر تهران شمال اختصاص یافته است گفت: در دفتر رئیس‌جمهور مسئول دوتابعیتی نداریم.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت، گفت: امروز در نشست هیئت وزیران مصوباتی در مورد تخصیص اعتبار برای چند طرح مهم با توجه به نزدیکی ایام نوروز تصویب شد. یکی از مصوبات پیرامون آماده‌سازی راه‌های مواصلاتی تهران به استان‌های شمالی کشور بود که در آن مقرر شد مبلغ 150 میلیارد تومان برای تکمیل قسمت‌هایی از جاده‌های هراز، فیروزکوه و محور رشت - قزوین تخصیص یابد تا فرایند تکمیل این مسیرها تصویب شود.

وی افزود: مبلغ 15 میلیارد تومان برای مقابله با سیل و حوادث غیرمترقبه به استان گلستان اختصاص یافت.

نوبخت با اشاره به ارائه گزارش وزیر بهداشت از طرح تحول سلامت در نشست امروز دولت تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع هیئت وزیران از محل منابع هدفمندی و همچنین از منابع بودجه برای اجرای طرح تحول سلامت و توجه بیشتر به بخش بهداشت و درمان در لایحه بودجه بالغ بر 52 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داد که این مبلغ به نسبت سال جاری از 44 درصد رشد برخوردار است و با توجه به بودجه 224 هزار میلیاردتومانی که به مجلس داده شد و در کمیسیون تلفیق 207 میلیارد تومان از این مبلغ به تصویب رسید، 52 هزار میلیارد سهم بخش بهداشت است. بنابراین بیشترین سهم بودجه به بهداشت اختصاص یافت.

سخنگوی دولت با اشاره به آخرین وضعیت سازمان فضایی کشور عنوان کرد: شورای عالی اداری کشور در روز 4 بهمن در جهت ارتقاء جایگاه سازمان فضایی کشور و نیز اهمیت فعالیت‌های این سازمان برای نظام جمهوری اسلامی مصوبه سال 89 در مورد سازمان فضایی را لغو کرد.

وی ادامه داد: در آن مصوبه سازمان فضایی که طبق قانون باید زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گیرد، به نهاد ریاست جمهوری منتقل شده بود اما با این تصمیم شورای عالی اداری به جایگاه قانونی خود بازگشت چرا که نهاد ریاست جمهوری صرفا یک تشکیلات اداری است و با توجه به فعالیت‌های تخصصی سازمان فضایی، این سازمان باید به جایگاه اصلی خود منتقل می‌شد و در عین حال پژوهشگاه فضایی به کار خود ادامه خواهد داد.

نوبخت درباره حذف یارانه اقشار غنی کشور خاطرنشان کرد: در مجلس طرحی برای حذف یارانه ثروتمندان مطرح شد که با توجه به این موضوع سوالاتی در مورد آگاهی از برنامه دولت در سال آینده و موضوع حذف یارانه ثروتمندان پیش می‌آید. دولت برای سال آینده تصمیم دارد تا طبق قانن هدفمندی بخشی از منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را به صورت نقدی به خانوارها پرداخت کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این تصمیم داریم تا ازطریق غیرنقدی و به صورت سبد حمایت غذایی از خانوارهای کم‌درآمد نیز حمایت شود در حالی که در گذشته عمدتاً پرداخت نقدی صورت می‌گرفت. علاوه بر این موضوع دستور پرداخت 4800 میلیارد تومان برای بهداشت مردم در سال آینده نیز در دستور کار قرار دارد و این در حالی است که 525 میلیارد تومان نیز برای بخش تولید یارانه پرداخت کرده‌ایم. که این به صورت مابه‌التفاوت تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخی که بانک‌ها پرداخت می‌کند، مدیریت خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: تصمیم داریم تسهیلات ارزان قیمت برای بخش مسکن به اقشار سرپرست خانوار و جوانان پرداخت شود که این مبلغ در شهرهای بزرگ تا سقف 50 میلیون درنظر گرفته شده است و همچنین برنامه دیگر ما اختصاص هزار میلیارد تومان به مساله اشتغال جوانان است و البته قابل ذکر است که این پرداخت علاوه بر سایر فعالیت‌هایی است که در بخش اشتغال جوانان صورت می‌گیرد و به دلیل رجوع وزارت به بنده و اعلام برنامه‌هایی برای تسریع در اشتغال فارغ‌التحصیلان این مبلغ به صورت خاص و ویژه تخصیص داده شد.

نوبخت با بیان اینکه این ارقام باید از منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دست بیاید‌، تصریح کرد: بنابراین یا باید قیمت‌های حامل‌های انرژی را افزایش دهیم که البته دولت فعلا بنای این کار را ندارد و راهکار دوم این است که اگر بتوانیم میزان منابع پرداختی نقدی را کاهش دهیم تا پول بیشتری از این منابع برای تولید و اشتغال حاصل شود.

وی افزود: برای سال آینده باید پرداخت نقدی از سوی دولت کاهش یابد و بی‌تردید دولت از اینکه با کاهش سهم پرداخت نقدی به اشتغال، تولید و درمان بپردازد، استقبال می‌کند. ما هم‌اکنون مبلغ 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم و این در حالی است که کل اعتبارات عمرانی ما 42 هزار میلیارد تومان است و تازه این در صورتی است که کل این مبلغ به بخش عمران تخصیص یابد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما راس تاریخ 22 هرماه باید مبلغ 3500 میلیارد تومان به حساب خانوارها بریزیم که از این میان برخی حقیقتا نیازمند هستند و برخی نیز این مبلغ را به عنوان انعام هم کم می‌دانند اما به هر حال شناسایی ثروتمندان آثار نیست و ما نیز سعی کردیم تا از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف ثروتمندان را شناسایی کنیم اما هنوز اطلاعات ما کامل نشده است.

نوبخت افزود: سال گذشته مبلغ 1500 میلیارد تومان یارانه سبد کالا دادیم و سعی داریم تا نهایت خدمت ارائه شود تا احتمالا احساس تبعیض در جامعه ایجاد نشود چرا که ما نمی‌خواهیم جامعه دچار پریشانی شود کما اینکه حتی اگر اطلاعات ما کامل شود ما به منابع حاصله برای بهره‌برداری در مسائل اشتغال و بهداشت نیاز مبرم داریم و با حذف یارانه ثروتمندان نیز موافقیم اما این کار باید به صورت عادلانه صورت گیرد. اگر مجلس محترم بتواند کمک کند و بگوید چه کسانی را از دریافت یارانه حذف کنیم ما اطاعت و اجرا خواهیم کرد، اما به هر ترتیب ما هنوز شناسایی کافی از این افراد نداریم.

وی با بیان اینکه از سقف مبلغ 224 هزار میلیارد تومانی منابع عمومی، 207 هزار میلیارد تومان برای 6 ماهه اول از سوی مجلس تصویب شده است، عنوان کرد: با توجه به تصویب مبلغ 207 هزار میلیارد تومانی از سوی مجلس 17 هزار میلیارد تومان از پیش‌بینی انجام شده کمتر تخصیص داده شد اما کسری وجود ندارد و ما نباید حرف برخی از نمایندگان را به حساب مجلس بگذاریم، مجلس برای 6 ماهه دوم نیز تعیین کرد که اگر منابع بیش از این بود مبلغ 224 هزار میلیارد تومان را در 6 ماهه دوم هزینه کنیم و حتی اگر منابع از 224 هزار میلیارد تومان بیشتر باشد اولویت مصرف آن نیز تعیین شده است، بنابراین مجلس کار صحیحی انجام داد و همچنین تعیین کرد تا در سال آینده کمتر از امسال پرداخت طرح‌های عمرانی نداشته باشیم.

سخنگوی دولت افزود: چون قیمت نفت در سال آینده کمتر از امسال است منابع حاصل از هدفمندی نیز تقلیل می‌یابد و انشاءالله مجلس شورای اسلامی در این فرایند به نحو شایسته عمل خواهد کرد و دولت نیز در کنار مجلس فعال است.

نوبخت با اشاره به حضور خود در نشست اخیر شورای انقلاب فرهنگی تاکید کرد: من خودم در آن جلسه حضور داشتم و تاکید می‌کنم که رئیس‌جمهور جلسه را قطعا ترک نکرده است.

نوبخت در خصوص نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی تاکید کرد: این نامه واقعا کاری تاریخی و قابل مباهات بود و رهبر انقلاب در این مقطع به نکته‌ای مهم اشاره کردند و جوانان غرب، اسلام را از طریق به مراجعه و مستندات، قرآن کریم و متون اسلامی بشناسند چرا که گروه‌هایی مانند داعش و سایر گروه‌های تروریستی که به نام  اسلام جنایت می‌کنند، عملا ضدانسان هستند.

وی درباره سوال مجلس از وزیر آموزش و پرورش در خصوص استخدام 50 هزار معلم پیش‌دبستانی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر با 50 هزار مازاد نیرو مواجه است و ما شاهد بودیم که با وجود کل اعتباراتی که این وزارتخانه تعلق گرفت، هنوز در پرداخت حق تدریس‌ها و سایرموارد مشکل داشت. البته سوال حق نمایندگان مجلس است و مجلس جایگاه رفیعی داد چاب که اعتبار کار ما بر مبنای مستندات و قانون مجلس است.

سخنگوی دولت ضمن تکذیب تابعیت دوگانه یکی از مسئولان نهاد ریاست جمهوری عنوان کرد: تغییر وزیر دادگستری نیز  صحت ندارد. بخش‌های مختلف کشور باید به این نکته توجه کند که مطالبی که منتشر می‌کنند اگر پایه و اساس درستی نداشته باشد فقط از مسئولان کشور وقت و انرژی گرفته می‌شود، مانند همین موضوع برداشت 4.1 میلیارد دلاری که مطلع شد و بنده چقدر انرژی صرف کردم تا شبهه در این مورد برطرف شود. بنابراین دولت مصمم است با سلامت کامل خدمت‌رسانی انجام داده و با فساد مقابله کند.

نوبخت ضمن تاکید بر حمایت دولت از پایان‌نامه‌ها در راستای توسعه کشو خاطرنشان کرد: عیدی کارمندان بی‌شک از سال قبل بیشتر خواهد بود اما این موضوع پس از تصویب دولت اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در مورد آخرین رایزنی‌های صورت گرفته پیرامون تحویل سامانه موشکی S300 خاطرنشان کرد: این موضوع با توجه به حساسیتی که وجود دارد از طریق وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها